2023-11-16, 09:55
Medlem
mondayleftmebrokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jutebarg
Ett ganska stort innehav för en 18-åring, tycker jag. En del risk och volatilt kanske, som andra sagt, men du har råd att ta risker så här i början. Säkra upp pengarna till mer stabila aktier länge fram och låt tiden arbeta för dig. Du kommer troligen att bli rik, när du börjat så tidigt. Har själv Investor, Tesla, denison. Framför allt denison känns spännande.
Tack för bra svar. Tar en del risk nu iom att jag har en annan form av säkerhetsnät just nu när jag bor hemma, pluggar osv. Några tips på mer stabila aktier?
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Hel del exponering mot tillväxt och risk.

Samtidigt i den åldern tycker jag bara man ska köra på och lära sig längst vägen. De flesta av oss har gjort stora misstag, bäst att man gör dem i början när kapitalet är mindre.

Tror förövrigt det är ganska bra för dig att du fått uppleva lite halvtröga år nu. Många unga killar som fick helt fel bild av börsen när de var med under corona-upphämtningen, till och med hört om de som blivit "spel-beroende" i aktier.

Kan du ha 8-10 % i snitt avkastning per år på portföljen är det helt fantastiskt, tänk så på lång sikt. Lyssna inte på de som skryter om sina kortsiktiga monsteravkastningar, de är tysta när det går åt skogen för dem. Såg många på twitter som blev snabbt rika under corona-åren men som nu typ verkar ha gett upp.

Sen det grundläggande tipset för alla. Lyssna aldrig på någon som beskriver ett företag som något som kommer skapa guld och gröna skogar, förändra världen osv. Så fort det blir det snacket kring nån ny modern teknologi och sådant uppstår massor av förhoppningsbolag som tokkraschar.
Tack för bra svar och tips!
Citera
2023-11-16, 19:44
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mondayleftmebroken
Några tips på mer stabila aktier?
Tack för bra svar och tips!
Skulle rekommendera du tittar på vad Warren Buffet har investerat i.
För honom handlar det om långsiktighet och då är det stabila aktier som gäller.
Dock så byter han ju ut ibland, men om du följer trackern så borde du ha ett hum:
https://hedgefollow.com/funds/Berkshire+Hathaway

Det som sticker ut här är Apple, vilket du inte verkar äga.
Citera
2023-11-16, 22:51
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Hel del exponering mot tillväxt och risk.

Samtidigt i den åldern tycker jag bara man ska köra på och lära sig längst vägen. De flesta av oss har gjort stora misstag, bäst att man gör dem i början när kapitalet är mindre.

Tror förövrigt det är ganska bra för dig att du fått uppleva lite halvtröga år nu. Många unga killar som fick helt fel bild av börsen när de var med under corona-upphämtningen, till och med hört om de som blivit "spel-beroende" i aktier.

Kan du ha 8-10 % i snitt avkastning per år på portföljen är det helt fantastiskt, tänk så på lång sikt. Lyssna inte på de som skryter om sina kortsiktiga monsteravkastningar, de är tysta när det går åt skogen för dem. Såg många på twitter som blev snabbt rika under corona-åren men som nu typ verkar ha gett upp.

Sen det grundläggande tipset för alla. Lyssna aldrig på någon som beskriver ett företag som något som kommer skapa guld och gröna skogar, förändra världen osv. Så fort det blir det snacket kring nån ny modern teknologi och sådant uppstår massor av förhoppningsbolag som tokkraschar.

Fast måste verkligen göra sina egna misstag i ung ålder? Kan man inte bara utnyttja den i princip ändlösa mängd finansforskning som finns och undvika att torska pengar?
Citera
2023-11-16, 23:18
Medlem
JaraHierarkiTemples avatar
En intressant fråga bara, hur kom du fram till just dessa bolag?

Sen skulle jag personligen minska i Tesla och Xpeng om jag var du. Sen är Dension Mines högst oklart med.
Citera
2023-11-16, 23:39
Medlem
Citat:
Investerat i drygt 3 år och är 18 nu. Investerar långsiktigt, funderar på ifall jag inte har lite väl många bolag i min portfölj och ifall det inte vore bättre om jag sålde av en del och ökade i andra. Har relativt lite pengar investerade beroende på vem man jämför med, så kanske är dumt att ha kapitalet så pass utspätt med få andelar i många bolag som det är, även om det blir mer diversifierat på så vis. Min portfölj och mina innehav ser ut såhär i dagsläget:

- Investor, 230 aktier
- Betsson, 400 aktier
- Scandinavian Astor Group, 5000 aktier (köpte när kursen låg på dryga 2kr)
- Acast, 3000 aktier
- Touchtech, 3000 aktier
- Checkin.com, 400 aktier
- SSAB, 300 aktier
- Hanza, 200 aktier
- Tagmaster, 1000 aktier
- XPeng ADR, 200 aktier
- Tesla, 15 aktier
- Amazon.com, 20 aktier
- Denison Mines, 1000 aktier
- Brookfield Asset Management, 80 aktier

Scandinavian Astor Group, tackar att du visade en intressant aktie för mig. Ska kolla mer på denna och investerar kanske själv i denna.

SSAB - Är ett okej företag, finns potential.

Hanza - Kan vara intressant.

XPeng ADR - Vet inte om dom kan konkurrera med Tesla, denna Aktie är svårt att säga direkt behöver mer analyserande.

Tesla - Bra.

Amazon.com - Okej aktie.

Denison Mines - Väldigt liten vinst marginal men man kan äga den för skoj.

Kommer säga vilka jag skulle skippa/sälja och varför.

Investor - Dom investerar så du lär dig inget själv.

Betsson - Spel företag och min moral är emot att investera i spel företag, många folk som har spelberoende nuförtiden. Utöver det dålig utdelning.

Acast - Dom håller på nåt med som alla typ håller på med och aktie kursen har kraschat.

Touchtech - Samma som ovan men värre eftersom dom inte gett utdelning på 5 år.

Checkin.com - Samma som dom 2 ovan, finns otroligt många företag som håller på med teknologi nuförtiden.

Tagmaster - Varit platt som en pannkaka för många år och ingen utdelning.

Brookfield Asset Management - Investerings/ägar företag så du lär dig inte nåt.

Men tack återigen för att du pekade ut Scandinavian Astor Group, ska ta en ordentlig titt på dom imorgon eftersom jag är på ett möte just nu.
Citera
2023-11-17, 05:17
Medlem
Citat:
Investerat i drygt 3 år och är 18 nu. Investerar långsiktigt, funderar på ifall jag inte har lite väl många bolag i min portfölj och ifall det inte vore bättre om jag sålde av en del och ökade i andra. Har relativt lite pengar investerade beroende på vem man jämför med, så kanske är dumt att ha kapitalet så pass utspätt med få andelar i många bolag som det är, även om det blir mer diversifierat på så vis. Min portfölj och mina innehav ser ut såhär i dagsläget:

- Investor, 230 aktier
- Betsson, 400 aktier
- Acast, 3000 aktier
- Touchtech, 3000 aktier
- SSAB, 300 aktier
- Hanza, 200 aktier
- Tagmaster, 1000 aktier
- XPeng ADR, 200 aktier
- Tesla, 15 aktier
- Amazon.com, 20 aktier
Investor är toppen och då lär du dig hur professionella investerare investerar om du läser kvartalsrapport och kollar på årsmötet tex. Komplettera gärna med några globala fonder för riskspridning samt andra investmentbolag eller industri bolag som ABB, Assa Abloy och Trelleborg. Stora feta bolag är alltid bra och säkrare bett. Investera över tid och kolla igenom en gång i månaden typ.
Citera
2023-11-17, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Investor är toppen och då lär du dig hur professionella investerare investerar om du läser kvartalsrapport och kollar på årsmötet tex. Komplettera gärna med några globala fonder för riskspridning samt andra investmentbolag eller industri bolag som ABB, Assa Abloy och Trelleborg. Stora feta bolag är alltid bra och säkrare bett. Investera över tid och kolla igenom en gång i månaden typ.
Ett bra svar. Så här bör grunden för innehavet se ut. Stabilt över tid. Sedan kan man ta risker och spela lite med en mindre del av kapitalet.
Citera
2023-11-18, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jutebarg
Ett bra svar. Så här bör grunden för innehavet se ut. Stabilt över tid. Sedan kan man ta risker och spela lite med en mindre del av kapitalet.
Exakt och detta måste man ta i beaktande samt inte gå vilse och skynda på saker för mycket genom hög risk. Tack!
Citera
2023-11-20, 21:47
Medlem
Fackmannens avatar
Citat:

- Investor, 230 aktier
- Betsson, 400 aktier
- Acast, 3000 aktier
- Touchtech, 3000 aktier
- SSAB, 300 aktier
- Hanza, 200 aktier
- Tagmaster, 1000 aktier
- XPeng ADR, 200 aktier
- Tesla, 15 aktier
- Amazon.com, 20 aktier

Komplettera med bank och bygg så får du en bättre diversifiering.
Citera
2023-11-23, 11:52
Medlem
Citat:

- Investor, 230 aktier
- Betsson, 400 aktier
- Acast, 3000 aktier
- Touchtech, 3000 aktier
- SSAB, 300 aktier
- Hanza, 200 aktier
- Tagmaster, 1000 aktier
- XPeng ADR, 200 aktier
- Tesla, 15 aktier
- Amazon.com, 20 aktier

Sälj tesla
Citera
2023-11-24, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sskrruvdrucken
Sälj tesla
Motivera!
Citera
2023-11-24, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Motivera!

Mycket begränsad uppsida utifrån Teslas marknadsutsikter och nuvarande värdering. Tror man är för sen på bollen med den om man plockar in i portföljen nu, bättre ta profits och leta andra kvalitetsbolag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in