2023-11-12, 13:52
Medlem
hetofestligs avatar
Sitta och radera sig från den ena söktjänsten till den andra för att leva ett liv utan att folk kan snoka runt i ens privata uppgifter (landet Sverige håller inte med pga allt är och ska vara offentligt).

Fixar en sekretessmarkering från Skatteverket automatiskt att resten av mina uppgifter förbjuds att användas av 3e part? Hitta.se, mrkoll mm.

Isf

För att bli "belönad" med en sekretessmarkering behöver man ha underlag enligt Skatteverket. Varför du behöver en, dvs en hotbild måste finnas, och en direkt effekt i att göra det. Det är den första i nivån av skyddade personuppgifter, men det är inte hemlig identitet. Känns som en perfekt nivå ligga på. Att ange att man hatar människor, reklam och utsugare i Sverige i samband med ansökan inte flyger. Jag behöver en vattentät rövarhistoria att gå på som helst går stämpla som vit lögn. Ge tips. Jag tror polisen kan bli inblandad i beslutet, så en polisanmälan kan man la göra som ett steg i processen. Så jävla trött på reklam, vidaresäljandet av mina personuppgifter mm. // Skickat över tor.
Citera
2023-11-12, 13:57
Medlem
Pillar43s avatar
Jag kan inte svara på hur du går tillväga men genom mitt arbete i den offentilga sektorn kan jag säga att det är långt många fler än man tror som kommer upp som Sekretess Sekretess. Om jag - utan någon insyn - skulle gissat hur ofta de kom upp så hade jag nog gissat en gång i månaden men i verkligheten är det minst en och ofta flera om dagen. Vet inte om det är en reflektion av att det blivit lättare eller att landet bara blivit farligare.
Citera
2023-11-12, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hetofestlig
Sitta och radera sig från den ena söktjänsten till den andra för att leva ett liv utan att folk kan snoka runt i ens privata uppgifter (landet Sverige håller inte med pga allt är och ska vara offentligt).

Fixar en sekretessmarkering från Skatteverket automatiskt att resten av mina uppgifter förbjuds att användas av 3e part? Hitta.se, mrkoll mm.

Isf

För att bli "belönad" med en sekretessmarkering behöver man ha underlag enligt Skatteverket. Varför du behöver en, dvs en hotbild måste finnas, och en direkt effekt i att göra det. Det är den första i nivån av skyddade personuppgifter, men det är inte hemlig identitet. Känns som en perfekt nivå ligga på. Att ange att man hatar människor, reklam och utsugare i Sverige i samband med ansökan inte flyger. Jag behöver en vattentät rövarhistoria att gå på som helst går stämpla som vit lögn. Ge tips. Jag tror polisen kan bli inblandad i beslutet, så en polisanmälan kan man la göra som ett steg i processen. Så jävla trött på reklam, vidaresäljandet av mina personuppgifter mm. // Skickat över tor.

Skatteverkets hemsida ger dig kraven.
Citera
2023-11-12, 15:08
Medlem
hetofestligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg

Jag uppfyller inte kraven
Citera
2025-03-31, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg

Det är nog inte bara att ”fixa en sådan”

Ska rätt mycket till för att få det
Citera
2025-03-31, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hetofestlig
Jag uppfyller inte kraven

Nu vet jag inte varför men det är ganska höga krav för sekretess markering/ skyddad folkbokföring och sedan finns det väl ”skyddad identitet” det är polisen det gäller väl om det är på riktigt då får man ett simulerat personnummer och yadada om jag förstår det hela rätt.. antalen ”kriminella” som har någon typ av det har också ökat drastiskt i statistiken från en 5 år tillbaka
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in