Citat:
Ursprungligen postat av
L.o.a
Hej,
den informationen som jag får när jag googlar, så är det alltså helt okej att sälja alkohol till sina vänner. Mina vänner är över 25 år.
Men innan jag tänker sälja mitt alkohol till de, så tänker jag få så mycket fakta som möjligt, om det är lagligt.
Jag har flera burkar här hemma som jag vill göra av med. Så antingen blir det att jag häller ut allt och pantar eller så säljer jag dessa för billig peng, tänker jag. Försäljningen handlar inte så mycket om försörjning i sig, utan mest för att skippa öppna allt och hälla ut. Sen att man kanske tjänar en hundring, känns bara lite som ett bonus.
Lagligt att sälja till en vän som är över 25 år?
Tack för svar!
Du får ju egentligen inte sälja med vinst, men detta är en engångshändelse och du känner personen hyfsat väl? Ja, då ska det nog mycket till att det skulle bli bekymmer.
Citat:
Ursprungligen postat av
poiuy1298
Det är ganska uppenbart vad lagen försöker förhindra och vad den inte försöker förhindra.
Det är fullt tillåtet att sälja alkohol till andra som privatperson om det sker utan vinstintresse och enstaka tillfällen.
Det är inte tillåtet att sälja till många okända personer i vinstsyfte - särskilt inte till personer under 20 år.
Sen kan man diskutera gränsen mellan sälja och köpa åt.
Om jag pratar med en polare som är över 20 och säger att jag ska till systemet och han säger "Kan du köpa en platta Sofiero till mig - jag håller på med annat och hinner inte - jag betalar senare" och jag gör detta - har jag då sålt alkohol till polaren eller har jag köpt åt polaren?
Detta verkar ju inte vara något problem enligt Systembolaget själva.
https://www.systembolaget.se/bestall...la/till-butik/
Ja, det kan ju inte vara något problem så länge personen i fråga uppfyller de krav som gäller vid köp på bolaget. Det är ju självklart absolut förbjudet att handla åt någon som är underårig.
Som du säger så är det väl långtifrån självklart var gränsen går mellan att handla åt någon som bett dig och att sälja vidare. Men jag tänker så här:
Har Lisa bett dig köpa två flaskor vin så handlar du åt henne, precis som kompisen ber dig köpa en platta Sofiero.
Har du däremot i förväg handlat två flaskor vin du tänkta ha själv eller en platta öl du från början tänkt ha själv, men ger/säljer vidare till någon så säljer du i detta fall vidare alkoholen.
Normalt är blir detta aldrig ett problem, för ingen som är normal i skallen säljer alkohol till någon som den inte känner och detta är ju inget som normalt sker varje vecka heller. Däremot blir det ju bekymmer om man handlat i Polen och sen säljer veckovis till grannarna, då ses det som en kommersiell verksamhet. Det ska nog till rätt omfattande handel för att det ska upptäckas dock.