2023-11-12, 06:38
Medlem
Hej,
den informationen som jag får när jag googlar, så är det alltså helt okej att sälja alkohol till sina vänner. Mina vänner är över 25 år.

Men innan jag tänker sälja mitt alkohol till de, så tänker jag få så mycket fakta som möjligt, om det är lagligt.

Jag har flera burkar här hemma som jag vill göra av med. Så antingen blir det att jag häller ut allt och pantar eller så säljer jag dessa för billig peng, tänker jag. Försäljningen handlar inte så mycket om försörjning i sig, utan mest för att skippa öppna allt och hälla ut. Sen att man kanske tjänar en hundring, känns bara lite som ett bonus.

Lagligt att sälja till en vän som är över 25 år?

Tack för svar!
Citera
2023-11-12, 06:50
Medlem
OtherBarrys avatar
Har du betalat svensk alkoholskatt på dina öl?
Citera
2023-11-12, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Har du betalat svensk alkoholskatt på dina öl?
Jag har inte såld något. Men man skall tänka på alkoholskatt?

Det fick inte jag någon information om, när jag googlade.

Jag skall eventuell sälja som privatperson till en kompis. Och det som jag fått fram, så är det lagligt, om personen är över 20 år.

Men om det rör sig om verksamhet så som bar eller så, så gäller väl alkoholskatten?
Citera
2023-11-12, 08:01
Medlem
Jordgubbes avatar
Det går bra (men se detaljerna).
Citera
2023-11-12, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a

Jag skall eventuell sälja som privatperson till en kompis. Och det som jag fått fram, så är det lagligt, om personen är över 20 år.

Men om det rör sig om verksamhet så som bar eller så, så gäller väl alkoholskatten?
Men det beror som ovan nämnt hur du införskaffat alkoholen.
Har du köpt den på systemet är det lugnt.
Har du köpt den utanför sverige är det ett smugglingsbrott oavsett mängd då alkohol är punktbeskattat. Och får bara användas för eget bruk.

Om någon kommer bry sig om att du säljer 3 flak öl. Knappast.
Citera
2023-11-12, 08:27
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Hej,
den informationen som jag får när jag googlar, så är det alltså helt okej att sälja alkohol till sina vänner. Mina vänner är över 25 år.

Men innan jag tänker sälja mitt alkohol till de, så tänker jag få så mycket fakta som möjligt, om det är lagligt.

Jag har flera burkar här hemma som jag vill göra av med. Så antingen blir det att jag häller ut allt och pantar eller så säljer jag dessa för billig peng, tänker jag. Försäljningen handlar inte så mycket om försörjning i sig, utan mest för att skippa öppna allt och hälla ut. Sen att man kanske tjänar en hundring, känns bara lite som ett bonus.

Tack för svar!

Privatpersoner får inte sälja alkohol till andra privatpersoner, det finns dock undantag. I fall följande punkter är uppfyllda får det ske försäljning av alkohol av privatpersoner över 20 år:
1. Det avser ett enstaka tillfälle till i förväg bestämda personer.
2. Det sker utan vinstintresse och sker utan annan kostnad för säljaren och köparen än kostanden för inköp av dryckerna.
3. Det äger rum i en lokal där det inte bedrivs yrkesmässig försäljning av alkohol- eller lättdrycker (8 Kap 1a § Alkohollagen).

Men om alternativet att att hälla ut och panta varför inte ge bort det kompisarna istället? Det skulle ju göra dig populär.
Citera
2023-11-12, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Privatpersoner får inte sälja alkohol till andra privatpersoner, det finns dock undantag. I fall följande punkter är uppfyllda får det ske försäljning av alkohol av privatpersoner över 20 år:
1. Det avser ett enstaka tillfälle till i förväg bestämda personer.
2. Det sker utan vinstintresse och sker utan annan kostnad för säljaren och köparen än kostanden för inköp av dryckerna.
3. Det äger rum i en lokal där det inte bedrivs yrkesmässig försäljning av alkohol- eller lättdrycker (8 Kap 1a § Alkohollagen).

Men om alternativet att att hälla ut och panta varför inte ge bort det kompisarna istället? Det skulle ju göra dig populär.

Det är ganska uppenbart vad lagen försöker förhindra och vad den inte försöker förhindra.

Det är fullt tillåtet att sälja alkohol till andra som privatperson om det sker utan vinstintresse och enstaka tillfällen.

Det är inte tillåtet att sälja till många okända personer i vinstsyfte - särskilt inte till personer under 20 år.

Sen kan man diskutera gränsen mellan sälja och köpa åt.

Om jag pratar med en polare som är över 20 och säger att jag ska till systemet och han säger "Kan du köpa en platta Sofiero till mig - jag håller på med annat och hinner inte - jag betalar senare" och jag gör detta - har jag då sålt alkohol till polaren eller har jag köpt åt polaren?

Detta verkar ju inte vara något problem enligt Systembolaget själva.

https://www.systembolaget.se/bestall...la/till-butik/

Citat:
Kan någon annan hämta ut min beställning?
Ja det går bra, så länge personen uppfyller våra försäljningsregler. Den som hämtar ut din beställning måste ha fyllt 20 år, kunna visa legitimation, veta ditt beställningsnummer och namn. Är beställningen förbetald behöver den som hämtar upp den visa både sin egen och din legitimation.
Citera
2023-11-12, 11:09
Medlem
godboys avatar
Citat:
Hej,

Tack för svar!
Du får ju egentligen inte sälja med vinst, men detta är en engångshändelse och du känner personen hyfsat väl? Ja, då ska det nog mycket till att det skulle bli bekymmer.
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Det är ganska uppenbart vad lagen försöker förhindra och vad den inte försöker förhindra.

Det är fullt tillåtet att sälja alkohol till andra som privatperson om det sker utan vinstintresse och enstaka tillfällen.

Det är inte tillåtet att sälja till många okända personer i vinstsyfte - särskilt inte till personer under 20 år.

Sen kan man diskutera gränsen mellan sälja och köpa åt.

Om jag pratar med en polare som är över 20 och säger att jag ska till systemet och han säger "Kan du köpa en platta Sofiero till mig - jag håller på med annat och hinner inte - jag betalar senare" och jag gör detta - har jag då sålt alkohol till polaren eller har jag köpt åt polaren?

Detta verkar ju inte vara något problem enligt Systembolaget själva.

https://www.systembolaget.se/bestall...la/till-butik/
Ja, det kan ju inte vara något problem så länge personen i fråga uppfyller de krav som gäller vid köp på bolaget. Det är ju självklart absolut förbjudet att handla åt någon som är underårig.

Som du säger så är det väl långtifrån självklart var gränsen går mellan att handla åt någon som bett dig och att sälja vidare. Men jag tänker så här:

Har Lisa bett dig köpa två flaskor vin så handlar du åt henne, precis som kompisen ber dig köpa en platta Sofiero.

Har du däremot i förväg handlat två flaskor vin du tänkta ha själv eller en platta öl du från början tänkt ha själv, men ger/säljer vidare till någon så säljer du i detta fall vidare alkoholen.

Normalt är blir detta aldrig ett problem, för ingen som är normal i skallen säljer alkohol till någon som den inte känner och detta är ju inget som normalt sker varje vecka heller. Däremot blir det ju bekymmer om man handlat i Polen och sen säljer veckovis till grannarna, då ses det som en kommersiell verksamhet. Det ska nog till rätt omfattande handel för att det ska upptäckas dock.
Citera
2023-11-13, 00:54
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

Har du köpt spriten på bolaget så är alkoholskatten redan betald.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in