Citat:

Ursprungligen postat av 
jonatan36

Skulle någon kunna förklara vad skillnaden är mellan "Pending sector count" och "Rellocated sector count" på en HDD? 
Jag har förstått att man ska byta till en ny disk så fort som möjligt om något av dessa två uppstår, men om disken inte är helt full så borde det väl inte vara någon större fara för datan? Det finns ju då en massa annat utrymme den kan ta.
Eller tänker jag fel?

Pending sector är alltså en sektor som man haft svårt att läsa eller som behövs skrivas om flera gånger innan man fått rätt crc-värde. En hårddisk skriver normalt aldrig om på en pending sector utan reallocerar. En bra hårddisk reallocerar dessa sektorer så snart som möjligt, men så länge de går att läsa utan alltför många omläsningar eller kan CRC-rättas så gör de i regel inte det. 
Problemet är att om en pending sector skrivs om (vilket en hårddisk normalt gör en gång) och det går utan problem så markeras sektorn som bra. Men om den med tiden blir svårare att läsa så kan den bli pending igen, och finns sektorn kvar i tabellen över de sektorer som tidigare varit dåliga så kan den remappas direkt. 
Många hårddiskar kan vara stabila även om det finns en del sådana pending sektorer. Men prestandan kan påverkas så därför skall man alltid byta ut hårddisken om den används i system som kräver höga prestanda. Jag har en backup-NAS med en sådan hårddisk där pending sector inte ökar, men då NASen körs i raid-5 så påverkas inte prestandan så mycket men man måste hålla koll på så att inte disken insjuknar och behöver bytas. (Nasen används bara en gång i månaden så det är inte så många drifttimmar).