2023-11-11, 17:55
Medlem
Denoms avatar
Jag upplever att det är mycket off topic på forumet som bara raderas efter att inläggen rapporteras men att man ofta ser samma användare fortsätta som vanligt i andra trådar.

Är det någon skillnad på regler förr och nu i fråga om bedömning av vad som krävs för att bli avstängd eller görs bedömningar av regelbrott på samma sätt fortfarande?
Citera
2023-11-11, 18:02
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Din uppfattning bör jämföras med alla de trådar där användare gnäller om att moderatorerna delar ut varningar till höger och vänster och blir mer och mer nitiska.

M.a.o. Det är nog ungefär som det alltid har varit, bortsett från om vi går LÅNGT tillbaka i tiden innan forumet med sitt regelsystem hade mognat. Då var det ju mer vilda västen, på gott och ont..
Senast redigerad av TupolevTu-144 2023-11-11 kl. 18:06.
Citera
2023-11-11, 18:39
Medlem
S3ONs avatar
Den laglösa gängkriminella situationen i landet speglar även av sig här i någon mån. Människor sänker ribban gällande medmänniskors beteenden.
Citera
2023-11-11, 20:05
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Jag upplever att det är mycket off topic på forumet som bara raderas efter att inläggen rapporteras men att man ofta ser samma användare fortsätta som vanligt i andra trådar.

Är det någon skillnad på regler förr och nu i fråga om bedömning av vad som krävs för att bli avstängd eller görs bedömningar av regelbrott på samma sätt fortfarande?
Jag kan tycka att det skulle vara lämpligt att användare som skapar fjanttråd efter fjanttråd borde stängas av ganska snabbt. Detta är ju oftast ett fenomen hos nya användare. Å andra sidan bör väl vi gamla användare vara lite mer restriktiva med att svara, för om ingen svarar i fullständiga idiottrådar så kommer det inte skapas så många.

Sen finns ju de användare som mest ägnar sig åt att svara fjantigt och dessa bör stängas av fortare än vad som sker.
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Din uppfattning bör jämföras med alla de trådar där användare gnäller om att moderatorerna delar ut varningar till höger och vänster och blir mer och mer nitiska.

M.a.o. Det är nog ungefär som det alltid har varit, bortsett från om vi går LÅNGT tillbaka i tiden innan forumet med sitt regelsystem hade mognat. Då var det ju mer vilda västen, på gott och ont..
Tycker det går lite upp och ner. Generellt tycker jag moderatorerna gör ett bra jobb. Visst har jag fått en och annan obefogad varning, som jag anser det, men det händer verkligen inte ofta. Jag tror att många av moderatorerna har hyfsad koll på användarna och vet lite vad de går för. Vi som hängt här rätt många år känner de nog igen.

Finns säkert en och annan nitisk moderator, men de brukar väl inte bli så långvariga, gissar Admin får massa mail av användare som är missnöjda med både det ena och andra och om då någon specifik moderator får extremt mycket klagomål så ses kanske denne över. Sen varierar det säkert från forum till forum med.

Tyvärr tror jag forumet skulle bli ganska oanvändbart utan moderering.

EDIT: Tycker nog att det borde finnas ett mer vakande öga på nya användare för att se hur de sköter sig.
Citera
2023-11-11, 21:07
Medlem
Kackotopis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConvoPost
Mitt eget "trams" såväl som andras.

Vad som kan kännas retligt är att själv få varning när andras, betydligt mer OT inlägg står kvar. Visst kan jag skriva på ett sätt som inte platsar i akademin men OT är jag ytterst sällan, helt enkelt för att det är mer intressant att hålla sig till ämnet. Ibland kan jag kommentera om något är för dumt och över gränsen, men under dessa månader har jag lärt mig om vilka användare som är här mest för att tramsa, och många verkar tycka det är kul att de tramsar också.

Mods är vanliga människor som du och jag, de gör en tolkning efter sin bästa förmåga när dom tar sina beslut. Om man inte håller sig till ämnet då förtjänar man att få en varning. Vissa kanske till och med är strängare än andra... allt kokar i slutändan ner till att ta rätt beslut.

Du skrev innan att du blivit varnad fem gånger, det om något borde väl ha gett dig något slags hum i alla fall om vad som går och inte går?
Citera
2023-11-14, 19:59
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Har skrivit en hel del sista månaderna som jag tänkt att jag förmodligen kommer bli varnad för, men inget har hänt.
Har dock svårt att se att det skulle kunna uppstå några sorts trender vad gäller moderering, men tanke på hur många moderatorer de är, och hur lite kontakt de egentligen har med varandra.
Citera
2023-12-18, 19:36
Jag upplever det som så, att det är färre varningar. Men kanske är det fler raderingar av inlägg. Moderatorer gillar mest sin egen yttrandefrihet så när man skriver något osmakligt så måste det raderas
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in