2022-05-31, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
Själv hoppas jag innerligt att han lämnar i sommar. Annars riskerar det att bli en ny Forsberg-situation med Karlsson. Ser inte alls varför han ska vara kvar. Denna säsongen har han varit den ledande gestalten i ett svagare AZ och lyft laget på sina axlar. Han har redan anpassat sig och växt in i rollen som lagets största poänggörare och kan stanna men av vilken anledning? Utvecklas ytterligare för att göra vad? Ta hem ECL-pokalen med AZ? Anser att han redan nått vad som förväntades av honom med råge i AZ även om jag omöjligen kan veta vad han har haft/har för personliga mål i klubben. Ambitionerna måste alltid vara högre.

Med Forsberg-situation menar jag förövrigt, en svensk spelare som gör det extremt bra och får större klubbars blickar riktade emot sig, bara för att sedan bestämma att inte flytta någonstans. För att därefter inte prestera på samma nivå igen. Många av Europas största klubbar ville ha Forsberg när han gjorde flest assist i Bundesliga, men det ansågs vara "bra" för Forsbergs utveckling att bli kvar i Leipzig. Istället blev han med tiden för bekväm och nu sitter han mycket på bänken. Det är tråkigt att inte få se en svensk spelare göra den där stora flytten när läge väl finns till det. Jag tror det är det som gör att spelare växer ytterligare en nivå. Visst är Forsberg en stjärna i både klubb/landslag men känner inte att han blommat ut till att bli i nivå med spelare som H. Larsson eller Ljunberg för den delen. Han har nosat på toppen men ändå inte nått riktigt dit.

Ett annat exempel är Svanberg som haft flera klubbar efter sig i 2-3 säsonger, nu verkar han stagnerat i Bologna och Bologna har kan tänka sig att sälja honom för fjuttiga 100 miljoner efter att prestationerna dalat. Tåget kanske har gått, vem vet. Jag hoppas inte det.

Jesper blir 24 i sommar och blir han kvar en säsong till är risken stor att han inte får upp samma poängproduktion. Sedan fyller han 25 vid nästa fönster och de faktorerna kan försvåra en större flytt även om 25 inte är någon ålder direkt. Menar bara att det är så trist att se svenskar stanna kvar för att "utvecklas" och det där fina snacket, sedan har tåget helt plötsligt gått och spelaren i fråga omgärdas aldrig av liknande rykten igen. Det är på något sett sorgligt och något som skett många svenska spelare. Det kan såklart sluta tvärtom som Lex' Isak i Dortmund. Att gå till en större klubb är inte en garanti för framgång. Men vi måste få ut våra bästa spelare till de bästa ligorna för att komma upp ytterligare en nivå, det är min övertygelse.

Jesper är redo för nästa steg, vi ska inte glömma att han hade blickar på sig från storklubbar redan i Elfsborg, nu har han presterat på en högre nivå och bevisat att han klarar nivåväxlingen. Det finns ingen anledning att fortsätta harva i Eredevisie i ett lag som kommer ha det tufft mot PSV, Ajax och Feyenoord.

Kommer han till rätt klubb kan han bli ännu större även om risken finns att han bleknar i ett större lag med tuffare konkurrens, men den risken tror jag är mindre än chansen att han gör det bra.

Ursäkta för långt inlägg.

Mycket Mycket bra skrivet och Välformulerat Håller med dig helt o hållet om typ allt!
Citera
2022-06-01, 20:05
Medlem
BarryHeros avatar
Joakim Nilsson ska alltså spela reservlagsfotboll i USA under resten av 2022? Han är 28 år, landslagsman för Sverige, och har meriter från tyska Bundesliga. Ändå ska han tillbringa tiden fram till våren 2023 med St. Louis City SC 2 i ligan "MLS Next Pro"?
Citat:
Arminia Bielefeld slutade på nedflyttningsplats i Bundesliga och i samband med att säsongen tog slut stod det även klart att Joakim Nilsson lämnar klubben. Han har sedan tidigare ryktas lämna Europa för USA och flytten har nu blivit officiell.

Svensken är klar för St. Louis City SC i MLS, dit han kommer ansluta i juli. Han har skrivit ett långt kontrakt, över säsongen 2026. Han kommer till en början tillhöra det som kallas MLS NEXT Pro Team för att sedan 2023 gå in i A-laget.

https://www.fotbollskanalen.se/usa/officiellt-nilsson-klar-for-st-louis-en-av-de-basta-forsvararna-i-mls/
Kan detta få konsekvenser för hans landslagsspelande?
Citera
2022-06-01, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Joakim Nilsson ska alltså spela reservlagsfotboll i USA under resten av 2022? Han är 28 år, landslagsman för Sverige, och har meriter från tyska Bundesliga. Ändå ska han tillbringa tiden fram till våren 2023 med St. Louis City SC 2 i ligan "MLS Next Pro"?

Tycker att detta karriärsval är ännu märkligare än Quaison som drog till Al-Whatthefaq när det ryktades om bra klubbar i Europa, Nilsson höll ju ändå hyfsad BL-klass.

Nej! Mycket dåligt drag om du frågar mig. Hoppas att han iallafall får en utlåning fram tills dess att A-laget ska spela MLS. Det ska inte vara möjligt att spela amerikansk collegefotboll och vara landslagsman samtidigt.
Senast redigerad av Kexchoklad2404 2022-06-01 kl. 22:54.
Citera
2022-06-02, 09:47
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kexchoklad2404
Tycker att detta karriärsval är ännu märkligare än Quaison som drog till Al-Whatthefaq när det ryktades om bra klubbar i Europa, Nilsson höll ju ändå hyfsad BL-klass.

Nej! Mycket dåligt drag om du frågar mig. Hoppas att han iallafall får en utlåning fram tills dess att A-laget ska spela MLS. Det ska inte vara möjligt att spela amerikansk collegefotboll och vara landslagsman samtidigt.
Som jag har förstått det så är Joakim Nilsson inte ens värvad som DP (dvs. Designated Player där man inte behöver ta hänsyn till lönetaket) vilket innebär att han kommer tjäna en vanlig MLS-lön. Robin Quaison blev ju åtminstone stormrik av att gå till Mellanöstern.

Mycket märkligt val av en stabil Bundesliga-back och svensk landslagsman i sina bästa år.
Citera
2022-06-04, 17:04
Medlem
covfefe...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero

Kommer de andra Bundesliga-förvärven som St Louis gjort (Burki m fl) också spela i reservlaget?
Citera
2022-06-15, 13:09
Medlem
Det blir ett roligt sommarfönster när juli drar igång för att se vart bland annat Svanberg och Karlsson och möjligtvis Gyökeres hamnar.
Citera
2022-07-17, 10:56
Medlem
Smith och Isherwood startade i premiären, Vilhelmsson fick göra debut, hoppade in med ca 20 minuter kvar.
Citera
2022-07-21, 19:32
Medlem
Märkte att Jesper Karlsson är utanför truppen i kvällens Conference League kvalmatch, någon flytt på gång tro?
Citera
2022-07-21, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kexchoklad2404
Märkte att Jesper Karlsson är utanför truppen i kvällens Conference League kvalmatch, någon flytt på gång tro?
Han har en muskelbristning och kommer också missa ligapremiären enligt AZ.
Citera
2022-07-25, 11:07
Medlem
Claesson gjorde 2+1
Benji Nygren gjorde 3-1 målet i vinsten mot Bröndby.
Citera
2022-07-25, 18:39
Medlem
regndroppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Claesson gjorde 2+1
Benji Nygren gjorde 3-1 målet i vinsten mot Bröndby.
Claesson verkar ju ha lekstuga
Citera
2022-07-27, 20:35
Medlem
Gustaf Nilsson är klar för Union i Belgien, skönt för han att lämna tyska tredjeligan som han var för bra för.

Kanske trots allt når höjderna som spåddes under tiden i Falkenberg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in