2023-11-10, 22:14
Medlem
SVT intervjuar slöjkvinna: "Hedersförtryck finns även i de etniskt svenska miljöerna"

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/heder-kan-vara-orsak-till-gangvald-nu-utbildas-larare-i-strangnas--11wdxa
Heder kan vara orsak till gängvåld – nu utbildas lärare i Strängnäs

Men långt mycket fler våldsdåd kan kopplas till heder – oberoende av etnicitet. Det berättar ungdomsvägledaren Sara Palani som just nu föreläser om hederskultur för kommunanställda i Strängnäs.
Sara Palani säger i klippet:
SVT: -Handlar det om etnicitet också?
Sara: Nej

Sara: Hedersförtryck finns även i de etniskt svenska miljöerna

Obsevera - Det finns en annan Sara Palani som är aktiv Socialdemokrat i Bromölla, icke att förvirra med Sara Palani i SVTs reportage. Det är alltså INTE samma person, om nu någon skulle råka googla fram det.

Däremot är Sara Palani i SVTs artikel engagerad i Socialdemokratiska ABF, se linkedin:
ABF Arbetarnas bildningsförbund
Projektledare
Jan 2021 - Present · 2 yrs 11 mos
Strängnäs, Södermanland, Sverige

Projektledare i ett brottsförebyggande projekt riktat till ungdomar i Strängnäs kommun. Projektet ägs av Invest and Care Sörmland och ABF Sörmland. Jag har personalansvar över 2 anställda ledare, ansvar för att söka medel, redovisa m.m..

Engelska
Full professional proficiency

Kurdiska
Native or bilingual proficiency

Svenska
Native or bilingual proficiency

Vad säger ni om ungdomsvägledaren Sara Palani? Vad vet vi mer om henne? Har hon data som styrker hur vanligt det är med hedersförtryck bland svenskar jämfört med kurder?

Vad är det exakt för utbildning högskoleutbildade lärare ska få av 25-årige Sara Palani?

Vad säger ni om SVTs inslag? Borde de nämnt att Sara Palani är aktiv inom Socialdemokratiska ABF?
Ställer reportern Otilia Bogen rimliga kontrollfrågor till Sara Palani?
Citera
2023-11-10, 22:26
Medlem
yz44s avatar
Eftersom Sara kommer med påståendet att hedersförtryck även finns i etniskt svenska miljöer vore det även lämpligt om hon kunde ge några konkreta exempel på vad hon menar med det.
Citera
2023-11-10, 22:41
Medlem
Jävla trams.
Hedersförtryck bland svenskar, som att det skulle utgöra ett stort problem?
Hur ofta får svenska tjejer en balkongflygning?
ABF är väl ändå kopplat till sossarna vad jag vet.
Citera
2023-11-10, 22:56
Medlem
Skogsvattes avatar
Jag misstänker att hon inte tänker konkretisera sina anklagelser?
Citera
2023-11-10, 22:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Jag misstänker att hon inte tänker konkretisera sina anklagelser?

Och jag misstänker att SVT inte tänker komma med några konkreta motfrågor heller.
Citera
2023-11-10, 23:10
Medlem
Självklart finns hedersförtryck bland etniska svenskar. Att den skulle vara jämförbar med det sexuella hedersförtrycket i kulturer från tredje världen kan ju vem som helst tänka sig fram till att den inte är men samtidigt vet jag inte vad poängen med att exkludera viss hederskultur skulle vara i sammanhanget.
Senast redigerad av blueberrypancakes 2023-11-10 kl. 23:14.
Citera
2023-11-11, 00:08
Medlem
SVT gör bort sig gång på gång. Det säger en hel del om hur vänstervridna de är och kopplingen till mena folket de står.
Citera
2023-11-11, 07:31
Medlem
Klagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
SVT intervjuar slöjkvinna: "Hedersförtryck finns även i de etniskt svenska miljöerna"
[/b]
Relativisering på en ny rekordnivå. Pinsamt och skamligt att SVT lånar sig till detta. Skam.
Citera
2023-11-11, 07:33
Medlem
Klagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrypancakes
Självklart finns hedersförtryck bland etniska svenskar. Att den skulle vara jämförbar med det sexuella hedersförtrycket i kulturer från tredje världen kan ju vem som helst tänka sig fram till att den inte är men samtidigt vet jag inte vad poängen med att exkludera viss hederskultur skulle vara i sammanhanget.
Nej, det gör och finns det inte.
Citera
2023-11-11, 07:48
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Eftersom Sara kommer med påståendet att hedersförtryck även finns i etniskt svenska miljöer vore det även lämpligt om hon kunde ge några konkreta exempel på vad hon menar med det.
Det är ju ett svepande uttalande dom lägger till på slutet för att ta ta udden uttalandet. Om man inte lägger till en brasklapp på slutet är man ju rasist, men alla fattar ju att det ska till en väldigt rubbad person för att som etnisk svensk tillämpa hederskultur i hemmet.
Citera
2023-11-11, 09:16
Medlem
Var drar man gränsen för hedersförtryck? Ja, även de flesta svenska föräldrar kommer ha synpunkter på vad deras barn gör med sitt liv.

Vill man att dottern dejtar en knarkare eller blir porrstjärna? Om inte, är det då hedersförtryck?
Citera
2023-11-11, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klagan
Nej, det gör och finns det inte.

2010 skrevs i svensk media om en kvinna som bröt kontakten med sin son för att han röstade SD. Det är ett exempel på svenskt hederstänk.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in