2023-11-09, 20:54
Medlem
Hej, kan man på något sätt ta sig förbi lösenordet på en dator med Windows 10.

Datorn är inom familjen men något snille har lyckats låsa den och lösenordsfrågorna är vi helt nollställda för..
Citera
2023-11-09, 21:24
Medlem
Om du har lösenordet för kontot Administratör så kan du fixa det genom att gå in på den låsta användarens konto och byta lösenord.
Citera
2023-11-09, 22:40
Medlem
TinFoilHats avatar
Finns massor av olika lösningar men det hänger en del på vad det är för typ av konto samt ev kryptering på disken/diskarna.

Gratis att använda sig utav är att Hiren's BootCD, Bob.Omb’s Modified och WinPE10 för att nämna några kandidater.

Ovanstående lösningar har flera verktyg "inbyggda" för att hantera lösenords-/kontoproblem i Windows.

Samtliga förslag har egna hemsidor där både filer för nedladdning finns samt även info för hur man använder sig utav dom.

RTFM! GLHF!
Citera
2023-11-10, 01:59
Bannlyst
Se filmen hur man gör.

https://www.youtube.com/watch?v=0wrnmU9wD1w
Citera
2023-11-10, 09:06
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilHat
Finns massor av olika lösningar men det hänger en del på vad det är för typ av konto samt ev kryptering på disken/diskarna.

Gratis att använda sig utav är att Hiren's BootCD, Bob.Omb’s Modified och WinPE10 för att nämna några kandidater.

Ovanstående lösningar har flera verktyg "inbyggda" för att hantera lösenords-/kontoproblem i Windows.

Samtliga förslag har egna hemsidor där både filer för nedladdning finns samt även info för hur man använder sig utav dom.

RTFM! GLHF!

Nä! Dessa fungerar bara om det är ett lokalt konto, inte om användaren har ett Microsoft-konto....
Citera
2023-11-10, 09:08
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 31G350125
Se filmen hur man gör.

https://www.youtube.com/watch?v=0wrnmU9wD1w

Fungerar inte om hårddisken är krypterad.. Vilket är otroligt vanligt idag..
Citera
2023-11-10, 09:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Fungerar inte om hårddisken är krypterad.. Vilket är otroligt vanligt idag..

Fungera på konsumentdatorer, är bitlocket inbladad blev krångligarer.
Citera
2023-11-10, 12:31
Medlem
TinFoilHats avatar

Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Nä! Dessa fungerar bara om det är ett lokalt konto, inte om användaren har ett Microsoft-konto....

Hmm, jag tror att jag skrev det i mitt inlägg, ja titta, på första raden.

Sen ska Kon-Boot ta sig igenom online-konton men jag har inte testa just det själv. Har dock en äldre version av Kon-Boot (som inte hade tekniken att ta sig in på online-konton) som har fungerat utmärkt på varenda dator med Windows jag har behövt låsa upp. Tyvärr inte gratis men skulle jag personligen verkligen, verkligen, verkligen behöva komma in i en burk med endast online-konto(n) hade jag inte tvekat en sekund att köpa det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in