2006-08-05, 01:46
Medlem
Har försökt söka men hittar inget angående detta.

Jag och en polare ska åka skåpbil fylld med sprit/vin/öl från Puttgarden till Stockholm och tar då öresundsbron till Sverige. Hur är tullen när man kommer in i sverige? Finns det tider då det inte är lika aktiva? Mitt på natten eller kollar de alla då?
Citera
2006-08-05, 02:01
Medlem
Bone Collectors avatar
Tullen spelar egentligen ingen roll. Den nya EU-lagstiftningen är lite knasig. I teorin ska man kunna ta in hur mycket som helst så länge det är för eget bruk. Är det väldigt stora mängder så finns risken att Tullen tar allt ändå och då är det upp till nämndemännen i en rättegång att bedöma om det är för eget bruk. Är du fattig så är risken stor att de tror att du köpt för att sälja vidare till andra. Är du rik och ska ha typ en stor bröllopsfest så kan du ta in hur mycket som helst typ.
Citera
2006-08-05, 14:20
Medlem
Pork!s avatar
Har åkt med buss där kanske 7-8 gånger och aldrig blivit stannad.
Citera
2006-08-05, 15:25
Medlem
AboXiss avatar
Har nog åkt där 20 gånger aldrig sett någon bli tagen
Citera
2006-08-05, 15:32
Medlem
se till att inte överlasta bilen, vad jag har hört är det just det som folk åker dit för och inte själva spritinförseln.
Citera
2006-08-05, 18:11
Medlem
DigitalStalins avatar
åkte där senast igår eftermiddag. kunde inte se något tecken på bemanning vid tullstationen. åkte förbi drive in bottle shop, lagret bredvid skulle flytta och skänkte praktiskt taget bort spriten. mycket trevligt.
Citera
2006-08-05, 18:59
Medlem
Rekas avatar
Har passerat tullen där ett tiotal ggr vid olika tidpunkter, dagar och väderlekar och har aldrig blivit stoppad (peppar peppar). Har dock sett andra blivit stoppade och genomsökta.

Kan dock rekommendera att byta ut skåpbilen mot en Citroen C5. Förrutom att bilen ser normal ut och inte drar ögonen till sig så har bilen lastdämpare (den sjunker alltså inte ihop baktill hur mkt man än lastar). Att den rymmer hela 52 kartonger med "dricka" (13 kart i reservhjulsbaljan) gör inte saken sämre :-)
Citera
2006-08-06, 21:27
Medlem
Där har jag blivit stoppad, när jag åkte buss. Jag har åkt där många ggr förut utan att bussen blivit stoppad och det har då varit främst på helger, så jag antar att det är mindre aktivitet då.
Citera
2006-08-06, 21:31
Medlem
agitators avatar
visst kan man bli stoppad. Jag har bara åkt över bron två gånger och stoppades en gång. Dock blev det ingen genomsökning av bilen.
Citera
2006-08-08, 19:07
Medlem
Rekas avatar
Är det nån som vet vilket system Tullen kör med när dom gör tillslag mot personbilar? Jag har sett bilar som varit så låga att inte ens en råtta skulle kuta under utan att drämma skallen i bensintanken passera samtidigt som en helt vanlig svenssonbil står inparkerad för genomgång.

En kompis sa att dom gick efter bilens färg. T.ex. på torsdagar tar dom alla blåa fordon, men det tror jag inte på för fem öre.

Min teori är att dom helt enkelt tar bilarna slumpvis oavsett bilens utseende och med eller utan släpvagn.
Citera
2006-08-08, 21:21
Medlem
Har åkt där ett antal gånger,både med fullkrökad och tom bil.
Får en känsla av att dom inte letar efter lintottar som mig och grabbarna men får en obehaglig känsla av att dom läser av lastvikten på något sätt.
Men då Ernie alltid är en hyvens medborgare(eller att pengarna inte räckte till mer krök) så har jag aldrig blivit stoppad av länsman längre fram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in