2023-11-10, 17:21
Medlem
Rechargeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schaefer
GD har bantat ner det dom skrev igår för åklagaren vill väl att det ska se "finare" ut.
Han vill ju "överväga" ev dom med tanke på att denne polis kan förlora jobbet?

Detta är från gårdagens GD:

-"Den andra misshandeln ska ha skett i Gävle. Två av polisens kollegor höll fast en person, som stod framåtböjd på knä över en soffa. Polisen är misstänkt för att ha tryckt sitt knä mot hens nacke och rygg, och slagit fem till tio knytnävsslag mot personens huvud och nacke."

Detta lär ju vara efter kollegornas vittnesmål.

Personen är alltså under kontroll av två man när tredje "man" gör "extra allt"

Okej, det förändrade ju en del såklart.. jag ser fortfarande inget problem med knäet, men 5-10 knytnävsslag på någon som blir fasthållen är såklart svårare att prata bort.
Citera
2023-11-11, 10:00
Medlem
Ingen som har namnet på polisen? stämningsansökan?
Citera
2023-11-11, 10:06
Medlem
När en riktig polis av den gamla stammen sätter ner foten och tar buset i örat finns det alltid några nyutexaminerade polisfjollor i hästsvans som har en "modern" syn på polisarbete. Dom skadar mer än dom gör nytta i poliskåren
Citera
2023-11-11, 10:09
Medlem
Schaefers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
När en riktig polis av den gamla stammen sätter ner foten och tar buset i örat finns det alltid några nyutexaminerade polisfjollor i hästsvans som har en "modern" syn på polisarbete. Dom skadar mer än dom gör nytta i poliskåren

Så då tycker du att övervåld är ok då?

Jag går nu bara efter vad GD har beskrivit och ser fram emot att en FUP kommer ut antingen här eller på "annat sätt"
Citera
2023-11-11, 10:11
Medlem
En sån som behövs med andra ord. En sån som gör sitt jobb. 💪
Citat:
Ursprungligen postat av kalleskall
Jag vet mycket väl vem det gäller, men tänker inte avslöja hans namn här. Men det lär väl dyka upp.

Enligt min mening är det en bra polis. Som buset också i många fall respekterar. Lite äldre generationens polis som har bra koll på, och bra relationer till, ungdomar i stökiga områden.

Säkerligen unga nykläckta kollegor som anmält honom. Han har min respekt iallafall, även om han är lite actionhjälte av sig.
Citera
2023-11-11, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schaefer
Så då tycker du att övervåld är ok då?

Jag går nu bara efter vad GD har beskrivit och ser fram emot att en FUP kommer ut antingen här eller på "annat sätt"

De fall som beskrivs i GD kan väl knappast kallas övervåld. Om alla poliser agerade mer som den aktuelle skulle buset ha mer respekt för poliser i allmänhet. All heder åt den misstänkte.
Citera
2023-11-11, 10:30
Medlem
Stämningsansökan

https://files.fm/u/vz5e889vag?fbclid...3B6p97ktvjMJgg
Citera
2023-11-11, 15:18
Medlem
Käckt ändå att han har en röntgenbild på en hand som profilbild på sin Fb 😅. Med tanke på att han drog batongen över en killes hand
Citera
2023-11-11, 20:52
Medlem
Bussmekanikerns avatar
Det brukar vara praxis om en polis döms för misshandel av normalgraden att denne förlorar sitt jobb, så det känns inte som han har oddsen på sin sida när han står åtalad för 3 x olika misshandelsfall där t.o.m kollegorna vittnar emot honom. Poliser brukar aldrig vittna mot sina kollegor, kan det här vara en polis som dom "vill göra sig av med" tro ?
Citera
2023-11-11, 22:32
Medlem
Rechargeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yeppiyao
Stämningsansökan

Hur ska vi få människor att vilja vara poliser när dom synar vartenda ingrepp med lupp bakom sina skrivbord i efterhand och påpekar hur det kunde gjorts annorlunda? Finns inte en chans att jag skulle vilja bli polis som de håller på, och det lär vara många som tänker likadant.

"i samband med ett ingripande genom att ta ett grepp om målsägarens ena arm och slita ut honom från en bil. Därefter har TA brutit upp målsägarens ena arm i ett så kallat skuldergrepp och böjt målsäganden framåt. Vidare har TA svept ned målsägaren på marken genom att med sin fot/ben slå undan målsägarens ben så att denne landade på mage. I samband med detta har TA tryckt sitt knä på målsägarens bröstrygg och tryckt honom mot marken"

Om jag inte kliver ut ur bilen på polismans befallning, så räknar jag kallt med att få samma behandling. Vad menar de att han skulle ha gjort istället? Lockat ut honom med saft och bulle? "Kom nu lilla Ali så ska du få se vad farbror T har här åt dig, kom ska du få smaka kanelbulle"..

Håller dock fortfarande med om att knytnävsslag på någon som är fasthållen kan vara att ta i.
Citera
2023-11-13, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yeppiyao
Stämningsansökan

Polisinspektören Tomas Aro har i samband med ett ingripande misshandlat målsäganden *** **** genom att med batong tilldela målsäganden slag över målsägandens handled/handrygg. Därefter har Tomas Aro tagit tag i målsägandens ena arm och brutit upp den bak på ryggen med kraft. Tomas Aros handlande har förorsakat målsäganden smärta.

I andra hand görs gällande att Tomas Aro gjort sig skyldig till tjänstefel då han vid ovan angivet tillfälle och plats i sin tjänst som polis vid myndighetsutövning uppsåtligen eller av oaktsamhet åsidosatt vad som gällt för uppgiften genom att bruka våld som med hänsyn till omständigheterna varit obefogat och oförsvarligt.

Polisinspektören Tomas Aro har i samband med ett ingripande misshandlat ******* ***** genom att trycka sitt knä mot målsägandens nacke/bröstrygg samt tilldela målsäganden flera knytnävsslag på målsägarens huvud när Tomas Aro stod över målsägarens rygg då denne var framåtböjd knästående över en soffa och två kollegor till Tomas Aro höll i målsägarens armar.
Målsäganden tillfogades smärta, svullnader och bulor till följd av slagen.

I andra hand görs gällande att Tomas Aro gjort sig skyldig till tjänstefel då han vid ovan angivet tillfälle och plats i sin tjänst som polis vid myndighetsutövning uppsåtligen eller av oaktsamhet åsidosatt vad som gällt för uppgiften genom att bruka våld som med hänsyn till omständigheterna varit obefogat och oförsvarligt.

PolisinspektörenTomas Aro har misshandlat målsäganden ******** *** i samband med ett ingripande genom att ta ett grepp om målsägarens ena arm och slita ut honom från en bil. Därefter har Tomas Aro brutit upp målsägarens ena arm i ett så kallat skuldergrepp och böjt målsäganden framåt. Vidare har Tomas Aro svept ned målsägaren på marken genom att med sin fot/ben slå undan målsägarens ben så att denne landade på mage. I samband med detta har Tomas Aro tryckt sitt knä på målsägarens bröstrygg och tryckt honom mot marken. Tomas Aros handlande har förorsakat målsäganden smärta och rodnader.

Citera
2023-11-13, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Recharged
Okej, det förändrade ju en del såklart.. jag ser fortfarande inget problem med knäet, men 5-10 knytnävsslag på någon som blir fasthållen är såklart svårare att prata bort.

Är ju dock knä på rygg och nacke som lett till ett antal dödsfall då det kan leda till andnings svårigheter och lungor kan pressas ihop av trycket med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in