• 1
  • 2
2023-11-09, 14:24
Medlem
Brukar ni ge era hundar komplement till hundmaten ? Min tvååring (retriever) får en pump laxolja på morgonen.

Har också en burk "Vital mobility" som innehåller musselkött och glukosamin. Men den har jag inte börjat med än.

Vad skulle ni ge era hundar. Jag kan tro att laxolja kan vara bra. Men den andra är jag osäker på.
Senast redigerad av Allaballawalla 2023-11-09 kl. 19:31. Anledning: Rubrik korrad.
Citera
2023-11-09, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toruf
Brukar ni ge era hundar komplement till hundmaten ? Min tvååring (retriever) får en pump laxolja på morgonen.

Har också en burk "Vital mobility" som innehåller musselkött och glukosamin. Men den har jag inte börjat med än.

Vad skulle ni ge era hundar. Jag kan tro att laxolja kan vara bra. Men den andra är jag osäker på.

Fråga veterinären vid nästa rutinkontroll så kan den nog anpassa vad som är bra för din hund och om den behöver något alls
Citera
2023-11-09, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Fråga veterinären vid nästa rutinkontroll så kan den nog anpassa vad som är bra för din hund och om den behöver något alls

Bra svar. Nu undrade jag vad Flashbackarna hade för erfarenheter av kosttillägg.
Men i och med ditt excellenta svar så kan ju tråden stängas.
Citera
2023-11-09, 14:45
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:

Det har hänt.
Eller kanske inte komplement på det sättet som du menar. Mer ändrat typ av mat för en stund, eftersom behovet har varit där.
Men när jag tänker på det, har vi gett någon form av tillskott. Tänker mer till pälsen då.
Man behöver inte alltid gå till veterinären för att se att något är fel. Man kan testa sig fram också. Endast du känner din hund.
Citera
2023-11-09, 15:55
Medlem
Mr Hectors avatar
Inte i förebyggande syfte, onödigt. Men behövs det så är det ju en annan sak.
Citera
2023-11-09, 16:49
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Laxolja är bra för alla hundar men sen finns det olika tillskott som är bra för olika raser och framförallt olika åldrar. Du får läsa dig till vad som är bra för just din hund.
Citera
2023-11-09, 16:49
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Hector
Inte i förebyggande syfte, onödigt. Men behövs det så är det ju en annan sak.

Förebyggande är just det som är bra.
Citera
2023-11-09, 17:03
Medlem
paskharens avatar
Nu vet jag ju inte hur det är för dogs. Fast för katter är det ju så att torrfodret är rena apoteket. Om man vänder på påsen så brukar det stå alla extra vitaminer dom tryckt ner i dom där torkade bönorna.
Citera
2023-11-09, 17:38
Medlem
Det är med kosttillskott och vitaminer för djur precis samma sak som för människor, alltså generellt sett helt onödigt om inte man verkligen har kunnat konstatera via veterinär/läkare att faktiskt behov finns.

Detta är helt enkelt en miljardindustri som genom listig reklam säljer in på vår tro och känslor, fast generellt sett alla människor/djur som äter en normal varierad kost ledigt får i sig mer än nåt av alla vitaminer mineraler och annat de normal behöver. Så det är i princip bortkastade pengar även som förebyggande när reellt behov inte finns.

Extremt få har helt enkelt behov för extra tillskott och vitaminer.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2023-11-09 kl. 17:40.
Citera
2023-11-09, 17:44
Medlem
paskharens avatar
Det är väl framförallt d-vitaminer som är viktiga såhär års för husdjur. Omega 3 och laxolja är grymt bra för pälsen.

Man ska ta allt läkarna säger med en nypa salt. Dom är både skolade och tvingade till att förkasta allt som inte är kemisktillverkat och går via deras kassaapparat. Det är ett faktum detta så till den milda grad att dom kan få allvarliga repressalier om dom inte alltid föreslår något kemiskt före det naturliga.
Senast redigerad av paskharen 2023-11-09 kl. 17:48.
Citera
2023-11-09, 17:53
Medlem
Citat:

Jag har gett kalk till en digivande tik för att valparna sög musten ur henne och jag har gett Glykoflex/Grönläppad mussla till en hund med pålagringar.
En frisk hund klarar sig bra med ett bra foder och det finns foder med laxolja i.
Citera
2023-11-09, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Jag har gett kalk till en digivande tik för att valparna sög musten ur henne och jag har gett Glykoflex/Grönläppad mussla till en hund med pålagringar.
En frisk hund klarar sig bra med ett bra foder och det finns foder med laxolja i.

Tack alla ni som svarat. Kunde du se en förbättring av hundens problem med pålagringar efter insättning av Glykoflex/Grönläppad mussla?

Ja, laxolja har han faktiskt blivit rekommenderad till av veterinär.

Men det kan ju vara olika från hund till hund?
Senast redigerad av Toruf 2023-11-09 kl. 19:14.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in