2023-11-11, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Vad är neutrala kläder? Vårt allmänt socialt accepterade klädkod är ytterst religiöst och kulturellt. Det finns anledning till varför du inte kan gå naken till jobbet, inte kan bära kort-kort som man eller frack som kvinna. Inom skolan råder dessutom yttrandefrihet och således är klädval skyddat av yttrandefriheten.

Vad skolpersonalen har på sig är sedan en arbetsrättslig fråna mellan arbetstagare och arbetsgivare, inte mellan föräldrar som lärare.

Neutrala kläder i detta fall syftar på att vara frikopplade från tex religion/politik. Man får liksom lön för att vara där. Nu arbetar inte jag på just skola men jag vill ibland ha kepa på mig under jobbtid men undviker det pga att det kan ses som oseriöst mm och det är typ utalat att det kan få en i dålig dager.
Jag syftar inte på att vårdnadshavare i enskilda fall ska ha kontrol över personals kläder o dyl. Jag syftar på att det bör vara allmänt reglerat via lagstiftning. Särskillt i kontexten av att kommunal skola (religiös koranskola är nått annat) är obligatorisk, dvs eleven är tvungen att befinna sig där. Sen vad den exakta orsaken till obehaget (om man fått sin anhöriga slaktad av islamist) är engentligen inte i fokus. Ideologiska yttringar kan man ägna sig åt utanför arbetsplatsen.
Senast redigerad av confidential-user 2023-11-11 kl. 08:50.
Citera
2023-11-11, 08:51
Medlem
Tervulls avatar
Förbjud dessa hucklen på alla allmänna platser och definitivt i skolan. Alla vet ju hur hatisk fredens religion är vid det här laget.
Citera
2023-11-11, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProPapa
Skolan ska undervisa kunskap och en människa som tror på medeltidsfantasier är uppenbarligen komplett olämplig som lärare.
Du vet om att tron på Gud har funnits före och efter medeltiden, och det är unga fantasier. Fantasier är snarare vad inbitna ateister gör när de förnekar ens möjligheten till Gud. Det är fantastisk verklighetsfrånvänd och arrogant.

Låt lärarinnan tro. Låt folket tro. Låt oss undgå ateistiska påhopp.
Citera
2023-11-11, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Från Hallandsposten......

För övrigt så kan jag ju bara undra hur man öht kan anställa en religiös person om det nu ska vara en vanlig skola?

Håller med .. svensk skola ska vara helt oreligös.
Citera
2023-11-11, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Du vet om att tron på Gud har funnits före och efter medeltiden, och det är unga fantasier. Fantasier är snarare vad inbitna ateister gör när de förnekar ens möjligheten till Gud. Det är fantastisk verklighetsfrånvänd och arrogant.

Gud, går den att äta?
Positivism är skolans uppdrag, fantisera får du syssla med på fritiden.
Citera
2023-11-11, 10:08
Medlem
Instämmer 100
Citat:
Ursprungligen postat av 31G350125
Läraren skall inte bära religösa symbolet i skolan heller klädsen. Så det är läraren som har gjort fel · Är hon muslim så har egna länder att vara i.
Citera
2023-11-11, 10:18
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett

Man får tro på vilken jävla gud man vill. Men i skolan som lärare ska man vara neutral.
Citera
2023-11-11, 10:30
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja

De är inte bara troende utan följare av den mest våldsamma och extrema ideologi som världen skådat.

Det här är precis detsamma som om det skulle vara "hets mot folkgrupp" att vara kritisk eller elak mot nazister och kommunister.
Kunde inte skriva under snabbare.
Citera
2023-11-11, 10:32
Medlem
-Ines-s avatar
Men snälla. Jobbar man i skolmiljö kommer man alltid i kontakt med föräldrar som man tycker är jobbiga. Inget skäl att stanna hemma från jobbet i flera dagar p.g.a det. Då skulle ju var och varannan lärare eller förskollärare vara borta stup i kvarten.
Citera
2023-11-11, 10:50
Medlem
Korkat av pappan att lägga ut det i sociala medier. Samtidigt borde det vara en självklarhet att huvudbonader tas av inomhus, och religiöst betingade kläder borde dessutom vara helt förbjudna i skolan både för elever och lärare.
Citera
2023-11-11, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Yttrande frihet ja. MEN SKOLAN SKA VARA NEUTRAL. Religion får man ägna sig åt på fritiden. Står man för en pedofilsekt. så får man dölja det för dom stackar arma svenska barnen. Vi är i Sverige ni inte Afghanistan. Hade aldrig accepterat huckle extremist terrorist i skolan.

Skolan är inte neutral då skolan dels är en politisk institution och dels har en läroplan som är kraftigt religiös
Citera
2023-11-11, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av confidential-user
Neutrala kläder i detta fall syftar på att vara frikopplade från tex religion/politik. Man får liksom lön för att vara där. Nu arbetar inte jag på just skola men jag vill ibland ha kepa på mig under jobbtid men undviker det pga att det kan ses som oseriöst mm och det är typ utalat att det kan få en i dålig dager.
Jag syftar inte på att vårdnadshavare i enskilda fall ska ha kontrol över personals kläder o dyl. Jag syftar på att det bör vara allmänt reglerat via lagstiftning. Särskillt i kontexten av att kommunal skola (religiös koranskola är nått annat) är obligatorisk, dvs eleven är tvungen att befinna sig där. Sen vad den exakta orsaken till obehaget (om man fått sin anhöriga slaktad av islamist) är engentligen inte i fokus. Ideologiska yttringar kan man ägna sig åt utanför arbetsplatsen.

Klädselval i skolan är lagreglerad och har flera prejudikat och tolkningar. Skolan är varken frikopplad från religion eller politik då skolan som insititution är en verksamhet satt att utföra politiskt fastställt symboliskt våld. De kläder som du tycker är acepterat att bära i skolan är kraftigt kopplade till kristendomen. Alla sociala regler du har lärt dig är kopplade till Kristendomen. Vi har även i Sverige haft krav på att kvnnor ska bära sjal, men det vet du inget om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in