Citat:
Ursprungligen postat av
Methos
Vad är neutrala kläder? Vårt allmänt socialt accepterade klädkod är ytterst religiöst och kulturellt. Det finns anledning till varför du inte kan gå naken till jobbet, inte kan bära kort-kort som man eller frack som kvinna. Inom skolan råder dessutom yttrandefrihet och således är klädval skyddat av yttrandefriheten.
Vad skolpersonalen har på sig är sedan en arbetsrättslig fråna mellan arbetstagare och arbetsgivare, inte mellan föräldrar som lärare.
Neutrala kläder i detta fall syftar på att vara frikopplade från tex religion/politik. Man får liksom lön för att vara där. Nu arbetar inte jag på just skola men jag vill ibland ha kepa på mig under jobbtid men undviker det pga att det kan ses som oseriöst mm och det är typ utalat att det kan få en i dålig dager.
Jag syftar inte på att vårdnadshavare i enskilda fall ska ha kontrol över personals kläder o dyl. Jag syftar på att det bör vara allmänt reglerat via lagstiftning. Särskillt i kontexten av att kommunal skola (religiös koranskola är nått annat) är obligatorisk, dvs eleven är tvungen att befinna sig där. Sen vad den exakta orsaken till obehaget (om man fått sin anhöriga slaktad av islamist) är engentligen inte i fokus. Ideologiska yttringar kan man ägna sig åt utanför arbetsplatsen.