Citat:
Ursprungligen postat av
disregardfemales
Jag har redan förklarat typ 10 gånger vad ni ska diskutera?? Läs det jag skrivit ordentligt, för bövelen.
Och nej, det här handlar inte om "min mor", exemplen jag gav var de mest hypotetiska jag kunde komma på. Dessa exempel är något jag hittat på för exemplets skull, inte historier från mitt liv. Så nej, din analys är fel.
Kalles mor gör inget olagligt för att hon anmäler vid oro - så länge det inte handlar om uppenbara lögner eller är för att jävlas och inte av omtanke.
Kalle bör begränsa sin mors insyn. Endera genom att bryta kontakten eller genom att ge henne så lite information som möjligt - som t ex om bilen.
God man är en frivillig åtgärd. Man kan inte tvinga på Kalle en god man om han inte vill ha det.
Förvaltare är en tvingande åtgärd - men för att få förvaltar krävs att Kalle inte alls kan sköta sin ekonomi eller hantera pengar och att detta beror på en konstaterad nedsättning av förmågan.
Att slösa bort pengar är ingen sådan nedsättning - är man någorlunda kapabel så få man slösa bort sina pengar på skit.
Så frågan är hur kapabel Kalle är det gäller det ekonomiska och det dagliga runt sig. Har ha kapacitet att klara det själv och har förståelse för pengars värde så skall inte en Förvaltare kunna komma i fråga.