2023-11-06, 21:42
Medlem
Jag tycker mer om att titta på gamla filmer än filmer från den nuvarande eran.

Det är så intressant att se filmer från 90-, 80- och 70-talen innan jag föddes.

För det är så roligt att se människorna på den tiden.

När man tittar på actionscenerna och intressanta berättelser i gamla filmer är det intressant att de inte verkar mycket annorlunda än dagens filmer.

Jag är nyfiken på dina åsikter om vilka års filmer som är roligast: 90-, 80- och 70-talen.
Citera
2023-11-06, 21:58
Medlem
pn222jws avatar
Ungdomsfilmer - 1970-tal
Kvalitetsfilmer - 1980-tal
Allroundfilmer & svensk film - 1990-tal
Citera
2023-11-06, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Ungdomsfilmer - 1970-tal
Kvalitetsfilmer - 1980-tal
Allroundfilmer & svensk film - 1990-tal

Varför rekommenderar du tonårsfilmer från 1970-talet? Var tonårsfilmer från den eran roligare än de är nu?
Citera
2023-11-06, 22:10
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borrow
Jag tycker mer om att titta på gamla filmer än filmer från den nuvarande eran.

Det är så intressant att se filmer från 90-, 80- och 70-talen innan jag föddes.

För det är så roligt att se människorna på den tiden.

När man tittar på actionscenerna och intressanta berättelser i gamla filmer är det intressant att de inte verkar mycket annorlunda än dagens filmer.

Jag är nyfiken på dina åsikter om vilka års filmer som är roligast: 90-, 80- och 70-talen.

Ska du se komedi så ska du se gamla Rosa Pantern med Peter Sellers . Det
är genialt och har format många av världens komiker genom åren.

https://www.imdb.com/title/tt0057413/
Citera
2023-11-06, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Ska du se komedi så ska du se gamla Rosa Pantern med Peter Sellers . Det
är genialt och har format många av världens komiker genom åren.

https://www.imdb.com/title/tt0057413/

Tack för att du rekommenderar en bra film.
Citera
2023-11-06, 22:41
Medlem
Kackotopis avatar
70-, 80- & 90-talet i princip alla genrer höll till mestadels en hög klass, regissörerna var kreativa och filmbolagen vågade sattsa på vilda kort så länge dom gillade filmidén/manuset, B-filmer som blev kultklassiker skulle aldrig få en chans idag.
Citera
2023-11-06, 23:17
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kackotopi
70-, 80- & 90-talet i princip alla genrer höll till mestadels en hög klass, regissörerna var kreativa och filmbolagen vågade sattsa på vilda kort så länge dom gillade filmidén/manuset, B-filmer som blev kultklassiker skulle aldrig få en chans idag.
Håller med!
Jag tycker filmer från alla dessa årtionden håller bra klass överlag.
Sen finns det givetvis skit överallt om man letar, men överlag var dessa årtionden bra filmår.
Citera
2023-11-06, 23:54
Medlem
Om du syftar på Hollywoodfilmer så var 70-talet regissörernas decennium. De hade mycket makt över produktionen eftersom de visste hur man gjorde filmer som både var bra och sålde biobiljetter. Studiosystemet hade inget annat val än att låta dem få deras vilja igenom i mångt och mycket.

Sedan i och med Jaws fick Hollywood fram en slags blockbusterformula som påverkade 80-talet starkt. 80-talet var mycket action och actionstjärnor som Sylvester Stallone och Arnold Schwarzenegger.

Sedan fram mot 90-talet kom en ny typ av actionhjälte med Bruce Willis i Die Hard som byggde mindre på muskler och mer att han var rapp i käften på ett trovärdigt sätt - som 80-talets actionhjältar var sämre på. 90-talet var mer auteur än tidigare och bl a Quentin Tarantino kom fram under den tiden.

Regissörerna från 70-talet (som jag skrev ovan var regissörens decennium) med Stephen Spielberg, Martin Scorsese, George Lucas och resten av dem fortsatte göra filmer under alla decennier, så klart.

Denna skiss löses upp under analys om man tittar mer detaljerat.
Citera
2023-11-08, 00:08
Medlem
mohnomishes avatar
Ska vi för sakens skull säga 1972?

Från Hollywood kom filmer som Gudfadern, Fat City, Goddag Yxskaft, Den Sista Färden, Sista Tangon i Paris, Getaway och Cabaret.

I Sverige fick vi Viskningar och Rop, Nybyggarna, Mannen som Slutade Röka och inte minst Janne Halldoffs klassiker Firmafesten.

Från övriga världen: Solaris, Borgarklassens Diskreta Charm, The Harder They Come, Aguirre, Fellini's Roma.

Porrbranchen gav oss Långt Ner i Halsen.

Du kan visserligen ta vilket år som helst från sjuttiotalet och göra liknande sammanställningar, men håll med om att det bara är guldrullar i den här listan .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in