2023-11-06, 17:34
Medlem
Kim-Wincents avatar
Hejsan kära Flashback!
Jag har googlat runt lite efter ett läkarbesök (hos psykiatriker) och inte riktigt förstått vad som gäller, och vad vårdgarantin/ socialstyrelsens bestämmelser om hälsos- sjukvården innebär för oss som är i behov av stöd som uteblir.

Jag har gjort screening för ptsd för ca 2 år sedan och uppfyllde kriterierna (nästa steg borde ha varit utredning och eventuellt diagnos). Psykiatrin på orten där jag bor säger nej till vård och att jag ska vända mig till den privata vården om jag vill behandla ptsd.
Borde inte behandling erbjudas? Enligt Google finns olika psykoterapimetoder (TKBT verkar ha mest evidens), insatser och eventuellt antidepressiv medicin för ptsd..

Nu till frågan: kan man kräva behandlig (om man nu skulle orka det -tveksamt)? Kan man bli hjälpt av behandling?
Under åren har symtomen förvärrats avsevärt med ilskeutbrott, instabilitet, yrsel, dimsyn, hjärtklappning, depression och är väldigt lättskrämd. Väldigt stressad kropp och utmattad dimmig hjärna.. jobbade men var tvungen att sluta och Blir ej bättre.
Nervsystemet är uppstressat och jag mår inte särskilt bra.

Väldigt tacksam för info, svar och tips också om hur man kan må bättre och vad som gäller vid ptsd och behandling 🙏🏽
Citera
2023-11-06, 17:38
Medlem
Är i samma sits... psyk ger 0 hjälp och har skickat genom vc remiss för terapi, alla bollade tillbaks till psykiatrin försökt byta till en privat psykiatri som hjälper,fick inte det heller....
Citera
2023-11-06, 17:57
Medlem
kyrkstockens avatar
Vård brukar inte bestämmas av diagnoser utan av det vårdbehov man har. Det är ingen reflektion över ditt fall bara hur det fungerar generellt.

Man väger också in vad det finns för hjälp. Hur framgångrik man kan förvänta sig en insats skulle vara, om patienten är mottaglig mm.
Återigen, det har inget med ditt fall att göra utan gäller allmänt.
Senast redigerad av kyrkstocken 2023-11-06 kl. 17:59.
Citera
2023-11-06, 19:06
Medlem
Kim-Wincents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Vård brukar inte bestämmas av diagnoser utan av det vårdbehov man har. Det är ingen reflektion över ditt fall bara hur det fungerar generellt.

Man väger också in vad det finns för hjälp. Hur framgångrik man kan förvänta sig en insats skulle vara, om patienten är mottaglig mm.
Återigen, det har inget med ditt fall att göra utan gäller allmänt.

Tack för förklaringen! Hur kan jag ta mig vidare när det gäller vården? Hur kan jag diskutera med vården om mitt behov av behandling? Har tjatat i 2,5 år minst.
Citera
2023-11-06, 19:07
Medlem
Kim-Wincents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckthew0rld
Är i samma sits... psyk ger 0 hjälp och har skickat genom vc remiss för terapi, alla bollade tillbaks till psykiatrin försökt byta till en privat psykiatri som hjälper,fick inte det heller....

Undrar om det är för att EMDR och tkbt inte studerats tillräckligt eller om det handlar om pengar?
Citera
2023-11-06, 20:49
Avslutad
Psykiatriker precis som övriga läkarkåren har bara kunskap inom ett smalt fönster. Samma kunskap som finns tillgänglig för alla på internet. Du kommer givetvis inte bli hjälpt av en psykiatriker för ptsd.
Citera
2023-11-10, 18:05
Medlem
Kim-Wincents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandero
Psykiatriker precis som övriga läkarkåren har bara kunskap inom ett smalt fönster. Samma kunskap som finns tillgänglig för alla på internet. Du kommer givetvis inte bli hjälpt av en psykiatriker för ptsd.

Ja precis, men frågan då.. är EMDR och T-kbt värt det?
Värt att bekosta själv, eller eventuellt kolla om vården/ kommun ska stå för det?
Citera
2023-11-10, 18:23
Medlem
Vem vet.
Annars blir det bättre men depression kan du få leva med tills du dör. Trots medicin.
Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in