Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-11-06, 16:44
Medlem
WatchItNows avatar
Vad hände med tråden De första svenskarna var negrer? Den är bara hux flux totalt borta, inte låst. Det har jag aldrig sett förut. Den var belägrad av idioter, men inte något ovanligt på FB.
Citera
2023-11-06, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Vad hände med tråden De första svenskarna var negrer? Den är bara hux flux totalt borta, inte låst. Det har jag aldrig sett förut.
Lite missvisande eftersom Sverige inte fanns då men det är givetvis sant att de migrerade ifrån det som nu är Afrika till det som nu är Norden. Det är väl rätt självklart då människan härstammar ifrån nuvarande Afrika. Någon moderator som inte gillade tråden har deletat den.
Citera
2023-11-06, 16:50
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GunnarSvantesson
Lite missvisande eftersom Sverige inte fanns då men det är givetvis sant att de migrerade ifrån det som nu är Afrika till det som nu är Norden. Det är väl rätt självklart då människan härstammar ifrån nuvarande Afrika. Någon moderator som inte gillade tråden har deletat den.
Någon teori om varför? Jag har varit länge på FB och aldrig sett det. Ordet Neger? kan jag väl inte tänka mig. På tradera tar de ner allt med Neger i, men inte FB.
Citera
2023-11-06, 16:54
Citat:
Vad hände med tråden De första svenskarna var negrer? Den är bara hux flux totalt borta, inte låst. Det har jag aldrig sett förut. Den var belägrad av idioter, men inte något ovanligt på FB.
Kanske för att tråden var ett hopkok av trams och rasism och hade väldigt lite med SVT-produktionen att göra?
Citera
2023-11-06, 16:55
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quackenbush
Kanske för att tråden var ett hopkok av trams och rasism och hade väldigt lite med SVT-produktionen att göra?
TV-programmet handlade om raser.

TS skulle uppenbart inte diskutera tv-programmet utan tv-programmets påståenden.

I vanliga fall hade tråden låsts. Men nu vips borta, så skumt.
Citera
2023-11-06, 17:06
Medlem
Kackotopis avatar
Har antagligen med detta att göra.

Citat:
En rubrik ska vara saklig och neutral samt ge en rättvis och beskrivande bild av vad tråden handlar om. Är startinlägget huvudsakligen en fråga ska rubriken sluta med ett frågetecken.
Citera
2023-11-06, 17:18
Medlem
Trådar raderas enbart vid vissa typer av regelbrott. Så om en mod säger "behövde rensa" eller "oj jag tryckte på fel knapp" är det illa. Den borde ha låsts eller papperskorgats om det är en massa netikettsbrott i den. Tråden behövs, vilket visas av trycket i den. Det är inte rimligt att låta en sådan tråd försvinna när behovet att diskutera ämnet är så stort, just nu och igår och idag.
Citera
2023-11-06, 17:23
Medlem
Citat:
TV-programmet handlade om raser.

TS skulle uppenbart inte diskutera tv-programmet utan tv-programmets påståenden.

I vanliga fall hade tråden låsts. Men nu vips borta, så skumt.

Jag uppfattar att programmet handlar om historien kring sveriges tillkommande. Tråden såg jag som hastigast igår och den handlade väl mest om att SVT skulle ha någon slags propaganda bakom påstående att folk för 12000år sedan var mörkare i hyn än vi är idag. Ett påstående som faller ganska snabbt om man inte är faktaresistent hur mycket man än vill tro att det var "germaner" som var först att befolka norden så som vissa ville göra gällande. Tråden var ganska värdelös i mitt tycke då många inlägg lutade sig mot konstiga åsikter snarare än vad som är historiskt korrekt.

Att tråden "bara" skulle blivit låst skulle verka konstigt. Dessutom finns redan trådar om aktuellt tv-program. Vad vitsen med ytterligare tråd skulle vara förstår inte jag. Möjligtvis en tråd under "konspirationsteorier" där SVT:s agenda skulle kunna diskuteras, men inte ens det hade väl varit speciellt givande.
Citera
2023-11-06, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Tråden var ganska värdelös i mitt tycke då många inlägg lutade sig mot konstiga åsikter snarare än vad som är historiskt korrekt.

Nej tråden låg i genetikforumet och inte i historia. Så det skulle ha diskuterats vad sakkunniga säger om den genetiska frågan. Historia är skrivna källor, och förhistoria är före skrivna källor. I detta fallet har historiker i sin snäva definition inte mycket att säga, de måste få hjälp av andra vetenskaper och det är där tråden kunde hjälpa till. Att det sen postades 0.03 - även av mig - borde rendera i en låsning och sedan städning av mod. Vid det här laget borde den ha varit öppen igen och städad och med strikta modsmeddelanden.
Citera
2023-11-06, 17:36
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kackotopi
Har antagligen med detta att göra.

Då borde tråden ha hamnat i papperskorgen. Så här gör man enbart om trådstarten bryter mot någon allvarlig regel.

(FB) De första svenskarna var negrer enligt SVT
Citera
2023-11-06, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Gore-Rytm
Nej tråden låg i genetikforumet och inte i historia. Så det skulle ha diskuterats vad sakkunniga säger om den genetiska frågan. Historia är skrivna källor, och förhistoria är före skrivna källor. I detta fallet har historiker i sin snäva definition inte mycket att säga, de måste få hjälp av andra vetenskaper och det är där tråden kunde hjälpa till. Att det sen postades 0.03 - även av mig - borde rendera i en låsning och sedan städning av mod. Vid det här laget borde den ha varit öppen igen och städad och med strikta modsmeddelanden.

Något säger mig att de anonyma "forskarna" som hänger här på Flashback inte riktigt når upp till samma trovärdighet som de i programmet. Viss skillnad på random användare som påstår sig veta att norden befolkades av germaner för 12.000år sedan, utan någon källhänvisning givetvis.
Citera
2023-11-06, 17:41
Medlem
Kackotopis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
Då borde tråden ha hamnat i papperskorgen. Så här gör man enbart om trådstarten bryter mot någon allvarlig regel.

(FB) De första svenskarna var negrer enligt SVT

Okej, kanske är något tillfälligt där de noga går igenom alla inlägg för att sedan öppna den igen? Enligt min tolkning så är inte rubriken neutral, har även varit inne och läst och kan inte minnas att det var något märkligt skrivet i trådstarten och där kan TS skriva "neger".

En bättre rubrik hade varit: "De första svenskarna var svarta enligt SVT"
Senast redigerad av Kackotopi 2023-11-06 kl. 18:07. Anledning: *skrivet
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här