Citat:
Ursprungligen postat av
BlackBooks
När folk rapporterar inlägg/trådar. Vilket uppskattas mest??
-En rapport med kort beskrivning?
-En rapport Utan beskrivning?
-Flera rapporter olika brott med beskrivning?
-Flera rapporter olika brott Utan beskrivning?
Motivera ert svar. Tack
Ge gärna synpunkter på hur en riktigt bra rapport kan se ut.
Bra frågor!
Om det inte är uppenbart, vilket det ofta är, uppskattar jag en kort beskrivning, men inte en mindre uppsats, om vad du tycker är fel.
Bara några exempel:
0.01 Varför rubriken är olämplig (och gärna även ett förslag på lämpligare om du kommer på något bra).
0.02 Vad i trådstarten som är fel, t.ex. att den passar bättre i forum X, eller att det redan finns en tråd och då gärna en länk till den.
0.03 Varför du tycker det är OT, eller trams, om man inte är insatt i tråden.
0.04 Gärna en länk till det andra inlägget.
0.13 Hur du kom fram till att det nog är en textrobot som skrivit då det kan vara svårt att se om man inte är van vid det.
1.07 En länk till det andra kontot och varför du tror det är samma.
Det räcker bra med en rapport per inlägg. Anser du det bryter mot flera regler välj då att rapportera för den grövsta regeln, d.v.s. 1.xx regeln, eller ta den regel du tycker det bryter mest mot och i rapporten bara skriv att inlägget nog även bryter mot regel X.
Några ex på bra rapporter:.
0.01 Jag tycker rubriken "Ostsmörgås?" är otydlig. Skulle istället föreslå rubriken "Vilka ostsmörgåsar är nyttigast?"
0.02 Det finns redan en stor och aktuell tråd om de nyttigaste ostmackorna, länk till den: xxx.
0.03 inlägget handlar om billigaste ostmackorna men det är OT då tråden handlar om de nyttigaste.
0.04. Användaren har postat samma inlägg även här, länk: xxx
0.13 Inlägget måste vara skrivet av en textrobot, det syns tydligt på X samt på Y, en människa hade skrivit Z.
1.07 Jag tror detta är samma som avstängda användaren X, länk till denna: xxx. Detta då de har samma fascination av att hylla hushållsost och såga grevéost, därtill alltid stava ordet "ost" som "öst".
1.06 Sammankopplar användare X med Y. Därtill bryter det även mot 0.03 då inlägget handlar om skinksmörgåsar och topic är ostsmögåsar.