2023-11-06, 12:03
Medlem
BlackBookss avatar
När folk rapporterar inlägg/trådar. Vilket uppskattas mest??

-En rapport med kort beskrivning?

-En rapport Utan beskrivning?

-Flera rapporter olika brott med beskrivning?

-Flera rapporter olika brott Utan beskrivning?

Motivera ert svar. Tack

Ge gärna synpunkter på hur en riktigt bra rapport kan se ut.
Senast redigerad av BlackBooks 2023-11-06 kl. 12:18.
Citera
2023-11-06, 12:49
Avslutad
Känns ju som sunt förnuft. Man ger en beskrivning om man har något att tillföra. Om någon skrivit "Användare x heter Johan Johanson på riktigt" så är det bara att rapportera för 1.06 utan beskrivning. Ligger tråden i fel forumdel så rapportera för 0.02 och skriv vad som vore rätt del. Finns ju ingen anledning att ordbajsa i onödan.
Citera
2023-11-06, 14:34
Moderator
Maviels avatar
Majoriteten av regelbrotten kräver ingen närmare förklaring. Där är det bara att rapportera på vilket regelbrott det gäller. Handlar det om 1,07 eller några av de mer komplicerade fallen är det ju bra att nämna vad man misstänker och varför. Ofta hör vi moderatorer ju av oss om vi undrar något. Ibland kan en tråd eller ett svar bekymra en utan att det är glasklart vad som är själva regelbrottet och då går det fint att rapportera 0,00 och skriva en rad.
Citera
2023-11-06, 14:38
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Ytterligare två frågor:
- Har rapporterat en användare för 1.07. Alternativa konton säkert 10 ggr den senaste veckan, en person som nyligen fått flera konton avstängda, men som dyker upp på nytt, så fort ett annat blir bannat. Jag har bifogat ganska tydliga exempel på att det rör sig om samma person som skriver, men får ingen respons. Varför blir inte personen bannad månntro? Osäkerhet om det faktiskt rör sig om samma person?

- Och kan en moderator se om det är samma person som ligger bakom två konton genom t.ex. IP-adress eller liknande? Eller hur bekräftas det att två konton tillhör samma person?

Och lite av en följdfråga: Hur ska man gå tillväga för att öka chansen att personen i fråga blir bannad? Ska man bara rapportera kontot för 1.07? Eller ska man lägga upp konkreta bevis som kan koppla ihop kontona? Tycker det är märkligt att kontot inte blir bannad.

Jag väljer att citera regelförtydligandet här:

Citat:
Vad regelns första mening förbjuder är missbruk. Detta kan ske på flera sätt, men det vanligaste är att samma användare postar inlägg med flera olika konton - vilka stöder varandras åsikter - och på så sätt ger användaren ett övertag i en diskussion. Detta behöver inte ske i samma tråd, utan kan också ske på andra sätt. Det är som utgångspunkt därför förbjudet att posta med olika konton i samma tråd, men det finns även fall där vi har överseende, när vi inte anser att det handlar om något missbruk. Är du osäker på regelns gränsdragning, kontakta en av forumets moderatorer.

Andra meningen förbjuder all forumaktivitet under tiden man är avstängd. Undantag från förbudet är att skriva inlägg i forumet Feedback eller att skicka PM till en moderator eller en admin gällande sin avstängning.

Du behöver inte göra mer än att rapportera. Resten ligger på oss moderatorer.
Senast redigerad av Maviel 2023-11-06 kl. 14:41.
Citera
2023-11-06, 14:57
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Andra meningen förbjuder all forumaktivitet under tiden man är avstängd. Undantag från förbudet är att skriva inlägg i forumet Feedback eller att skicka PM till en moderator eller en admin gällande sin avstängning.
Ja, precis, och eftersom den här personen ÄR avstängd, men skriver på andra konton, så är det inget snack om saken att hen bör bli bannad. Därför undrar jag varför hen inte blir bannad, trots flertalet rapporteringar.

Är det att ingen moderator har sett mina rapporteringar? Är det att jag inte har varit tillräckligt övertygande med att koppla ihop kontona? Är det för att det inte är 100% säkert att det rör sig om samma person, och att man därför beslutat sig för att inte stänga av personen?

Misstänker att det går att se min rapporteringshistorik.

Jag kan inte gå in på i detalj i dina rapporteringar av förklarliga skäl men det kan finnas många anledningar till det. Du nämner själv några av de vanligaste anledningarna.
Citera
2023-11-06, 15:49
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBooks
När folk rapporterar inlägg/trådar. Vilket uppskattas mest??

-En rapport med kort beskrivning?

-En rapport Utan beskrivning?

-Flera rapporter olika brott med beskrivning?

-Flera rapporter olika brott Utan beskrivning?

Motivera ert svar. Tack

Ge gärna synpunkter på hur en riktigt bra rapport kan se ut.

Bra frågor!

Om det inte är uppenbart, vilket det ofta är, uppskattar jag en kort beskrivning, men inte en mindre uppsats, om vad du tycker är fel.

Bara några exempel:

0.01 Varför rubriken är olämplig (och gärna även ett förslag på lämpligare om du kommer på något bra).

0.02 Vad i trådstarten som är fel, t.ex. att den passar bättre i forum X, eller att det redan finns en tråd och då gärna en länk till den.

0.03 Varför du tycker det är OT, eller trams, om man inte är insatt i tråden.

0.04 Gärna en länk till det andra inlägget.

0.13 Hur du kom fram till att det nog är en textrobot som skrivit då det kan vara svårt att se om man inte är van vid det.

1.07 En länk till det andra kontot och varför du tror det är samma.

Det räcker bra med en rapport per inlägg. Anser du det bryter mot flera regler välj då att rapportera för den grövsta regeln, d.v.s. 1.xx regeln, eller ta den regel du tycker det bryter mest mot och i rapporten bara skriv att inlägget nog även bryter mot regel X.

Några ex på bra rapporter:.

0.01 Jag tycker rubriken "Ostsmörgås?" är otydlig. Skulle istället föreslå rubriken "Vilka ostsmörgåsar är nyttigast?"

0.02 Det finns redan en stor och aktuell tråd om de nyttigaste ostmackorna, länk till den: xxx.

0.03 inlägget handlar om billigaste ostmackorna men det är OT då tråden handlar om de nyttigaste.

0.04. Användaren har postat samma inlägg även här, länk: xxx

0.13 Inlägget måste vara skrivet av en textrobot, det syns tydligt på X samt på Y, en människa hade skrivit Z.

1.07 Jag tror detta är samma som avstängda användaren X, länk till denna: xxx. Detta då de har samma fascination av att hylla hushållsost och såga grevéost, därtill alltid stava ordet "ost" som "öst".

1.06 Sammankopplar användare X med Y. Därtill bryter det även mot 0.03 då inlägget handlar om skinksmörgåsar och topic är ostsmögåsar.
Citera
2023-11-06, 20:55
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBooks
När folk rapporterar inlägg/trådar. ... Ge gärna synpunkter på hur en riktigt bra rapport kan se ut.

Om det är en rapport, att det redan finns en tråd om ämnet, så underlättar det om det bifogas en LÄNK till den tråden.

Om det är en rapport om korspostning, så underlättar det om det bifogas en LÄNK till det inlägg, som är korspostat.
Citera
2023-11-07, 20:02
Moderator
Rassas avatar
När det gäller 0.02 uppskattar jag om det länkas till en eventuellt befintlig tråd. Samma gällande 0.04, länk till det andra inlägget. Och 1.07, länk till det andra kontot med förklaring till varför det skulle vara samma. Det sparar mycket tid när man modererar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in