2006-08-04, 21:43
Bannlyst
Det är såhär att när det är såhär varmt så kan ju data upphettas, och min fläkt är inte så värst bra så jag tänkte jag kanske kan tabort sidlocket men vet inte riktigt, damm kommer ju in.. är det en bra ide?
Citera
2006-08-04, 21:46
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makaveli
Det är såhär att när det är såhär varmt så kan ju data upphettas, och min fläkt är inte så värst bra så jag tänkte jag kanske kan tabort sidlocket men vet inte riktigt, damm kommer ju in.. är det en bra ide?

Vet inte riktigt. Tog av sidodelen på min gamla dator. Hade den så i 1 år eller nåt. Hade inga problem med den när ja hade den så. Vet dock inte om det blev nån skillnad i temp på den.
Visst samlas det damm, men samtidigt har det ju chans att ta sig ut därifrån utan sidovägg. Det värsta om du tar bort väggen e ju att risken för att spilla vatten/vätska in i datorn ökar. Och det är ju inte jättebra...
Citera
2006-08-04, 21:46
Medlem
uNderdog_101s avatar
Det är fullkomligt ofarligt.
Damm kommer ju in i datorn i alla fall, du har väl en fläkt som suger in luft från utsidan?
Citera
2006-08-04, 22:17
Medlem
Targenors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makaveli

min dator var utan sidostycke ½ år - 1 år , inget fel på den, mer än en hel del damm som ja blåste bort med tryckluft innan jag satte tillbaka locket igen.
Citera
2006-08-04, 22:22
Medlem
Min dator blir varmare av att ta bort luckan på sidan eftersom luftflödet genom burken blir sämre då.
Då tar den istället och suger bort luften utanför burken istället för att suga ur den varma luften som finns i.

Köp två billiga fläktar till istället, 80 spänn styck max. En nere i botten längst fram som blåser in och en i toppen längst bak som blåser ut!
Citera
2006-08-04, 22:24
Medlem
Asgarvads avatar
Jag hade en burk vars grafikkort började gå varmt, den hade ingen egen fläkt. Genom att ta bort sidostycket fungerade det bättre. alternativet hade varit att köpa en chassifläkt och öka bullernivån.
Citera
2006-08-04, 22:59
Bannlyst
Någon som vet vad man ska göra eller om det finns program som kan ta reda på tempen i datorn samt villka temp det ska vara i burken?
Citera
2006-08-04, 23:45
Medlem
Germanias avatar
http://www.almico.com/speedfan.php visar temp
Citera
2006-08-05, 00:08
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Det där med att öppna lådan för att få det svalare funkar bara om du redan från början har värdelös kylning. Är det gjort som det ska så ska den dra in sval luft i ena änden, låta den luften passera över allt som är varmt, och sen båsa ut den varma luften i adra änden. Öppnar man då lådan så passerar inte luften där den ska, och den blir varmare. Enklast är att hämta Speedfan som det redan har tipsats om, och kolla om datorn blir varmare eller svalare med locket av. Vad det gäller temperaturer så ska du hålla CPU'n under 70°, gärna under 60°, och diskarna ska helst inte passera 40°. Att försöka få hela datorn att hålla rumstemperatur ger egentligen inga fördelar förutom om man kör budget-överklockning, utan resulterar istället i att datorns kylning låter mer än nödvändigt.
Citera
2006-08-05, 02:41
Medlem
plask_boys avatar
Kör alltid utan sidolock, har fått för mig att datorn låter mindre då. Och tempen på mitt grafikkort känns mer stabil nu än tidigare faktiskt.
Citera
2006-08-05, 11:36
Medlem
Snackss avatar
Testade nyss sidolock vs bortblockat på min burk, gick upp nån grad eller 2 när jag plockade av det.
Citera
2006-08-05, 12:23
Bannlyst
Såhär är detta :

Temp1 : 39c
Temp2 : 57c
Temp3 : 48c
Hdd : 36c

Ser inte så bra ut, om ja nu köper en fläkt.. Vart kan ja lägga den? Den måste få ström ju, hur ska man koppla etc, eller ska ja bara köpa en vanlig liten fläkt o rikta den datan , i dont get it.

Och btw, den visar bara 1 "fan" speed, de andra 2 är off så ja tror att ja har plats för 2 men som sagt vart sätter man de och vart får man ström av?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in