2025-09-25, 00:12
Medlem
Kvackelikvacks avatar
Grok ljuger. Den kan inte skilja åsikt från fakta, om den inte hittar ett svar, så hittar den på ett svar. Om det finns bias i de artiklar den hittar så får det genomslag i svaret.

Här är min anekdot.
En halv-kändis (Briana Wu) figurerade i Kvartals pod och sa saker som lät uppviglande. Kom på att denna person varit inblandad i Gamergate. Frågade Grok om personen sagt nåt hatiskt i samband med Gamergate. Fick svaret ung ”nej alla starka uttalanden var försvarliga.”
Detta lät som en åsikt så jag frågade Grok hur den styrkte detta, ”jo det var inte en åsikt jag har källor”. Kollade källorna som länkades. En var en artikel av Briana Wu, två var intervjuer med Briana Wu. Så personens åsikt eller personliga vinkel fick genomslag som fakta. Då frågade jag Grok ”Så din källa är Briana Wu?”. Då ljuger Grok och säger, nej jag har massa källor. Dumt att argumentera med en dator, men då sa jag ”Men de källor du presenterade nyss var alla direkt eller indirekt beroende av Briana Wu.” Grok ljög och sa att det inte var stämde, den hade en massa källor. Nu tappade jag tålamodet - meningslöst med en AI - och sa att den ljugit och det var ointressant att den hade mer källor när den bara använt en sorts källor initialt. Grok insisterade att den hade mer källor, och kom till slut med ett mer balanserat svar , å ena sidan å andra sidan, med källor. Men i första stegen kunde den ej skilja åsikt från fakta och använde en person - och bara en person - som källa för att utröna om den personen agerat klandervärt. Och ljög om det, men vägrade erkänna denna lögn eller bias.
Senast redigerad av Kvackelikvack 2025-09-25 kl. 00:16.
Citera
2025-09-25, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvackelikvack
Grok ljuger. Den kan inte skilja åsikt från fakta, om den inte hittar ett svar, så hittar den på ett svar. Om det finns bias i de artiklar den hittar så får det genomslag i svaret.

Här är min anekdot.
En halv-kändis (Briana Wu) figurerade i Kvartals pod och sa saker som lät uppviglande. Kom på att denna person varit inblandad i Gamergate. Frågade Grok om personen sagt nåt hatiskt i samband med Gamergate. Fick svaret ung ”nej alla starka uttalanden var försvarliga.”
Detta lät som en åsikt så jag frågade Grok hur den styrkte detta, ”jo det var inte en åsikt jag har källor”. Kollade källorna som länkades. En var en artikel av Briana Wu, två var intervjuer med Briana Wu. Så personens åsikt eller personliga vinkel fick genomslag som fakta. Då frågade jag Grok ”Så din källa är Briana Wu?”. Då ljuger Grok och säger, nej jag har massa källor. Dumt att argumentera med en dator, men då sa jag ”Men de källor du presenterade nyss var alla direkt eller indirekt beroende av Briana Wu.” Grok ljög och sa att det inte var stämde, den hade en massa källor. Nu tappade jag tålamodet - meningslöst med en AI - och sa att den ljugit och det var ointressant att den hade mer källor när den bara använt en sorts källor initialt. Grok insisterade att den hade mer källor, och kom till slut med ett mer balanserat svar , å ena sidan å andra sidan, med källor. Men i första stegen kunde den ej skilja åsikt från fakta och använde en person - och bara en person - som källa för att utröna om den personen agerat klandervärt. Och ljög om det, men vägrade erkänna denna lögn eller bias.

Wow! Har du sovit under en sten dem senaste 2-3 åren? ChatGPT fungerar på exakt samma sätt, vilket inte är särskilt konstigt med tanke på all data som samlas in från diverse nyhetsartiklar runtom i världen. Slutsatsen är tämligen intressant då man förstår vidden av den politiska vinklingen.
Citera
2025-10-04, 19:06
Medlem
Tuors avatar
Något måste ha hänt med Grok de senaste veckorna. Jag ställer samma typ av frågor som jag gjorde för ett tag sedan men nu tänker den inte alls lika mycket utanför boxen längre.

Den håller stenhårt fast vid etablissemangets åsikter gällande allt.

Allt från frågor om universum till alternativ medicin.
Jag får betydligt bättre svar från chatgpt när jag ger den samma frågor.

Har "någon" tagit Elon i örat eller?
Citera
2025-10-07, 15:54
Medlem
Bertillas avatar
Har ni upptäckt att om man skapar en video av en stillbild i Create Video och sedan när den är klar väljer Anpassa kan man skriva in kommandon. Om det är är ett foto på två personer som står bredvid varandra kan man få dem att kyssas genom att skriva "Kiss". Falling och Fight (Det blev både kram och fight) funkade också.
Senast redigerad av Bertilla 2025-10-07 kl. 16:06.
Citera
2025-10-07, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Jag läser om Elons rymdföretag SpaceX i NyTeknik.

Där står bl a:

Varför räcker det inte med att fråga Grok??
Verkar väl onödigt och dyrt att genomföra testflygningar, jämfört med att fråga Grok?

Vad har AI-proponenterna i forumet för svar på det?

A) Alla på SpaceX och Musk är genomkorkade och har inte tänkt på att man bara kan fråga Grok.

B) Grok är svårt inkompetent och kan inte svara på detta. Och därmed AI-proponenterna likaså.

C) Något annat ...

Vilket av dom är det?

Utan att veta skulle jag gissa på att det är för att faktan som behövs för att utföra beräkningarna inte finns tillgänglig förrän efter man utfört testflygningarna?
Citera
2025-10-15, 16:24
Medlem
TELAVIV91s avatar
Börjar tröttna lite på grok, den har så ofta fel.(Chatgpt också men mindre)
Det störande är inte minst den självsäkra attityden.

Citat:
Ullstens unika position: Som du säger – han hörde hemma i Folkpartiet/Liberalerna (ledare 1978–83 + 1984–85) och hade enormt kapital där (t.ex. Utrikesminister 1978–79). Men i Centern? Noll. Han lånades in mars 2001 som krisräddare efter Daléus sjukdom (C låg på 4,5% i mätningar), enade falangerna och förberedde Maud Olofssons val. Sen? Ut med buller och bång till ambassadörsposten i Norge (2004–08), där hans diplomatiska kapital passade perfekt. Inget försök att "hänga kvar" – han visste sin plats

Citera
2025-10-15, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Börjar tröttna lite på grok, den har så ofta fel.(Chatgpt också men mindre)
Det störande är inte minst den självsäkra attityden.
Det kallas för hallucinationer. Jag vet, det är jäkligt irriterande, men också varför man bör kontrollera de källor som bot:en baserar sina svar på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in