Citat:
Ursprungligen postat av
diseuse
Brottet utvidgades för snart tjugo år sedan för att även täcka sådana situationer. Så här står det i
Prop. 2004/05:45 (sida 106):
Som argument för att utvidga förbudet till att omfatta den som låter någon annan betala den sexuella tjänsten, kan dessutom framhållas att lagen är avsedd att användas för att bekämpa prostitution som samhällsföreteelse. Kriminaliseringen kan sägas rikta sig mot den som nyttjar personer i prostitution. I regel är det köparen av den sexuella tjänsten som också nyttjar densamma. Men även den som låter någon annan betala nyttjar en person i prostitution och hans handlande är därför lika klandervärt. Med köpare bör likställas den person som låter någon annan betala för de sexuella tjänsterna, men i övrigt handlar som köpare av den sexuella tjänsten. Det bör därför tydliggöras att det kriminaliserade området även skall omfatta den som nyttjar en sexuell tjänst som någon annan betalar. När det gäller den person som utger ersättning för den sexuella tjänsten torde allmänna medverkansregler medföra att också denne kan straffas.
Kort sagt, om en man har sex med en prostituerad, och hans fru betalar för det, då åker mannen dit för köp av sexuellt tjänst (enligt
6 kap. 11 § brottsbalken), och hustrun åker dit för medverkan till samma brott.
Ja, annars hade det varit alldeles för lätt att komma runt problemet med en sexköpsmålvakt som köper sex 1.500.000 ggr per år.
Med lite ironi skulle man dock kunna anta med tanke på vissa kända kvinnors "skryt" om att ha köpt sex, om en man köper sex åt sin fru så är det enbart mannen som åker dit för sexköp

OT Men har inga egna erfarenheter av sexköp mer än dejter jag bjudit på drinkar/middag. Alla har olika behov och läggningar men jag vill åtminstone tro att det finns en ömsesidig vilja att ha sex mellan mig och den jag har sex med. Finns säkert hela spannet men hur är det oftast med prostituerade? Ligger de där som en död fisk eller skriker de ut orgasmer och att torskens kuk är den största de sett?