Citat:
Ursprungligen postat av
BurgareCheese
Okej, fine…
Tjernobyl exploderade då det var mer eller mindre felkonstruerat med brännbart material och placerat ovan jord under vad som kan liknas vid korrigerat plåttak, explosion sker och det sprids skit rätt upp i atmosfären.
Innan olyckan ens blir offentlig så uppstår det kris vid svenska och andra skandinaviska kärnkraftverk då det ger utslag på allas geigermätare.
Menar du att det skulle vara lugnt om det smällde atomvapens i låt säga Moskva, och USA sköt ner ryska vapen ovanför Atlanten…
800 kiloton är dessutom offentliga uppgifter, vi har inte den blekaste aning om vad dom sitter på som inte är känt före allmänheten, kunde man producera vapen på 800 Milton på 90-talet, vad har man då hittat på idag?
Om jag tar 1 gram Fentanyl så är det inte säkert att jag dör, inte eller om jag skjuter mig själv i huvudet, men sannolikheten är överhängande stor…
Jag tror att det stora bekymret här är att du inte kan kärnvapens funktion och bakgrunder. Inte för att vara elak mot dig, alltså. Alla kan inte kunna allting, men om man saknar grundläggande kunskap om något, så är det bättre att läsa om det än att sprida sådant som inte stämmer.
Nu besvarar jag ovanstående punkt för punkt.
Citat:
Ursprungligen postat av
BurgareCheese
Tjernobyl exploderade då det var mer eller mindre felkonstruerat med brännbart material och placerat ovan jord under vad som kan liknas vid korrigerat plåttak, explosion sker och det sprids skit rätt upp i atmosfären.
Innan olyckan ens blir offentlig så uppstår det kris vid svenska och andra skandinaviska kärnkraftverk då det ger utslag på allas geigermätare.
Ja, Tjernobyl var delvis felkonstruerad och användes på ett sätt som man redan sedan tidigare kände till var farligt i reaktortypen ifråga. Ja, olyckan omgavs med sekretess och man ville förhindra att västliga länder fick reda på att olyckan hade skett. När radioaktivitet uppmättes vid bl.a. svenska kärnkraftverk så ledde det till att olyckan offentliggjordes.
Citat:
Ursprungligen postat av
BurgareCheese
Menar du att det skulle vara lugnt om det smällde atomvapens i låt säga Moskva, och USA sköt ner ryska vapen ovanför Atlanten…
Om amerikanska kärnvapen detonerar över Moskva, så kommer minst hundratusentals människor att dödas, och minst hundratusentals människor att såras. Ytterligare människor kommer att dö i veckorna därefter.
Jag vill inte kalla det lugnt.
Om USA skjuter ner ryska ICBM eller SLBM över Atlanten, så kommer dessa att hela, eller i delar, falla ner i vattnet och sjunka till bottnen. Huruvida det kommer att leda till några lokala miljömässiga effekter där dessa ramlar ner är ingenting jag kan svara på. Förmodligen blir de ringa, om jag får ge mig på en gissning.
Citat:
Ursprungligen postat av
BurgareCheese
800 kiloton är dessutom offentliga uppgifter, vi har inte den blekaste aning om vad dom sitter på som inte är känt före allmänheten, kunde man producera vapen på 800 Milton på 90-talet, vad har man då hittat på idag?
De största vapnen i sprängkraft räknat fanns på 1950-1970 talet, på båda sidor. Därefter har stridsspetsarna konsekvent blivit tidvis fler, men i sprängkraft räknat mindre.
Ryska leveranssystem har konsekvent varit sämre i träffsäkerhet än de amerikanska, något ryssarna alltid kompenserat för med kraftigare laddningar. Där USA kanske haft 4x150 kiloton, har ryssarna historiskt haft typ 4x300 kiloton, som exempel.