2023-11-08, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Det förklarar saken, i vanliga fall ger dem inte ut arbetsvisum för praktiska yrken (vilket är sjukt enligt mig, vem säger att en programmerare är mer värd än en snickare?)

ja ju mörkare kvinnan är desto sötare är saften
Citera
2023-11-08, 19:08
Medlem
Jag skulle nog säg att en svensk lön på management nivå ligger på hälften ungefär
Citera
2023-11-08, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anders197503
För några år sedan hade var 6:e medborgare i USA, c:a 50 miljoner, så låg inkomst att de var berättigade till matkuponger. Hur ser den statistiken ut idag? Kan inte ha ändrats så drastiskt.
Helt säkert fortfarande 1/5de-del på matkuponger.

Men samtidigt så har 80% av USA högre löner och bättre välfungerande välfärd än Sverige.

Vanliga knegare har dubbel lön i USA och det land som liknar Sverige mest; Norge, i Norge är medellönen år 2023 700 000 NOK.

700.000 är en vanlig Ola Nordman som är sjuksköterska, jobbar i kassan eller är snut.

Kan svenskar i Sverige börja första hur jävla rövknullade man blivit de sista 20 åren!!??
Citera
2023-11-08, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valet20222
Helt säkert fortfarande 1/5de-del på matkuponger.

Men samtidigt så har 80% av USA högre löner och bättre välfungerande välfärd än Sverige.

Vanliga knegare har dubbel lön i USA och det land som liknar Sverige mest; Norge, i Norge är medellönen år 2023 700 000 NOK.

700.000 är en vanlig Ola Nordman som är sjuksköterska, jobbar i kassan eller är snut.

Kan svenskar i Sverige börja första hur jävla rövknullade man blivit de sista 20 åren!!??

Nej.
Eftersom Sverige är bäst I världen på allt.

Utom när ni är Naiva
Eller Inte ser det komma
Citera
2023-11-08, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valet20222
Verkar inte stämma något vidare.
Jämför
https://en.wikipedia.org/wiki/Person...US_Census_data
med
https://www.mi.se/lonestatistik/lonespridning/
Citat:
Vanliga knegare har dubbel lön i USA...
Vad är "vanliga knegare"? Verkar inte stämma något vidare heller, i alla fall om man tittar på de lägre utbildningsnivåer som jag antar man kan koppla till "vanliga knegare":
https://en.wikipedia.org/wiki/Person...nal_attainment
Citera
2023-11-09, 17:39
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hickoryyy
Har inte påstått att dom är lägre livskvalitet, jag påstår att dom inte har högre.

Alla dom familjer jag är släkt och bekant med har barn jämnåriga med mina. Några bor i New York, några i Florida.
Bor i fina lägenheter / hus, normala bilar, semestrar etc.

Finns inget som sticker ut eller som gör mig avundsjuk eller önskar att jag "också" kunde göra eller äga.

Vet inte vad du vill höra? Dom har högre nettolön men enormt många fler och högre kostnader för att få ett stabilt och tryggt liv.

Fast blir så svårt att jämföra, likt många svenskar kanske du har 4-5 landställen och silversked från födelsen.

Jag kan inte se att om man utan dessa fördelar från start och sitter på ett chefsjobb inom Globalt företag skulle tjäna på att bo i Sverige, ser inte fördelarna alls faktiskt förutom kring familjeanknytning. Aktiviteter/ ekonomin allt kan du få mer av i USA. Dvs en högre livskvalitet
Citera
2023-11-09, 17:44
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tongtong
Jag skulle nog säg att en svensk lön på management nivå ligger på hälften ungefär

Beror på vad du menar med management. Jag skulle tjäna betydligt mer än så i USA än här i Sverige. I Sverige lever även de med ”hög” lön som fattighjon pga skatten. I Sverige måste man öppna eget eller födas med kapital för att leva bekvämt (alt bidrag om man inte har hög standard)

I USA funkar lönearbete, hur man än ser på det hela kommer man tillbaka till denna slutsats.
Citera
2023-11-09, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PulverBrax
Jag kan inte se att om man utan dessa fördelar från start och sitter på ett chefsjobb inom Globalt företag skulle tjäna på att bo i Sverige, ser inte fördelarna alls faktiskt förutom kring familjeanknytning. Aktiviteter/ ekonomin allt kan du få mer av i USA. Dvs en högre livskvalitet

Livskvalitet, vad är det? Jobba järnet med 2 veckor semester om året för att bo i ett stort hus med 3 dyra bilar och en tung klocka på armen?
Ett välbetalt jobb i USA ställer helt andra förväntningar.
Citera
2023-11-09, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PulverBrax
I Sverige lever även de med ”hög” lön som fattighjon pga skatten. I Sverige måste man öppna eget eller födas med kapital för att leva bekvämt (alt bidrag om man inte har hög standard)
I USA funkar lönearbete, hur man än ser på det hela kommer man tillbaka till denna slutsats.

Det är du och några få andra som kommer till den slutsatsen. En vanlig arbetare i USA bor inte i lyxigare hus än medelsvensson. Äter inte på dyrare restauranger och åker inte på flottare resor.
Citera
2023-11-09, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hickoryyy
Livskvalitet, vad är det? Jobba järnet med 2 veckor semester om året för att bo i ett stort hus med 3 dyra bilar och en tung klocka på armen?
Ett välbetalt jobb i USA ställer helt andra förväntningar.

2 veckors semester skulle kanske gälla dig om du skulle jobba på McDonalds här i USA eller inom hemtjänsten. Det beror så klart på vilken grupp av människor man jämför sig med och vart man känner att man platsar.

Väldigt många sossar här på FB tjafsar om att man inte har sjukförsäkring, semester osv så jag antar att de jämför sig med papperslösa latinamerikaner och zigenare. Och det är så klart ok att göra om man känner att det är på den nivån man skulle hamna här.

Men vi med bra utbildning och höga befattningar har nog oftast mer än så. Jag har 6 veckor (men tar nog bara ut 4 eller så då man inte vill ses som en slacker) och jag har för mig att en annan USA-svensk här i tråden skrev att han har fem veckor. Min fru som jobbar med ett entryjobb inom finans har fri semester, dvs ingen riktig gräns så länge hon får sina projekt gjorda (hon tar 3-4 veckor per år).
Citera
2023-11-10, 03:59
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swaplet
Vi flyttade tillbaka till Sverige eftersom frun fick en enorm hemlängtan och vi har ändå rätt bra med pengar efter 15 år i USA. Jag vet inte var du får dina 100k i månaden i USA ifrån. Det är topp 1% i Sverige men typ var 5:e person i USA i arbetsålder tjänar mer än så.

Ditt påsående låter väldigt konstigt då en undersökning visade att 60% av amerikanare inte har 1000 dollar för nödutgifter.
Senast redigerad av Klappasäften 2023-11-10 kl. 04:02.
Citera
2023-11-10, 08:54
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
2 veckors semester skulle kanske gälla dig om du skulle jobba på McDonalds här i USA eller inom hemtjänsten. Det beror så klart på vilken grupp av människor man jämför sig med och vart man känner att man platsar.

Väldigt många sossar här på FB tjafsar om att man inte har sjukförsäkring, semester osv så jag antar att de jämför sig med papperslösa latinamerikaner och zigenare. Och det är så klart ok att göra om man känner att det är på den nivån man skulle hamna här.

Men vi med bra utbildning och höga befattningar har nog oftast mer än så. Jag har 6 veckor (men tar nog bara ut 4 eller så då man inte vill ses som en slacker) och jag har för mig att en annan USA-svensk här i tråden skrev att han har fem veckor. Min fru som jobbar med ett entryjobb inom finans har fri semester, dvs ingen riktig gräns så länge hon får sina projekt gjorda (hon tar 3-4 veckor per år).
Då är det ju trots allt ett annat "klimat" där. Finns väl få i Sverige som inte tar ut sin semester dvs minst 5 veckor på ett år.

Har egentligen inte så mycket att säga för eller emot och är starkt kritisk till mycket i Sverige numera men vill ändå ha det så korrekt jämfört som möjligt. Samma är väl tex fastighetsskatten som jag förstått är ganska tung i USA jämfört med typ obefintlig i Sverige. Hur mycket av lönen äter den upp om du bor i ett hus för 15 milj. kontra att betala ca: 8k/år för motsvarande hus i Sverige?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in