Citat:
Ursprungligen postat av
Zuzumba
Ute på jakt efter en bättre beggad bensinare eller diesel. Budget runt 200k.
Hittar så fina dieseldrivna bilar som verkar jätteintressanta. Men hur är snacket?
Vågar man gå loss på en diesel? Tänker nu kring miljöhysterin.
Vad tror ni är ett klokt val? Elbil är inte aktuellt just nu för min del.
Vågar man slå till på en diesel istället för en bensinare? Kom med input.
Klart du vågar, de enda miljö-relaterade åtgärder som drabbar bilar retroaktivt är att du inte får köra på vissa ställen men det gäller ju bensinare med. Nya regler drabbar inte bilar retroaktivt, skatten kan räknas upp men det blir inga nya regler för gamla bilar, det har det aldrig blivit.
Men med det sagt, jag ser inte nyttan med diesel idag. En modern bensinbil är snål, om en diesel tar 0.45 kanske en bensinare tar 0.6. Med tanke på det och att dieseln är dyrare än bensinen (jag tror inte att den kommer bli billigare igen), att en dieselbil oftast kostar mer i service, kanske inte i grunden men partikelfilter och adblue strular ofta, med tanke på att de är dyrare i försäkring och skatt ...
Man köper kanske diesel om man kör nånstans mer än 5000 mil per år, skulle tro att det är där brytgränsen kan gå idag, om dieseln går ner 20% (och bensinen inte går ner) kanske den går vid 2500 mil. Det är alltså brytgränsen, kör du så mycket eller mer går det jämt upp eller du sparar nån tusenlapp. Inte värt det att lyssna på knattret.
Var betydligt mer värt det för 10-15 år sen då skatten var på dieselns sida, de drog markant mindre och dieseln kostade mindre.