2023-11-03, 02:53
Medlem
Zuzumbas avatar
Ute på jakt efter en bättre beggad bensinare eller diesel. Budget runt 200k.

Hittar så fina dieseldrivna bilar som verkar jätteintressanta. Men hur är snacket?
Vågar man gå loss på en diesel? Tänker nu kring miljöhysterin.

Vad tror ni är ett klokt val? Elbil är inte aktuellt just nu för min del.

Vågar man slå till på en diesel istället för en bensinare? Kom med input.
Citera
2023-11-03, 04:17
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hassehasses
Dieseln ska ju sänkas med 5kr om ett år.

Jag tror dieselbilarna höjs i värde då. Blir ju jättebilliga köra sen.

Om det nu 100% stämmer att dieseln sänks så mkt.
Då hade jag letat Diesel nu, då dom finns till bra priser kanske 1-2 månader till
innan alla fattar att Dieseln kommer sänkas kraftigt nästa år.

Och hur sant är det tror ni att det verkligen sänks med 5kr litern slutet nästa år ?

Att regeringen sänker skatten med 5kr är verklighet och dieseln kommer kortvarigt sjunka 5kr. Sedan kommer oljebolagen höja priset igen och öka sina vinster kraftigt.
Våra politiker sitter i knäna på de stora företagen. Och vips kommer tidöpartiernas ledare få fina styrelseposter hos oljebolagen och tjäna miljoner för att sälja ut Sverige.
100% verklighet och äckligt så det förslår.
Citera
2023-11-03, 04:44
Medlem
Månsans avatar
Finns inget rimligt skäl att inte välja diesel. För 200 får man en toppfin BMW- eller Mercadiesel, knappt inkörda. Stort utbud att välja på.

Elbilar är för storstadsbor, kort räckvidd, svindyra, ständig ångest över att bli stående vid vägkanten, osäker driftsäkerhet, uruselt andrahandsvärde.

Bensinbilar har rusat i pris, man får klart mindre för pengarna jämfört med diesel. Blir det samma literpris på bensin och diesel blir dieseln klar vinnare i kostnadskalkylen - en Bmw 520 diesel drar 0,6 per mil, en 520 bensin 0,9. Dvs 12000 kr lägre bränslekostnad per år om man kör 2000 mil.
Citera
2023-11-03, 06:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hassehasses
Dieseln ska ju sänkas med 5kr om ett år.

Jag tror dieselbilarna höjs i värde då. Blir ju jättebilliga köra sen.

Om det nu 100% stämmer att dieseln sänks så mkt.
Då hade jag letat Diesel nu, då dom finns till bra priser kanske 1-2 månader till
innan alla fattar att Dieseln kommer sänkas kraftigt nästa år.

Och hur sant är det tror ni att det verkligen sänks med 5kr litern slutet nästa år ?
Reduktionsplikten kommer sänkas vilket i verkligheten skulle innebära en sänkning med nästan 5kr på priset vid pumpen. Men sen höjer dom skatten istället så det spelar ingen roll. Det enda positiva är ju att bilen körs på mer riktig diesel än något konstgjort som slemmar igen hela motorn
Citera
2023-11-03, 06:47
Medlem
Snart förjbjudet att köra med dom i städer samt en motortyp som inte kommer tillverkas längre. Tex gör Volvo inga dieslar längre. En gammal teknik i kombination med fler förbjudna zoner kommer knappast leda till bra andrahandsvärde.
Citera
2023-11-03, 07:19
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Att regeringen sänker skatten med 5kr är verklighet och dieseln kommer kortvarigt sjunka 5kr. Sedan kommer oljebolagen höja priset igen och öka sina vinster kraftigt.
Något sådant ja.. Inte att förglömma att vi har val om tre år (om TS) tänkt ha kvar sin diesel till dess vill säga.

Risken är att det då blir ett regeringsskifte att det blir "Arga Maggan" med (Mp) hängande i tuttarna som skall styra skutan Sverige mot nya avgrunder. Stockholmare och Miljöpartister hata ju bilar och då i synnerhet dieslar (om det är inte är avloppsrörets sambo som har en för att köra "tunga stenar" )
För er unga nytillkomna läsare refererar jag till "DieselÅsa" Miljöpartiets förra avloppsrör.

Edit: Isabella Lövin (Mp) och ingen annan menade jag förstås! "DieselÅsa hade väl röd diesel i sin båt om jag inte missminner mig".
Senast redigerad av Onanikrem 2023-11-03 kl. 07:56.
Citera
2023-11-03, 07:39
Moderator
Bilar --> Bilar: köpråd
/Moderator
Citera
2023-11-03, 07:52
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Zuzumba
Ute på jakt efter en bättre beggad bensinare eller diesel. Budget runt 200k.

Hittar så fina dieseldrivna bilar som verkar jätteintressanta. Men hur är snacket?
Vågar man gå loss på en diesel? Tänker nu kring miljöhysterin.

Vad tror ni är ett klokt val? Elbil är inte aktuellt just nu för min del.

Vågar man slå till på en diesel istället för en bensinare? Kom med input.
Klart du vågar, de enda miljö-relaterade åtgärder som drabbar bilar retroaktivt är att du inte får köra på vissa ställen men det gäller ju bensinare med. Nya regler drabbar inte bilar retroaktivt, skatten kan räknas upp men det blir inga nya regler för gamla bilar, det har det aldrig blivit.

Men med det sagt, jag ser inte nyttan med diesel idag. En modern bensinbil är snål, om en diesel tar 0.45 kanske en bensinare tar 0.6. Med tanke på det och att dieseln är dyrare än bensinen (jag tror inte att den kommer bli billigare igen), att en dieselbil oftast kostar mer i service, kanske inte i grunden men partikelfilter och adblue strular ofta, med tanke på att de är dyrare i försäkring och skatt ...
Man köper kanske diesel om man kör nånstans mer än 5000 mil per år, skulle tro att det är där brytgränsen kan gå idag, om dieseln går ner 20% (och bensinen inte går ner) kanske den går vid 2500 mil. Det är alltså brytgränsen, kör du så mycket eller mer går det jämt upp eller du sparar nån tusenlapp. Inte värt det att lyssna på knattret.

Var betydligt mer värt det för 10-15 år sen då skatten var på dieselns sida, de drog markant mindre och dieseln kostade mindre.
Citera
2023-11-03, 12:32
Medlem
Axel61s avatar
2016 MB E 250 9-gtronic här. Under 0,6 i blandad körning, knappt 2000 i skatt, under 5000 i försäkring.
Kör på 16" = billigare däck högre komfort. Ca 1000 mil/år och gör lite service själv. Otroligt bekväm och tyst under färd.
Den har gått 14000 mil nu och jag kan ha den resten av livet om inte politiken sätter käppar i hjulet.
TCO kommer ingen elbil att slå med inköpspris/däckkostnader/försäkring och som jag förstått det, inte lägre servicekostnader vilket förvånar mig.
Senast redigerad av Axel61 2023-11-03 kl. 12:34.
Citera
2023-11-03, 12:33
Medlem
george.sthlms avatar
Skulle inte tveka en sekund på en diesel. För 200.000 får du en av sveriges bästa vinterbilar
Volvo XC 70 med låga mil på mätaren. En sparbössa.
Citera
2023-11-03, 13:53
Medlem
discofunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Skulle inte tveka en sekund på en diesel. För 200.000 får du en av sveriges bästa vinterbilar
Volvo XC 70 med låga mil på mätaren. En sparbössa.

Är det verkligen så?
Priset verkar ju galet högt på de bilarna, så du har säkert rätt.

Men för mig är det en jävla v70 höjd med 2,5cm och en massa plastaskit på bara.
Den där awd man får med driver väl bara på framhjulen och skickar lite kraft till baken när det behövs… det är ju något mer avancerat antisladd bara.

Jag kan på rak arm komma på 20 andra bilar som är bättre vinterbilar känns det som.
Citera
2023-11-03, 14:04
Medlem
Jag beställer ny företagsbil. Inte helt samma sak som ett privatköp, men 100% ren diesel.
Snabbladdad och redo för 120 nya mil på under tre minuter.

Mer el-bilar åt folket så det blir än kortare kö vid tankomaten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in