2023-11-02, 12:24
Medlem
Hej! Jag har ett par frågor här till er som antingen jobbat på plats utomlands eller framförallt remote ifrån Sverige.

Har nu jobbat som IT-konsult mer specifikt IT Servicedesk i 6 år på tungindustri med komplex miljö. Tankarna är att antingen prova vingarna som IT Servicedesk manager eller IT Arkitekt i Schweiz eller söka här i Sverige. Men lönerna skiljer sig med mer än det dubbla. Levnadskostnaden i Schweiz är betydligt högre, speciellt hyra/köpa bostad. Men skulle det vara möjligt att bo i Sverige och jobba i Schweiz på distans? Kanske resa dit och jobba på plats nån gång ibland. Eller är det bättre att vara skriven/medborgare i båda länderna? Kan man undvika att betala svensk skatt genom att vara skriven i Schweiz? Är det bäst att ringa och prata med Skatteverket?

Tack på förhand.
Citera
2023-11-02, 12:34
Medlem
Så länge du bor i Sverige kommer du att få betala svensk skatt. Finns inga smarta sätt att komma runt det, vill du sluta betala skatt måste du helt lämna landet.

Arbetsgivare i Schweiz är generellt mer konservativa än i Sverige men är du tillräckligt eftertraktad går såklart det mesta att lösa. Kan dock bli lite problem på grund av att Schweiz inte är med i EU så du behöver arbetstillstånd för att vara anställd där men det kan ju såklart lösas genom att de anställer dig i Sverige. Rätt mycket extrajobb för dem dock, så du måste verkligen se till att du är värd det i så fall.
Citera
2023-11-02, 12:36
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurpan90
Hej! Jag har ett par frågor här till er som antingen jobbat på plats utomlands eller framförallt remote ifrån Sverige.

Har nu jobbat som IT-konsult mer specifikt IT Servicedesk i 6 år på tungindustri med komplex miljö. Tankarna är att antingen prova vingarna som IT Servicedesk manager eller IT Arkitekt i Schweiz eller söka här i Sverige. Men lönerna skiljer sig med mer än det dubbla. Levnadskostnaden i Schweiz är betydligt högre, speciellt hyra/köpa bostad. Men skulle det vara möjligt att bo i Sverige och jobba i Schweiz på distans? Kanske resa dit och jobba på plats nån gång ibland. Eller är det bättre att vara skriven/medborgare i båda länderna? Kan man undvika att betala svensk skatt genom att vara skriven i Schweiz? Är det bäst att ringa och prata med Skatteverket?

Tack på förhand.

Talar du något av de officiella språken är du säkert mer eftertraktad. Men det gör ju inte svenskar nuförtiden.
Citera
2023-11-02, 14:01
Medlem
GregerMedeltids avatar
Om du huvudsakligen (> halva året) jobbar ifrån Sverige så räknas det som att du är anställd i Sverige. Då ska din arbetsgivare vara registrerad i Sverige och betala in svensk skatt och arbetsgivaravgift. Det var för ett par år sedan möjligt att låta den anställda ta över det ansvaret, men det är sedan 2021 inte längre möjligt.

Det skulle väl teoretiskt vara möjligt att kringgå genom att skriva dig i Schweiz men då begår du folkbokföringsbrott och skattebrott. Om du har tänkt att bo i Sverige kan du också få stora problem att hyra eller äga bostad, teckna abonnemang och så vidare, om du är folkbokförd utomlands. Ditt personnummer existerar då mer eller mindre inte, ur företags perspektiv.
Citera
2023-11-02, 15:15
Medlem
Citat:

Tack på förhand.

Om du bor och lever i Sverige blir du nog obegränsat skatteskyldig, du skulle kunna slippa det om du kör på sexmånadersregeln, men då måste du vara utanför sveriges gränser 183 dagar om året, går att lösa men blir rätt mycket bollande.

Det bästa hade nog varit att flytta dit, till något utanför stan och köpa en billig etta, är inte dyrt överallt i CH.
De har ju mindre städer/byar som tappar invånare och som lite då och då t.o.m. betalar folk för att flytta dit och priserna kan ju vara väldigt låga på sådana håll.
Schweiz är dyrt, men det är Sverige också, bortsett från att käka ute samt kanske elen kommer du nog inte märka av de högre levandskostanderna något nämnvärt, och med lägre beskattning och mycket högre lön är det bara att dra, tycker jag.
Citera
2023-11-02, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Om du bor och lever i Sverige blir du nog obegränsat skatteskyldig, du skulle kunna slippa det om du kör på sexmånadersregeln, men då måste du vara utanför sveriges gränser 183 dagar om året, går att lösa men blir rätt mycket bollande.

Det bästa hade nog varit att flytta dit, till något utanför stan och köpa en billig etta, är inte dyrt överallt i CH.
De har ju mindre städer/byar som tappar invånare och som lite då och då t.o.m. betalar folk för att flytta dit och priserna kan ju vara väldigt låga på sådana håll.
Schweiz är dyrt, men det är Sverige också, bortsett från att käka ute samt kanske elen kommer du nog inte märka av de högre levandskostanderna något nämnvärt, och med lägre beskattning och mycket högre lön är det bara att dra, tycker jag.

Tack för svaret! Även till er ovan. Nu börjar jag få klarhet och om jag isåfall flyttar dit så är det tillsammans med fru och ett barn så vi behöver betydligt större boende. Om man tar t.ex en fyra lite utanför kärnan, vad skulle det kosta i månaden ungefär? Lönerna och det låga skatten verkar ju klart göra det värt det oavsett om lägenhet kostar 30-40 tusen i månaden. Med tanke på hennes lön som socionom och min. Eller är jag ute och cyklar?

Är det mycket dyrare att hyra hus?
Citera
2023-11-02, 18:05
Medlem
kobents avatar
Citat:
Tack för svaret! Även till er ovan. Nu börjar jag få klarhet och om jag isåfall flyttar dit så är det tillsammans med fru och ett barn så vi behöver betydligt större boende. Om man tar t.ex en fyra lite utanför kärnan, vad skulle det kosta i månaden ungefär? Lönerna och det låga skatten verkar ju klart göra det värt det oavsett om lägenhet kostar 30-40 tusen i månaden. Med tanke på hennes lön som socionom och min. Eller är jag ute och cyklar?

Är det mycket dyrare att hyra hus?

Är inne på exakt samma som dig faktiskt, dock inga barn.
Kan ej tyska/franska men det finns en del engelskspråkiga jobb inom IT branschen vad jag har förstått.

Planen är att bosätta sig och jobba i Zürich. En annan kostnad att tänka på är sjukförsäkringen, finns ingen gratis vård i Schweiz. I mitt fall betalar jobbet hälften av kostnaden och jag andra hälften, jag betalar då cirka 4000 sek i månaden.

Någon som har koll på arbetsrättslagar i Schweiz? Kan man få sparken bara sådär utan några skäl?

Det är cirka 2 veckors betald mamma/pappaledighet därefter får du ta tjänstledigt. Sedan kostar dagis mellan 6000-8000 sek per månad per barn. Det är standard i CH att mormor/morfar får passa barnen under många år.
Senast redigerad av kobent 2023-11-02 kl. 18:07.
Citera
2023-11-14, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kobent
Någon som har koll på arbetsrättslagar i Schweiz? Kan man få sparken bara sådär utan några skäl?

Det är cirka 2 veckors betald mamma/pappaledighet därefter får du ta tjänstledigt. Sedan kostar dagis mellan 6000-8000 sek per månad per barn. Det är standard i CH att mormor/morfar får passa barnen under många år.

Det är väldigt lätt att kicka folk i Schweiz. Nästa som i Amerika.

Mammor har 12-16 veckor ledigt.

En dagisplats för 8000 sek per månad kan du drömma om. Räkna med 30000 i månaden per barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in