Citat:
Ursprungligen postat av
tapetlimmet
Jag blev ofredad av GM för drygt 1,5 år sen (GM tog tag i mig och knuffade mig mot ett staket bl.a), polisutredningen drog ut på tiden och nu har åtal väckts och blivit kallad tll huvudförhandling. Jag har inte sett GM sen händelsen men minns att jag blev väldigt rädd för personen och är fortfarande rädd att personen ska känna igen mig endera före eller efter rättegången.
Har förstått att man får vänta utanför men sitter man då tillsammnans utanför även med GM och väntar?
Kan man få ha någon med sig som stöd? Tycker själva situationen att sitta och bli utfrågad och dessutom behöva sitta mittemot GM som känns obehaglig i sig.
Nu är det ingen gängledare eller dyl.
Nu förefall det sig så att jag egentligen är bortrest den veckan. Finns möjlighet att få dem att skjuta upp rättegången? Eller är det bara att boka av och förlora kostnad för flyg o dyl?
Ring domstolen och hör om du kan få vänta i ett samtalsrum innan målet ropas på. Du kan också höra om du kan få medverka via länk. Om resan är bokad innan du fick kallelsen och du kan påvisa det ska du begära ersättning och ja, du får ta med valfri person som stöd.
Be att få ett målsägandebiträde.
Dyker du inte upp och är kallad ”vid vite” så kan det självklart dömas ut, och även hämtning av polis.
Rättegången ställs in och du har bara skjutit det jobba framför dig, du får en ny kallelse.
Ibland kan man få medverka per telefon, men inte om det är fråga om ett utpekande av gärningsmannen.
Lycka till