2023-11-01, 18:22
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retrouvailles
Jag är ingen expert på fonder, och valde därför en enkel uppdelning som jag hittills varit nöjd med:
Globalfond: Storebrand Global Plus
Räntefond: Spiltan räntefond
Aktiefond: Spiltan aktiefond

Med lite kunskap hade jag garanterat kunna bygga upp en bättre portfölj, men denna funkar för mig. Jag lägger just ingen tid på mina fonder mer än att månadsspara i dom. Jag började spara i fonder strax innan pandemin, och har gått plus trots det instabila ekonomiska läget.

Tack för svar. Kul med någon som faktiskt svarar på frågan

Lägger du 33% på varje fond?
Citera
2023-11-01, 18:24
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
De har jag med som en bas och det är inte dåligt det. Mycket trevlig med den låga avgiften samt den fina riskspridningen de erbjuder.

Ah ja avanza global är populär. Gillar att de har stora amerikanska företag spiltan gillar jag för jag tror de större investmentbolagen. Hur stor del av din portfölj lägger du på fonder?
Citera
2023-11-01, 18:54
Medlem
pn222jws avatar
Bear.
Citera
2023-11-01, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Tack för svar. Kul med någon som faktiskt svarar på frågan

Lägger du 33% på varje fond?
Jag har ungefär 50% i globalfonden, 30% i räntefonden och 20% i aktiefonden. Egentligen borde jag nog ha en mindre andel i räntefonden sett till att det är ett långsiktigt sparande, men när jag började spara var jag väldigt feg och la den absoluta majoriteten av pengarna där.
Citera
2023-11-01, 19:21
Medlem
Citat:
Ah ja avanza global är populär. Gillar att de har stora amerikanska företag spiltan gillar jag för jag tror de större investmentbolagen. Hur stor del av din portfölj lägger du på fonder?
Aldeles för lite igentligen men tröstar mig med att jag äger fina bolag som Investor och Berkshire Hataway ändå + lite annat smått och gott. Men jag ökar på nu lite successivt med fonder ändå. Fast om jag får inkludera PPM fonder i kalkylen blir det ju en annan sak förstås.
Citera
2023-11-02, 07:49
Medlem
Jag kör det mesta på Lysa, har två konton där med olika fördelning baserat på sparhorisont.
Konto 1, 20/80 aktier/räntor. Kort sparhorisont, pengar jag kan tänkas behöva inom 1-3 år.
Konto 2, varierat mellan 40/60 till 100/0 aktier/räntor. Lång sparhorisont men har i perioder av osäkerhet viktad ner aktieandelen, med osäkerhet menar jag min egen situation som tex flytt där vi köper och säljer fastigheter och inte vet hur budgivningar ska sluta.
90/10 eller 100/0 är fördelningen jag vill ha här.

Har även ett mindre fondspar på SAVR där jag har AuAg Silver bullet och AuAg Essential Metals.
Citera
2023-11-06, 21:21
Medlem
Har ungefär samma som dig, TS. Globala indexfonder och investmentbolag. Avanza Global och Investor. Ibland något mer riktat. Just nu är det uran. Man vill gärna tro att det går att slå index och det gör det väl, ibland.
Citera
2023-11-07, 02:52
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retrouvailles
Jag har ungefär 50% i globalfonden, 30% i räntefonden och 20% i aktiefonden. Egentligen borde jag nog ha en mindre andel i räntefonden sett till att det är ett långsiktigt sparande, men när jag började spara var jag väldigt feg och la den absoluta majoriteten av pengarna där.

Det är inte så dumt att ha räntor även om tidshoristonten är jättelång.

Resonemanget om att aktier är mindre riskabla med längre tidshorisont det bygger på en låg sannolikt att man förlorar pengar i aktier ju längre tiden går. MEN det som folk missat är att ju längre tiden går desto större kan eventuella förlusterna bli om det dåliga utfallet skulle inträffa. Det är därför man behöver räntor i portföljen oavsett tidshorisont.

Om aktier hade varit gratispengar på långa tidshoristoner då hade tillexempel Sverige kunnat låna till 0% ränta, lägga allt i aktier och alla våra ekonomiska problem skulle vara lösta för all framtid. Alla andra utvecklade ekonomier skulle kunna göra samma sak. Ni förstår själva att det här inte är rimligt.
Citera
2023-11-07, 03:13
Medlem
KJosefs avatar
För att svara på trådens ämne:

Min långsiktiga portfölj består av:

Fonder: Avanza Global, Avanza Emerging Markets och AMF långräntefond.
ETFer: US small cap value, EU small cap value, Emerging Markets value, Global value.

Sen har jag en taktiskt portfölj där saker åker ut och in beroende på hur jag känner för det. Just nu består den av en latinamerikansk ETF och inget annat.
Citera
2023-11-07, 07:18
Avstängd
Två, Spiltan Investmentbolag Sverige och Swedbank Robur Asia.
Citera
2023-11-07, 07:19
Avstängd
Citat:
Majoriteten här inne tycker att man ska satsa på fonder istället för på aktier och att aktierna mest ska vara ett komplement.

Min fråga till er är hur många fonder ni investerar i?

Det finns ju fonder med s.k experter som ligger på minus 30 % i år.

Jag har precis börjat lägga pengar på fonder och har nu två fonder, båda där jag betalar en avgift. Avanza global och spiltan global investmentbolag.

Det ska bli intressant att se hur dessa ter dig inom något år. Borde man ha ännu fler fonder eller ska man satsa på två-tre fonder?
Har svårt att tro att majoriteten härinne tycker att man skall satsa på fonder, däremot nämns ofta indexfonder som ett säkert och billigt val.
Hur har du kommit fram till detta?
Citera
2023-11-07, 07:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef

Om aktier hade varit gratispengar på långa tidshoristoner då hade tillexempel Sverige kunnat låna till 0% ränta, lägga allt i aktier och alla våra ekonomiska problem skulle vara lösta för all framtid. Alla andra utvecklade ekonomier skulle kunna göra samma sak. Ni förstår själva att det här inte är rimligt.
Fast Sverige styrs av politiker och inte ekonomer, de vill bara bli återvalda så skiter egentligen i hur det går om 10 eller 30 år.
Dessutom om du går in och kollar svenska politikers rikedom så är de som regel väldigt fattiga, de har haft höga löner i många många år men inte ens lyckats varar sig spara sig rika eller investera sig rika och att folk litar på någon för att sköta landets ekonomi när de inte ens har en egen bra ekonomi är komiskt. Man dömer trädet efter frukten om man är smart, eller tar du ekonomiska råd av en som haft 40k nettolön i 20 år men har stora lån och måste köpa diskmaskin på kredit om denne pajar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in