Citat:
Ursprungligen postat av
WatchItNow
Den artikeln är låst och vem läser Umeå tidning.
Det är inte mottagaren som tull-deklarerar ett paket, det är avsändaren, så det går ändå inte att fatta vad som står i artikeln eftersom mottagaren blev dömd.
OK, en "brottsling" och "någon som begår brottslig handling" är två helt olika saker för dig, och inte konstigt att vi inte är överens.
Jag vet vad ordet betyder, men det är inte så jag använder det och det gör inte du heller och inte heller allmänheten eftersom du vet att det är olagligt att köra 1km/h för fort, det har du ju själv erkänt och du kallar ju inte alla som kör för fort för brottslingar eller hur?
Det är mottagaren som är judiskt ansvarig om man inte anlitar ett tullombud, men även då så är mottagaren juridiskt ansvarig för att de uppgifter som lämnas till ombudet är korrekta.
Personen i fråga uppgav felaktigt värde på importerat gods och blev dömd för det eftersom det är olagligt, svårare än så är det inte.
Lagtexten är helt dessutom väldigt tydlig och den har jag också postat.
Om något är lagligt eller inte är inte har inget att göra med vad man tycker om saken eller hur stor chans det är att bli tagen för brottet, det är separata saker.
Att ange för lågt värde i tulldeklarationen är olagligt, det är fakta. Att man sedan kommer undan 99% av gångerna är en helt annan sak.