2023-10-31, 21:20
Medlem
Jag flyttande nyligen in i nyproducerad lägenhet och har sedan inflytt haft problem med oljud från hissen.
Jag bor på översta våningen med rum angränsande till hisschakt, styrskåp etc.
Det mest störande ljudet är ett klonkande ljud som kommer från toppen av hisschaktet strax efter start. Det låter tydligt som fan i hela lägenheten och går en på nerverna efter ett tag.

Det känns som någonting inte blivit rätt när det ljudisolerats runt maskineriet. Av nån anledning har dom gipsat tak i hallen som angränsar till styrskåp och schakt, är detta normalt eller borde det va betong?

Någon som har erfarenhet med samma problem eller någon byggare/hissnisse som vet vad detta kan bero på?
Citera
2023-10-31, 21:23
Bannlyst
Är det nyproducerat och så som du beskriver, och att du inte knäpptyst står med ett stetoskop för att höra ”klonkandet”, så är det väl bara reklamera eller klaga.

Ett lager gips med färg och spackel på kan vara det som skiljer mellan ljudklass C och B, det är ganska enkelt att åtgärda, om ljudet hörs vi hall/entré kan en säkerhetsdörr tysta…
Citera
2023-10-31, 22:21
Medlem
Det är så man bygger nuförtiden.
Förr hade man ett separat hissmaskinrum på vinden där alla apparater som motor satt.
Nu ska allt vara så kompakt så motor och apparat skåp sitter i hisschaktet.
Citera
2023-10-31, 22:30
Avstängd
Hallbarhetnollas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djirt
Jag flyttande nyligen in i nyproducerad lägenhet och har sedan inflytt haft problem med oljud från hissen.
Jag bor på översta våningen med rum angränsande till hisschakt, styrskåp etc.
Det mest störande ljudet är ett klonkande ljud som kommer från toppen av hisschaktet strax efter start. Det låter tydligt som fan i hela lägenheten och går en på nerverna efter ett tag.

Det känns som någonting inte blivit rätt när det ljudisolerats runt maskineriet. Av nån anledning har dom gipsat tak i hallen som angränsar till styrskåp och schakt, är detta normalt eller borde det va betong?

Någon som har erfarenhet med samma problem eller någon byggare/hissnisse som vet vad detta kan bero på?

Finns olika anledningar
- Dåligt byggt hissfundament som är på väg att spricka och falla isär.
- Gejderinfästningar som är dåligt förankrade, vilket kan orsaka att hisskorgen faller ner.
- Hissmaskineriet står inte i våg och behöver shimsas till lite.
- Byggaren beställt och köpt en icke EU klassad/säkrad hiss, och istället valt en skithiss från Kina.

Om jag vore dig skulle jag varna grannarna och anmäla bygget/hissen till den kommunala byggnadsnämnden innan en olycka sker.
Citera
2023-10-31, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BurgareCheese
Är det nyproducerat och så som du beskriver, och att du inte knäpptyst står med ett stetoskop för att höra ”klonkandet”, så är det väl bara reklamera eller klaga.

Ett lager gips med färg och spackel på kan vara det som skiljer mellan ljudklass C och B, det är ganska enkelt att åtgärda, om ljudet hörs vi hall/entré kan en säkerhetsdörr tysta…

I mitt sovrum där jag har betongtak och betongvägg mot angränsande hisschakt hörs knappt nånting med stängd dörr. Däremot i resten av lägenheten där dom har satt gips i tak istället för betong som det är i alla andra lägenheter i huset låter ljuden mycket tydligt.
Det blev nått fel i min lägenhet som dom satte gipstak istället för betong.

Kan det blivit fel i ljudisoleringsberäkningarna pga detta?

Jag upplever att ljudet kommer från gipstaket i hallen som ligger precis vid hissen.
Citera
2023-10-31, 23:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Djirt
I mitt sovrum där jag har betongtak och betongvägg mot angränsande hisschakt hörs knappt nånting med stängd dörr. Däremot i resten av lägenheten där dom har satt gips i tak istället för betong som det är i alla andra lägenheter i huset låter ljuden mycket tydligt.
Det blev nått fel i min lägenhet som dom satte gipstak istället för betong.

Kan det blivit fel i ljudisoleringsberäkningarna pga detta?

Jag upplever att ljudet kommer från gipstaket i hallen som ligger precis vid hissen.

Det är så jäkla svårt att svara på, montagefel på hissen, dåligt inoljad, fel infästning, kan vara allt möjligt tyvärr.

Min erfarenhet är att ett lager gips på betong med ytskikt ljudisolerar så bra att det brukar fungera, förutsatt att det bara är ljud och inte vibrationer
Citera
2025-07-06, 18:58
Medlem
Du får räkna med buller i nybyggen.

Boverkets regler tillåter nämligen ett visst buller från olika installationer. Så byggbolagen passar på att spara pengar på det.

Reglerna verkar vara gjorda för människor som kan inspektera, välja och vraka, innan man bestämmer sig för att flytta in. Men så ser ju dessvärre inte bostadsmarknaden ut idag. De kräver inte heller någrs kontroller.

Kort sagt får boende lida. Och det är alltså Boverkets fel.
Senast redigerad av horsebest 2025-07-06 kl. 19:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in