2023-10-31, 14:28
Medlem
santos_devilles avatar
Jag har idag en 2018 Audi S7 SB. Jag gillar bilen men den drar rätt mycket och jag använder den inte på samma sätt som när jag köpte den.

Jag hade kunnat tänka mig en elbil men har ingen tillgång till laddning förutom (2 timmar åt gången) i garaget på jobbet. Och det är inte alltid stationerna är lediga då måste jag gå ner och titta när det är ledigt. Samt flytta bilen så fort laddningen är klar eller efter två timmar.

Mina krav för tillfället är en lite större bil med mer plats som är kul att köra men ska inte dra så soppa mycket per mil. En polare som är bilmekaniker säger att jag borde sikta på en Laddhybrid. Jag har 2,4 mil till jobbet tur retur och det är mest det jag använder bilen till. Förutom att jag två - tre gånger om året åker och hälsar på släkten i Stockholm och uppe i Dalarna. (bor själv i skåne)

Problemet där, om jag tänker rätt är att jag dagligen måste ladda batteriet på jobbet och det kan ta mer än 2 timmar.

På bilfirman tycker dom jag ska satsa på en hybridbil med hjälpmotor. Men vad är skillnaden på en sån och en tråkig bil med tråkig motor som drar mindre? Är hjälphybrid något att ha? Eller ska jag satsa på en tråkigare svenne bil som drar mindre soppa?

Jag tänkte använda min bil som inbyte, den är värd 500.000:- i runda slängar utan lån. Så priset på bilen jag ska ha är runt 500k.

Jag kan inget om bilar förutom att jag älskar att köra och ha lite roligt ibland.

Förkortat

Behöver ny bil
Inte elbil
Laddhybrid eller Hybrid?
Runt 500k
Begagnad
Citera
2023-10-31, 14:34
Medlem
Secondlifes avatar
Den hade jag satsat på

https://www.citroen.se/modeller/c5-a...18_D_BwE#_alla
Citera
2023-10-31, 18:48
Moderator
vfs avatar
Blir det svårt med laddning får du väl sikta på en mildhybrid. Finns en del att välja mellan där.

Eftersom du kör Audi i dag skulle jag rekommendera en A5 Sportback Mildhybrid. Finns många att välja på i din prisklass.

Hittade ett par med ok utrustning

https://www.bytbil.com/stockholms-la...-1949-17326770

https://www.bytbil.com/stockholms-la...-4256-17325523

https://www.bytbil.com/stockholms-la...-4256-17313388
Citera
2023-10-31, 22:27
Medlem
Lexus es300h. Bekväm och bakhjulsdriven hybrid.
Citera
2023-10-31, 23:46
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Jag har idag en 2018 Audi S7 SB. Jag gillar bilen men den drar rätt mycket och jag använder den inte på samma sätt som när jag köpte den.

Jag hade kunnat tänka mig en elbil men har ingen tillgång till laddning förutom (2 timmar åt gången) i garaget på jobbet. Och det är inte alltid stationerna är lediga då måste jag gå ner och titta när det är ledigt. Samt flytta bilen så fort laddningen är klar eller efter två timmar.

Mina krav för tillfället är en lite större bil med mer plats som är kul att köra men ska inte dra så soppa mycket per mil. En polare som är bilmekaniker säger att jag borde sikta på en Laddhybrid. Jag har 2,4 mil till jobbet tur retur och det är mest det jag använder bilen till. Förutom att jag två - tre gånger om året åker och hälsar på släkten i Stockholm och uppe i Dalarna. (bor själv i skåne)

Problemet där, om jag tänker rätt är att jag dagligen måste ladda batteriet på jobbet och det kan ta mer än 2 timmar.

På bilfirman tycker dom jag ska satsa på en hybridbil med hjälpmotor. Men vad är skillnaden på en sån och en tråkig bil med tråkig motor som drar mindre? Är hjälphybrid något att ha? Eller ska jag satsa på en tråkigare svenne bil som drar mindre soppa?

Jag tänkte använda min bil som inbyte, den är värd 500.000:- i runda slängar utan lån. Så priset på bilen jag ska ha är runt 500k.

Jag kan inget om bilar förutom att jag älskar att köra och ha lite roligt ibland.

Förkortat

Behöver ny bil
Inte elbil
Laddhybrid eller Hybrid?
Runt 500k
Begagnad

Kan du inte enkelt ladda bilen där du normalt har den stående så skulle jag skippa en pluginhybrid. Blir bara dyrare i inköp, och dyrare i service/verkstadskostnader (två stycken drivlinor).

Satsa på en ren bensin/diesel, eller en mildhybrid i ditt fall.
Citera
2023-11-01, 11:08
Medlem
Hej

Med all respekt för nån annans svar han /hon föreslog en Citroen eller hur nu de stavas .
Nä franska bilar innebär enbart strul .
Däremot asiatiska bilar som Hondai tror jag på sen detta med Hybrid eller EL
jag tycker de är för tidigt att köpa sånt kort sagt de är för nytt .
Men som denna KONA Hybrid Essential
från 364 900 kr
Kan ju vara nått .
Ha det Mats
Citera
2023-11-01, 13:10
Medlem
Om jag fattar trådskaparens första inlägg rätt så skriver han i klartext INTE ELBIL ELLER NÅGON FORM AV HYBRIDER!
Ändå rekommenderar många det han INTE VILL HA?
Citera
2023-11-01, 13:14
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Om jag fattar trådskaparens första inlägg rätt så skriver han i klartext INTE ELBIL ELLER NÅGON FORM AV HYBRIDER!

Till skillnad från dig som hatar elbilar, så uppfattar jag inte att TS är så känslomässig; är nog mer en praktisk orsak för TS att elbilar/pluginhybrider inte blir så bra då TS inte enkelt kan ladda de hemma.

Vilket jag har full förståelse och respekt för. Hade TS kunnat enkelt ladda hemma över natten så uppfattar jag att det hade varit ett annat läge för att överväga andra drivlinor.
Citera
2023-11-18, 18:32
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte

Han vill inte ha en bil som som behöver laddas mildhybrider laddas inte vid stolpe.
Citera
2023-11-24, 04:57
Medlem
Mildhybrid. Vill du ha rymlig och bra bil som kör 100% bränsle är Mercedes e klass från 2016 och framåt snåla, jag kunde lätt komma runt 5 liter /100 km i en 220D allterrain. Då var den ens inte en mildhybrid. De aktuella motorerna i senaste Eklassen är mildhybrid.

Strunt i laddhybrid. Ngt av en halvmesyr där du får en tung bil som äter däck, kommer inte långt på el men du får serva den lika dyrt som en bränslebil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in