2006-08-04, 16:41
Medlem
Jag har nyligen kommit över en komplett upplaga av Nordisk familjebok, men dessvärre är böckerna i risigt skick. Först och främst luktar de unket och instängt. Därtill är de rejält dammiga. Så nu undrar jag hur jag bäst restaurerar, vårdar och behandlar dem bäst. Jag vill helst göra jobbet själv, så att kontakta proffs är uteslutet. Jag är också villig att lägga ned mycket pengar på att få dem i bra skick.

Så hur gör jag? Alla tips, länkar eller vad som helst mottages varmt! Tack på förhand.
Citera
2006-08-04, 16:48
Medlem
Jaha, trodde du efterfrågade hur man förvarar de, utan att de skadas. Fel av mig.
Citera
2006-08-04, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mansig
... trodde du efterfrågade hur man förvarar de ...
Det är jag också intresserad av. Kan du ge några värdefulla råd där?
Citera
2006-08-07, 01:33
Medlem
Att damma av dem kan knappast skada, om de inte är i så dåligt skick att de faller sönder när man hanterar dem. Hade du tänkt att läsa i dom eller vill du bara restaurera dom och ha dem för kuriosavärdet?

Det finns ju möjlighet att binda om dem men det kanske är dumt att göra själv om du inte har lite erfarenhet, speciellt om böckerna är sköra. Ett tips kan vara att kontakta ett arkiv som förvarar gamla böcker, gamla kyrkböcker t ex. De har kunskap om hur man förvarar, hanterar och restaurerar gamla böcker. Det är inte omöjligt att de har ett eget bokbinderi för att kunna vårda böckerna de förvarar. Jag gjorde en kortare praktikperiod under skoltiden på ett sådant arkiv, både i arkivdelen och i bokbinderiet, och det var en upplevelse att se och bläddra i böcker som var många hundra år gamla! Du kanske kan kontakta ett sådant arkiv, höra om de har ett eget bokbinderi och fråga om du i så fall kan få komma dit och göra ett besök. Kanske ta med dig några av böckerna och få ett utlåtande om vad du bör göra. Det kan i alla fall vara värt ett försök.
Citera
2006-08-07, 09:41
Medlem
Peter Harolds avatar
Bästa sättet att vårda en bok är att ställa den i bokhyllan när man inte läser den. Vilken upplaga av Nordisk familjebok köpte du? Är det 50-talsutgåvan föreslår jag att du ger bort den ifall skicket är dåligt och köper ett nytt fräschare set på loppis. Jag fick mitt för 50:- i Sala.

Är det Uggleupplagan kan jag förstå att du gärna vill ha kvar ditt uppslagsverk. Lukt i böcker tror jag inte man kan bli av med; jag har själv en inpyrd svensk lagbok från 1700-talet och jag är den första icke-rökaren på 300 år som ägt den. Luktar röv. Om 300 år kanske lukten vädrats ut...?

Skaffar man böcker skall man veta vad man skall ha dem till. Är ditt uppslagsverk slitet så fortsätt att slit med varsam hand. Vill du bara att den skall se fin ut så finns det särskilda bokkulisser av plast att montera in i bokhyllan.

Däremot tycker jag att det skulle vara intressant att veta om bokryggarna skall smörjas in med någonting för att de skall behålla sin spänst?

Tack för ordet!
Citera
2006-08-07, 10:38
Medlem
Herr Lindholms avatar
Använd dig av bomullshandskar för att undvika fettfläckar. De finns att köpa på apoteket, är bekvämare än kirurglatexhandskar och har inte samma potentiellt skadliga friktion som latex. (Ritsch!)

MVH
/Herr Lindholm
Citera
2006-08-18, 02:04
Medlem
Tack för alla värdefulla tips! Särskilt det med bomullshandskarna.

Mycket riktigt är det den så kallade uggleupplagan. Först och främst hade jag tänkt behålla böckerna för kuriosavärdet, kanske läsa i dem då och då för att bredda allmänbildningen, men även för att ha något värdefullt att efterlämna till barnen. Själva idén att börja samla på olika faktaböcker, uppslagsverk och encyklopedier fick jag från den eminenta sidan svenskauppslagsverk.com.

Hur som helst visar det sig efter en noggrannare inspektion att böckerna är fuktskadade på något vis, i varje fall vissa band. Jag misstänker att det är därför de luktar så illa. De har nämligen förvarats i en fuktig källare i ett par år. Illa, illa. På ett band är också pärmen illa tilltyglad.

Lyckligtvis är inte allt hopp ute. Jag har läst om att man med rakblad ska kunna skära bort möglet på kanterna samt med daglig vädring bli kvitt den unkna lukten. Vädringen består i att böckerna ligger öppna på mitten på ett ställe med mycket luftcirkulation, exempelvis på en balkong. Med jämna intervall vänder man blad i böckerna. Sedan torkas eventuell smuts och pollen från luften varsamt av med en dammvippa.

Krävande, men jag är som sagt beredd att lägga ned mycket möda på detta. Har någon erfarenhet från ett liknande projekt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in