Tack för alla värdefulla tips!

Särskilt det med bomullshandskarna.
Mycket riktigt är det den så kallade uggleupplagan. Först och främst hade jag tänkt behålla böckerna för kuriosavärdet, kanske läsa i dem då och då för att bredda allmänbildningen, men även för att ha något värdefullt att efterlämna till barnen. Själva idén att börja samla på olika faktaböcker, uppslagsverk och encyklopedier fick jag från den eminenta sidan
svenskauppslagsverk.com.
Hur som helst visar det sig efter en noggrannare inspektion att böckerna är fuktskadade på något vis, i varje fall vissa band. Jag misstänker att det är därför de luktar så illa. De har nämligen förvarats i en fuktig källare i ett par år. Illa, illa. På ett band är också pärmen illa tilltyglad.
Lyckligtvis är inte allt hopp ute. Jag har läst om att man med rakblad ska kunna skära bort möglet på kanterna samt med daglig vädring bli kvitt den unkna lukten. Vädringen består i att böckerna ligger öppna på mitten på ett ställe med mycket luftcirkulation, exempelvis på en balkong. Med jämna intervall vänder man blad i böckerna. Sedan torkas eventuell smuts och pollen från luften varsamt av med en
dammvippa.
Krävande, men jag är som sagt beredd att lägga ned mycket möda på detta. Har någon erfarenhet från ett liknande projekt?