2023-10-31, 08:57
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gere
Ja, de är i högsta grad ätbara. mycket goda t o m.
Och de klarar svensk vinter utmärkt.
Och vad får någon att tro att mufflon skulle vilja stånga någon....

Jaha, så dom är helt ofarliga ? Tvekis på den
Citera
2023-10-31, 09:12
Medlem
Geres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Jaha, så dom är helt ofarliga ? Tvekis på den

Mufflonfåren lär flytta på sig - snabbt - om någon kommer i närheten!

Men det är klart, stänger du in ett mufflon, så lär den försvara sig.
Citera
2023-10-31, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russiannotsweed
Ja men vem o varför har de släppt ut de i naturen ? Vem tjänar / nyttas av detta ?
Jag har haft min teori som inte blev så väl mottagen
Ja va inne på araber från sina länder tar hit får för diverse ändamål… alt snor de från djurparken och har de ute i skogen

För jakt
En flock klättrade över staketet ut i friheten nere i Ryssby
Citera
2023-10-31, 09:25
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maoslilla
Vart skriver de att "öppna landskap" är bättre än urskog?

Är du insatt? Jag tror inte det......
Är du på riktigt?

Tror du verkligen att några markägare kommer att satsa på urskog? Är du 5 år eller nån jävla miljömupp utan kontakt med verkligheten?

Du frågade ju för fan vilken nytta det var med öppna landskap och jag skedmatade dig med dessa uppgifter.
Citera
2023-10-31, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gere
Mufflonfåren lär flytta på sig - snabbt - om någon kommer i närheten!
Som jag skrev i ett tidigare inlägg så är det inte min erfarenhet. De är orädda och baggarna uppvisar aggressivt beteende om man kommer för nära.
Citera
2023-10-31, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russiannotsweed
Ja men vem o varför har de släppt ut de i naturen ? Vem tjänar / nyttas av detta ?
Jag har haft min teori som inte blev så väl mottagen
Ja va inne på araber från sina länder tar hit får för diverse ändamål… alt snor de från djurparken och har de ute i skogen

Med tanke på hur vanligt förekommande de är ute i kustbandet i Roslagen så är en bättre konspirationsteori att de planterats ut som matförråd åt ryska militära enheter.
Citera
2023-10-31, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efterriket
Med tanke på hur vanligt förekommande de är ute i kustbandet i Roslagen så är en bättre konspirationsteori att de planterats ut som matförråd åt ryska militära enheter.

invandrare som har samkväm med får o getter är inget nytt fenomen
Har dykt upp flertal gånger även här på fb
Orkar inte söka tråd ..
Citera
2023-10-31, 11:07
Medlem
Guffel2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MomsPlusSkatt
Vildsvin? Berätta mer.
Nu har jag inte hundra på fötterna för detta påstående men vildsvin var mer eller mindre utrotade i Sverige i början på 1900. Man hade dock vildsvin i hägn som lite lägligt rymde då och då tills det blev en etablerad stam. Istället för att klassa dessa som invasiva beslutade man att de nu skulle ses som en naturlig del av Sveriges fauna. Det har ju funnits vildsvin i Sverige längre tillbaka i tiden så det kanske inte är så mycket att orda om.
För att återknyta till fåren ser jag det som inte helt otänkbart att de genomgår en liknande resa inom ett par decennium. Det sitter endel jägare i beslutsfattande positioner.
Citera
2023-10-31, 11:25
Medlem
bradgardsindianens avatar
Bra att folk ligger på och visar att de ser nedlagda utredningar. Att missförstå instruktioner är inget, inte ens i specialstraffrätt, som ger straffrihet.

Citat:
I augusti förra året utredde polisen Klas Henriksson och en annan jägare för misstänkt tjuvjakt vid naturreservatet Svenska Högarna. Åklagaren lade dock ner förundersökningen. Motiveringen var att jaktsällskapet följde en app med bristande information när de jagade säl.

Det beslutet är dock överklagat av en privatperson.

https://www.skargarden.se/fortsatt-u...ens-jakt-vilt/
Citera
2023-10-31, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Men är dom ÄTBARA ?
Överlever dom en svensk vinter utomhus ?

Dom finns även i Västerbotten sedan ca 30-40 år närmare bestämt Nordmaling vid Järnäs (Järnäsklubb) och verkar trivas bra väldigt skygga och det handlar om "rymlingar"
Citera
2023-10-31, 16:27
Medlem
FarangDingDongs avatar
Som ung jagade jag mycket med salig far norröver. Det blev naturligtvis mest älg. Min inställning till invasiva och återintroducerade arter präglas därför kraftigt av den tiden.

Jag ansåg därför att vildsvin och mufflon gott kan utrotas i Sverige. Detta gäller givetvis även varg.

Nu är jag gammal och har lämnat sverige sedan länge men vi de tillfällen jag jagar när jag kommer hem blir det söderut och då naturligvis hjort i vilthägn.

Det är ett helt annat förhållningsätt till jakten, focus ligger mycket mer på det sociala, middagarna i goda vänners lag, att "catch upp" med andra vänner i förskingringen och de som blev kvar och blev hobbybönder.

Så numer har jag viss förståelse för nya arter att jaga. Förutsatt att de hålls i hägn då och skjuts av omedelbart vid rymning. Så mufflon i hägn ja, i det fria nej.
Citera
2023-10-31, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Är du på riktigt?

Tror du verkligen att några markägare kommer att satsa på urskog? Är du 5 år eller nån jävla miljömupp utan kontakt med verkligheten?

Du frågade ju för fan vilken nytta det var med öppna landskap och jag skedmatade dig med dessa uppgifter.

Jag trodde vi pratade om vad som var bäst för naturen inte vad markägare satsar på?

Och nej du har inte sagt hur öppna landskap är bättre än urskog! Lär dig läsa....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in