2024-09-04, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vantskruv
Tänkte snarare på den gemensamma upphandlingen av lastbilar från MAN.

Aha. Vi har nog i alla fall olika syn på den saken också (jag är norrman, och ser nog lite annorlunda på saker och ting).
Citera
2024-09-04, 22:30
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corvax
Jag tror att en indelning där man har två brigadtyper dels Mekbrigad med 3Mekbat + 1 Motbat och dels infanteirbrig med 3 motbat och en mekbat är en lämplig avvägning mellan risken att det framtida stridsfältet blir så drönartätt att pansarnävar aldrig kan ansamlas i några större mängder eller att lämpliga motmedel hittas och Sverige står med byxorna nere pga de långa ledtider som finns på leveranser. Om man tar det jag skrev i min förra post så blir det ju fem brigader (Om norrlandsreg blir en norrlandsbrigad) på fastlandet + Gotlands reg. vilket väl är lagom ambitiöst, kanse nästa steg kunde vara 2-3 infbrig till så att det går att sätta upp två div med en Mekbrig och 1-2 infbrig

Ang CV90-120 så tror känns det som ett svar som letar en fråga. Däremot så tror jag att det finns ställen i mekbat där PBV410 skulle funka tillräckligt bra. Om man antar att mekbatorg som finns på ointres.se stämmer så borde att bara ha ett strvkomp spara in 3 strf, låta Piplut åka i PBV spara in 3 till och de fordon som inte är GRK-kastarfordon i GRK-plutonerna borde också kunna vara PBV vilket borde spara in ytterligare 2-4 fordon så att man kan komma ned mot ca 50 strf90 per bataljon istf ca 60st, vilket naturligtvis borde ge lite effekt när det handlar om 10-12 bat. Men dyrt blir det oavsett. Förutom det så i DN-artikeln som nystartade denna diskussion så nämns det väl 48 Archer, vilket borde utöka beståndet till 72 pjäser. Något som väl borde räcka till 6 artbat om 12pjäser, om man räknar med 100% tillgänglighet och noll förluster.

Förresten, Nederländerna ska köpa ca 50 2A8r: https://www.dutchnews.nl/2024/09/dutch-army-to-buy-50-tanks-to-reform-battalion-after-13-years/
Skulle CV90120 kunna vara ett alternativ under en övergångsperiod till grövre kanonkaliber på stridsvagnar? Det mumlas om grövre, 130 eller 140 mm tror jag, kanoner till nästa generation stridsvagnar.
Om man i samband med införandet av sådana köper CV90120 så kan den gamla ammunitionen användas där och pansarförbanden kan snabbare skifta kaliber. Senare kan man köpa nya torn men annan funktion till CV90120-vagnarna i samband med uppgradering.

CV90120 blir alltså ungefär en tillfällig backup-stridsvagn.
Citera
2024-09-05, 09:56
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Skulle CV90120 kunna vara ett alternativ under en övergångsperiod till grövre kanonkaliber på stridsvagnar? Det mumlas om grövre, 130 eller 140 mm tror jag, kanoner till nästa generation stridsvagnar.
Om man i samband med införandet av sådana köper CV90120 så kan den gamla ammunitionen användas där och pansarförbanden kan snabbare skifta kaliber. Senare kan man köpa nya torn men annan funktion till CV90120-vagnarna i samband med uppgradering.

Eller så använder man den som IKV dvs som understöd till infanteri i första hand och PV i andra hand.
Strv kan fokusera på anfall och möta fientligt pansar i första hand.
Citera
2024-09-05, 11:15
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor

Den lär ha bättre framkomlighet jämfört med en stridsvagn. Vidare så slår en pv-robot eller en mina hål på båda sorterna.

Eftersom Sverige lär strida i norra Finland och i lettländska obygder så är nog bra rörlighet att föredra framför maximalt skydd.
Citera
2024-09-05, 14:25
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Jag tror att en indelning där man har två brigadtyper dels Mekbrigad med 3Mekbat + 1 Motbat och dels infanteirbrig med 3 motbat och en mekbat är en lämplig avvägning mellan risken att det framtida stridsfältet blir så drönartätt att pansarnävar aldrig kan ansamlas i några större mängder eller att lämpliga motmedel hittas och Sverige står med byxorna nere pga de långa ledtider som finns på leveranser. Om man tar det jag skrev i min förra post så blir det ju fem brigader (Om norrlandsreg blir en norrlandsbrigad) på fastlandet + Gotlands reg. vilket väl är lagom ambitiöst, kanse nästa steg kunde vara 2-3 infbrig till så att det går att sätta upp två div med en Mekbrig och 1-2 infbrig

Ang CV90-120 så tror känns det som ett svar som letar en fråga. Däremot så tror jag att det finns ställen i mekbat där PBV410 skulle funka tillräckligt bra. Om man antar att mekbatorg som finns på ointres.se stämmer så borde att bara ha ett strvkomp spara in 3 strf, låta Piplut åka i PBV spara in 3 till och de fordon som inte är GRK-kastarfordon i GRK-plutonerna borde också kunna vara PBV vilket borde spara in ytterligare 2-4 fordon så att man kan komma ned mot ca 50 strf90 per bataljon istf ca 60st, vilket naturligtvis borde ge lite effekt när det handlar om 10-12 bat. Men dyrt blir det oavsett. Förutom det så i DN-artikeln som nystartade denna diskussion så nämns det väl 48 Archer, vilket borde utöka beståndet till 72 pjäser. Något som väl borde räcka till 6 artbat om 12pjäser, om man räknar med 100% tillgänglighet och noll förluster.

Förresten, Nederländerna ska köpa ca 50 2A8r: https://www.dutchnews.nl/2024/09/dutch-army-to-buy-50-tanks-to-reform-battalion-after-13-years/
Ja BV410 kostar väl en " bråkdel" kontra CV90, 15 milj mot drygt 100 milj. Så för splitterskyddad transport i Norrland och Mellansverige är väl det ett bra val.
Citera
2024-09-05, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Frågan är om en del av kostnadsspiralen hänförs till den nya kanonen och tornen givetvis.
Därför kunde ca 50 st vara rena mk3 med mk3 torn. För att sedan köpa ca 50 st Mk3C med mk4 torn. Då alla dessa vagnar inte kommer att utrustas med pvrobotar och drönare etc.

Men visst BV410 kunde användas mer. Då det är splitterskyddat. Den ska ha snarlikt skydd som tyska CSV G5 arbetsfordon. Som Norska NOMADS lv använder för att följa efter stridande förband.

Har tidigare framfört att den kan bära en 10 fots container. Som kan användas med ex 120 mm grk. Får den i andra fall RWS Med M230LF så fyller den en uppgift och även som luftförsvar. För ksp räcker inte jämt.

För vi behöver även billigare funktioner.
Senast redigerad av slurppen 2024-09-05 kl. 21:25.
Citera
2024-09-06, 02:09
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Därför kunde ca 50 st vara rena mk3 med mk3 torn. För att sedan köpa ca 50 st Mk3C med mk4 torn. Då alla dessa vagnar inte kommer att utrustas med pvrobotar och drönare etc.

Men visst BV410 kunde användas mer. Då det är splitterskyddat. Den ska ha snarlikt skydd som tyska CSV G5 arbetsfordon. Som Norska NOMADS lv använder för att följa efter stridande förband.

Har tidigare framfört att den kan bära en 10 fots container. Som kan användas med ex 120 mm grk. Får den i andra fall RWS Med M230LF så fyller den en uppgift och även som luftförsvar. För ksp räcker inte jämt.

För vi behöver även billigare funktioner.
Kombineras pansarbrigad med lättare men volymstarka brigader så kan de senare skydda flanker och besätta territorium.
Artilleri , GRK, drönare, robot, GRG, P-skott står för eldkraft, minor för att bromsa fiendens rörlighet.
Att genomföra frontalattacker BV410 enbart är lika dödfött som att göra det med AMW. Med understöd av IKV eller stridsvagn kan det dock fungera.
Citera
2024-09-07, 11:29
Medlem
Citat:

Visst kan vi dra ner lite på strv och CV90. Men det gäller att ändå ha slagkraftiga styrkor.

Så något reducerade mekpansar bedöms ändå behövas. Därför är förslaget att varje brigad förstärks med mekinf.

Vi har nu 110 str. Det behövs 132 till mekbrigaderna. Samt Gotland hat 10 st. Visst skulle andra även behöva både CV90 och strv.

På kanoner har vi redan reducerat. Då tanken var arr även Gotland och livgardets stridsgrupp skulle få sex var.

Bedömare anser att det behövs 2 st bataljoner kanoner för ett anfall. Våra bataljoner har bara 12 st mot andra som ligger på 18 st per bataljon. Vår organisation skulle inte klara en sådan utökning enl bedömare.

Så med dagens tänkta antal 72+2 Norska
Har vi bara för tre brigader och tre divisionsalrtilleri. De tänkta rakart ska bli en egen enhet.
Citera
2024-09-08, 16:55
Medlem
Corvaxs avatar
Citat:
Visst kan vi dra ner lite på strv och CV90. Men det gäller att ändå ha slagkraftiga styrkor.

Så något reducerade mekpansar bedöms ändå behövas. Därför är förslaget att varje brigad förstärks med mekinf.

Vi har nu 110 str. Det behövs 132 till mekbrigaderna. Samt Gotland hat 10 st. Visst skulle andra även behöva både CV90 och strv.

På kanoner har vi redan reducerat. Då tanken var arr även Gotland och livgardets stridsgrupp skulle få sex var.

Bedömare anser att det behövs 2 st bataljoner kanoner för ett anfall. Våra bataljoner har bara 12 st mot andra som ligger på 18 st per bataljon. Vår organisation skulle inte klara en sådan utökning enl bedömare.

Så med dagens tänkta antal 72+2 Norska
Har vi bara för tre brigader och tre divisionsalrtilleri. De tänkta rakart ska bli en egen enhet.

För klarhet, menar du att den utökning vi inte klarar av är att gå från 12 till 18 pjäser per artbat eller fler artbat? Annars så tror jag att man måste räkna med att det kan bli förluster och att det inte alltid är 100% tillgänglighet. T.ex. förstrv borde 14 vagnar per bat vara minimum med en vagn i reserv. Men man bör nog inte splittra sig för mycket hellre, REMO + nyanskaffning av Strv 123 och skicka dem bakåt i org senare när MGCS-projektet blir färdigt. Däremot så vore det intressant att jämföra SAABs Mshorad-system mot amerkanska armens system som också heter Mshorad för bat-lv. Slutligen så kanske efter när org som föreslås i försvarsberedningens rapport börjar komma på plats kanske försöka sätta upp 1-3 till infbrig för att kunna ha två divisioner.
Citera
2024-09-08, 19:39
Medlem
Citat:
För klarhet, menar du att den utökning vi inte klarar av är att gå från 12 till 18 pjäser per artbat eller fler artbat? Annars så tror jag att man måste räkna med att det kan bli förluster och att det inte alltid är 100% tillgänglighet. T.ex. förstrv borde 14 vagnar per bat vara minimum med en vagn i reserv. Men man bör nog inte splittra sig för mycket hellre, REMO + nyanskaffning av Strv 123 och skicka dem bakåt i org senare när MGCS-projektet blir färdigt. Däremot så vore det intressant att jämföra SAABs Mshorad-system mot amerkanska armens system som också heter Mshorad för bat-lv. Slutligen så kanske efter när org som föreslås i försvarsberedningens rapport börjar komma på plats kanske försöka sätta upp 1-3 till infbrig för att kunna ha två divisioner.
Det finns delade meningar om artilleriet skulle klara av detta. Men insatt artillerist anser att en artilleribataljon inte skulle klara av 18 kanoner. Rent organisatoriskt samt ur ledningsfunktion hur våra artilleribataljoner är organiserad. De tre divisionsartillerier ska enligt planeringen bara ha 12 st kanoner.
Nu kan vårt tänkta raketartilleri förstärka denna förmåga.

Kort skulle jag påstå att deras M-shorad är bättre. Dels för att det är en kombination av fyra stinger missiler och en 30 mm akan för luftvärn. Eget skydd är en ksp.

Fördelen med SAAB MSHORAD är att RB70 har räckvidd på upp till 8 km mot Stinger 5km. Om inte nya modellen får längre räckvidd som det har sagts. RB 70 måste styras mot målet. Medans Stinger söker själv mot målet och behöver bara låsa på målet. Så Amerikanska kan snabbare välja även nytt mål. SAAB:s MSHORAD från 2017 hade bara 3 st robotar på lavett.
Bilr
Senast redigerad av slurppen 2024-09-08 kl. 19:55.
Citera
2024-09-08, 19:44
Medlem
Citat:
Nu kan vårt tänkta raketartilleri förstärka denna förmåga.

Finns det någon offentlig information om hur det går med denna anskaffning? Hur jäkla svårt skall det vara att lägga en beställning på Himars?
Citera
2024-09-08, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Finns det någon offentlig information om hur det går med denna anskaffning? Hur jäkla svårt skall det vara att lägga en beställning på Himars?
Försvaret har tidigare sagt att de ville har raketartilleri före fler kanoner. Nu sålde man och gav bort delar av vårt artilleri. Så nu finns även behovet på det. Det finns ingen offentlig information. Men det lät som man bara ville köpa två som ett demo projekt. Nu sägs det att de ska bli en egen enhet. Så då bör det bli fler än två. Hur många man förordar har jag inte hört något om. Men får känslan att det kan bli just HIMARS.

Även om K239 och Puls också har sina fördelar. Då de båda erbjuder delvis dubbel laddning mot HIMARS.
Samt att de andra båda erbjuder även 122 mm raketer som ursprungligen är ryskt ursprung. Dessa finns numera även med gps styrning och räckvidd 45 km. Polen ska bygga en fabrik för dessa robotar Båda varianterna kan använda de amerikanska robotarna 232 mm. Men har tyvärr egna varianter på avancerade robot. Likaså med Brasilianska som har helt egna lösningar på raketer. Så talar mycket för att det blir HIMARS. Om vi avser att även köpa mer avancerade robotar. Norge ska även pröva HIMARS i sin roll med luftvärnsrobotar. Då den har prövats med AMRAAM-ER.
Senast redigerad av slurppen 2024-09-08 kl. 20:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in