Citat:
Ursprungligen postat av
Corvax
Jag tror att en indelning där man har två brigadtyper dels Mekbrigad med 3Mekbat + 1 Motbat och dels infanteirbrig med 3 motbat och en mekbat är en lämplig avvägning mellan risken att det framtida stridsfältet blir så drönartätt att pansarnävar aldrig kan ansamlas i några större mängder eller att lämpliga motmedel hittas och Sverige står med byxorna nere pga de långa ledtider som finns på leveranser. Om man tar det jag skrev i min förra post så blir det ju fem brigader (Om norrlandsreg blir en norrlandsbrigad) på fastlandet + Gotlands reg. vilket väl är lagom ambitiöst, kanse nästa steg kunde vara 2-3 infbrig till så att det går att sätta upp två div med en Mekbrig och 1-2 infbrig
Ang CV90-120 så tror känns det som ett svar som letar en fråga. Däremot så tror jag att det finns ställen i mekbat där PBV410 skulle funka tillräckligt bra. Om man antar att mekbatorg som finns på ointres.se stämmer så borde att bara ha ett strvkomp spara in 3 strf, låta Piplut åka i PBV spara in 3 till och de fordon som inte är GRK-kastarfordon i GRK-plutonerna borde också kunna vara PBV vilket borde spara in ytterligare 2-4 fordon så att man kan komma ned mot ca 50 strf90 per bataljon istf ca 60st, vilket naturligtvis borde ge lite effekt när det handlar om 10-12 bat. Men dyrt blir det oavsett. Förutom det så i DN-artikeln som nystartade denna diskussion så nämns det väl 48 Archer, vilket borde utöka beståndet till 72 pjäser. Något som väl borde räcka till 6 artbat om 12pjäser, om man räknar med 100% tillgänglighet och noll förluster.
Förresten, Nederländerna ska köpa ca 50 2A8

r:
https://www.dutchnews.nl/2024/09/dutch-army-to-buy-50-tanks-to-reform-battalion-after-13-years/
Visst kan vi dra ner lite på strv och CV90. Men det gäller att ändå ha slagkraftiga styrkor.
Så något reducerade mekpansar bedöms ändå behövas. Därför är förslaget att varje brigad förstärks med mekinf.
Vi har nu 110 str. Det behövs 132 till mekbrigaderna. Samt Gotland hat 10 st. Visst skulle andra även behöva både CV90 och strv.
På kanoner har vi redan reducerat. Då tanken var arr även Gotland och livgardets stridsgrupp skulle få sex var.
Bedömare anser att det behövs 2 st bataljoner kanoner för ett anfall. Våra bataljoner har bara 12 st mot andra som ligger på 18 st per bataljon. Vår organisation skulle inte klara en sådan utökning enl bedömare.
Så med dagens tänkta antal 72+2 Norska
Har vi bara för tre brigader och tre divisionsalrtilleri. De tänkta rakart ska bli en egen enhet.