2023-10-29, 11:14
Medlem
Ealrenzs avatar
Har tröttnat rejält på spabadet och skall försätta det i vinterdvala nu.
Fullt medveten om att det är troligtvis nådastöten att stänga av det helt med fullt vatten i, men av olika privata skäl så är jag bara för trött att ta hand om skiten just nu.

Tänkte att ha denna tråd som feedback till er andra med bad så kommer jag uppdatera vad som händer.

Varför stänga av det?
Kommer spara ca 900:- / månad och eftersom vi ändå inte brukar det längre så är det ju dumt att kasta de pengarna i sjön.
Badet kanske överlever och finns energi nästa år så kan det bli en omstart.

Följ med och läs vad som händer. Eller ställ frågor.
Citera
2023-10-29, 11:22
Medlem
Hej

Varför tappar du inte ur vattnet?

Det är ju bara stänga av strömmen till det och sen dränera ur.

Kom igen nu, du kanske ångra dig nästa år?

Troligtvis kommer det frysa sönder i rör/pumpar/ kopplingar.

Önskar dig en dag
Citera
2023-10-29, 11:29
Medlem
Åk på Jula eller biltema o köp en Dränkbar pump för ca 300-500kr så ha du tömt ditt spa på 10-20 min. Svårare o är de inte!
Citera
2023-10-29, 13:44
Medlem
Ealrenzs avatar
Större risk att det absolut blir frysskador om jag tömmer det nu.
Allt måste blir fritt från fukt.

Min egna killspaning är att om det är fullt så minskar risken för frysskador. Skall ju bli intressant och se om det blir bottenfruset.

Tack för påhejjning men att rensa filter, byta vattnet och köpa kemprodukter har under senaste tiden blivit ett otroligt stressmoment. Därför kör jag denna variant.
Citera
2023-10-29, 14:18
Medlem
daskapitans avatar
Det blir dyrt att reparera...
Pumpar och rör kommer garanterat att frysa sönder.
Använd hävert principen med en trädgårdsslang för att tömma sedan lossa på nedersta kopplingarna vid pumphus och värmare.
Eller ställ in den på lägsta temperatur och svälj elkostnaden...
Rätt så mysigt att bada en vinternatt.
Citera
2023-10-29, 15:50
Medlem
negrofobens avatar
Gör så här i stället:

https://www.westerbergs.se/inspirati...%20frostskador.
Citera
2023-10-29, 18:24
Medlem
paerras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ealrenz
Större risk att det absolut blir frysskador om jag tömmer det nu.
Allt måste blir fritt från fukt.

Min egna killspaning är att om det är fullt så minskar risken för frysskador. Skall ju bli intressant och se om det blir bottenfruset.

Tack för påhejjning men att rensa filter, byta vattnet och köpa kemprodukter har under senaste tiden blivit ett otroligt stressmoment. Därför kör jag denna variant.

Tror själva spa’t kan klara sig.
Det är rör/pump/filter etc som förmodligen spricker när det blir minusgrader. Extrem kraft i stumfyllda saker med vatten som fryser
Senast redigerad av paerra 2023-10-29 kl. 18:28.
Citera
2023-10-29, 19:10
Medlem
Vansinnigt att förstöra hela spabadet. Dränera ut så mycket vatten du kan genom att koppla ur röret in till värmaren. Detta löser inte allt men en hel del. Därefter köper du några extra frigolitskivor som isolering sen sätter du in en kupevärmare inställd på 5 grader eller nåt inne i spabadet.

Blir det kallt kommer hela badet frysa sönder om du inte tömmer det. Ett alternativ är ju annars att sätta ner värmen så mkt det går bara för att hålla det frostfritt..
Citera
2023-10-30, 20:19
Medlem
Ealrenzs avatar
Återigen, tack till er input.
Kommer nog landa i att tömma skiten och kanske lägga nån timme eller två för att tömma slangarna till pump o värmare.

Gott med stödet.

Återkommer med vad nästa steg blir.
Citera
2023-11-13, 06:37
Medlem
TerezaInPragues avatar
Klokast att tömma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto