2023-10-28, 13:52
Medlem
För två veckor sedan så åkte jag till jourmottagningen som finns I staden där jag bor, jag hade nämligen fått njursten.
Väl inne på mottagningen så fick jag en spruta med smärtlindring I sätesmuskeln, men sjuksköterskan som gav injektionen lyckades träffa ischiasnerven.
Detta har lett till att jag har fått en nervskada I hela vänstra benet.
Om skadan är tillfällig eller permanent är för tidigt att säga, jag inväntar röntgen för att se hur skadad den är.

Allt detta är anmält till diverse försäkringsbolag av både mig samt mottagningen.

Kommer jag få ersättning?
Hur mycket kan man förvänta sig att få? (På ett ungefär)
Hur lång tid tar "utredningen" som försäkringsbolagen gör?

Har ingenting emot sjuksköterskan, det kan hända vem som helst!
Kan tillägga att jag har fruktansvärt ont. Fick morfin utskrivet men den gör absolut ingen nytta..
Citera
2023-10-28, 14:46
Medlem
Är du säker på att du inte överreagerar? Jag skulle få en B12 injektion i skinkan en gång, då träffade sköterskan också en nerv så det strålade ut i hela benet. Det gjorde ont ett tag och kändes som träningsvärk. Men det gick över inom kort. Låter dramatiskt att prata om att du skulle fått någon permanent skada för att man råkat träffa en nerv.
Citera
2023-10-28, 15:08
Medlem
Finns inga pengar att ersätta allt och alla
Citera
2023-10-29, 07:57
Medlem
Om du faktiskt är kroniskt skadad så har du rätt stor chans till ersättning från LÖF. Men nerver växer långsamt så det kommer ta ett tag att bedöma. Är det en tillfällig skada så handlar det om pengar för sveda och värk och eventuella merkostnader/förluster. Det är ofta små ersättningar för sveda och värk som knappt är värda att enkom kämpa för. Däremot så kan ersättning för inkomstbortfall och diverse utlägg vara värda att få. Då ligger ligger det ett stort ansvar på dig att dokumentera. Så spara kvitton och lönespecar.
Citera
2023-10-29, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Är du säker på att du inte överreagerar? Jag skulle få en B12 injektion i skinkan en gång, då träffade sköterskan också en nerv så det strålade ut i hela benet. Det gjorde ont ett tag och kändes som träningsvärk. Men det gick över inom kort. Låter dramatiskt att prata om att du skulle fått någon permanent skada för att man råkat träffa en nerv.

Haha ja, ganska säker. Det gör inte bara ont som om det vore träningsvärk, smärtan är näst intill olidlig. Det är inte musklerna jag har ont i, det sitter liksom "inne i benet" . Speciellt foten, där gör det nå otroligt ont, hela tiden, varje vaken sekund..
Dessutom kan jag inte gå utan stöd, i det här fallet kryckor, har aldrig varit med om att man får det vid träningsvärk 🙄
Sen sa läkaren också att om en nerv skadas, så kommer man förlora någon funktion i det drabbade området. Även om nerven läker så kommer det inte bli 100% bra.
Citera
2023-10-29, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stekarn89
Finns inga pengar att ersätta allt och alla

Nej det är sant. Men när en sån här skada uppstår tycker jag ändå att jag borde få någon typ av ersättning. Kanske för förlorad inkom då jag har fått varit sjukskriven.
Citera
2023-10-29, 08:31
Medlem
Glits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Protego
Nej det är sant. Men när en sån här skada uppstår tycker jag ändå att jag borde få någon typ av ersättning. Kanske för förlorad inkom då jag har fått varit sjukskriven.

Det är mycket möjligt, har du anmält händelsen på lof.se? ditt vanliga försäkringsbolag täcker troligtvis inte skador som uppkommit i offentliga vården.

Har själv anmält vårdskada men har gått 5 månader och inte hört någonting, extremt långa väntetider.
Citera
2024-02-16, 19:51
Medlem
Citat:

Hur har det gått för dig? Har du fått något svar av Löf?
Citera
2024-02-18, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emelieb7
Hur har det gått för dig? Har du fått något svar av Löf?

Har lämnat samtycke till att de får gå igenom journalen men mer än så vet jag inte 🙃
Citera
2024-02-18, 18:26
Medlem
Citat:
Har lämnat samtycke till att de får gå igenom journalen men mer än så vet jag inte 🙃

Okej, jag förstår, uppdatera gärna hur de går

ska själv ev anmäla ett ärende dit.. om du vill såklart
Har det löst sig med njurstenen, har det löst sig med det? själv haft mycket problem med det och utreds för det
Citera
2024-02-18, 20:59
Medlem
Hur har det gått med din smärta? Kändes när jag läste ditt inlägg som att morfin kanske inte är rätt läkemedel för den skadan. Gabapentin borde hjälpa dig bättre.
Citera
2024-02-18, 21:03
Medlem
zombie-nations avatar
De som säger att det är hopplöst att få ut på patientförsäkringen har fel. Min far fick ut direkt. Det handlar om att det ska vara ett solklart fall, att handlingen ledde till skadan. Ja, det finns pengar. Min far fick 8000 för att de gjorde fel, även om han inte kommer lida i framtiden. Så det är inga stora belopp.

Jag har inte själv sökt för mitt fall är trickigt, de borde vetat min diagnos innan de gav mig en medicin som förvärrade. Men det går inte att bevisa att de borde vetat. Jag visste inte. De visste inte bara för att de vägrade undersöka mig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in