• 1
  • 2
2023-10-29, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arbalestier
Jag lånar ut. Syskonet har bra ekonomi men inga besparingar.
Jag kanske missförstått.

Ska du sätta köpeskillingen till marknadsvärdet?
Citera
2023-10-29, 20:32
Medlem
Citat:
Jag lånar ut. Syskonet har bra ekonomi men inga besparingar.

Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Jag kanske missförstått.

TS verkar ju inte veta själv om han säljer eller ger bort bostadsrätten. Om TS säljer den (motprestation är att köparen tar över lånen och likaså lånar konyantinsatsen av TS så är det ju ett köp och inget gåvobrev är aktuellt.
Citera
2023-10-29, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
TS verkar ju inte veta själv om han säljer eller ger bort bostadsrätten. Om TS säljer den (motprestation är att köparen tar över lånen och likaså lånar konyantinsatsen av TS så är det ju ett köp och inget gåvobrev är aktuellt.

Det blir ju onekligen enklare iallafall.
Citera
2023-10-30, 20:00
Medlem
Arbalestiers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Jag kanske missförstått.

Citat:
Ursprungligen postat av Engineer

Syskonet har ingen handpenning så det blir enligt delningsprincipen, verkar det som. Dels gåva, dels försäljning. Banken (och även Skatteverket) sa i alla fall att ett gåvobrev skulle funka.

Är osäker dock om jag ska ta juridisk hjälp eller räcker det med att enbart fylla i en färdig mall. Vad tycker ni?
Citera
2023-10-30, 22:40
Medlem
Citat:
Syskonet har ingen handpenning så det blir enligt delningsprincipen, verkar det som. Dels gåva, dels försäljning. Banken (och även Skatteverket) sa i alla fall att ett gåvobrev skulle funka.

Är osäker dock om jag ska ta juridisk hjälp eller räcker det med att enbart fylla i en färdig mall. Vad tycker ni?

Du påstod ju för några inlägg högre upp sen att du lånade ut kontantinsatsen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in