Flashback bygger pepparkakshus!
2023-11-05, 23:52
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Det förekommer mycket prat och kritik i media, som väntat, men ingen initierar några faktiska åtgärder för att komma till eld upphör och jag tror ingen kommer att göra det förrän Hamas är besegrat. Även de mest Palestinavänliga inser att det saknas utsikter och alternativ.
Man har röstat om saken i FN:s generalförsamling, men det ledde som bekant ingenvart. Det var nån sorts initiativ. Flera länder i Europa röstade f.ö. ja till ett eld-upphör. Andra har uttryckt att det åligger Israel att respektera folkrätten och ta ansvar (under det att de gett Israel grönt ljus i övrigt).

Jag tror att många i de här trådarna övertolkar det faktum att ingen försöker stoppa Israel i nuläget. Vad ska man göra rent konkret, liksom. Det som kan hända efter detta är att Israels anseende tar skada. Att det skadar Israels relationer till många andra stater.

Hur som helst: jag anser att det är självklart att som privatperson fördöma Israels urspårade hämndaktion mot folket i Gaza, och jag tycker inte att det är rätt att nån som gör det ska få skit för det. Faktiskt inte ens Zara Larsson eller dvärg-Greta.
Citera
2023-11-06, 00:01
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Add döma av USA:s och omvärldens agerande, så tycks Israel redan ha lyckats bevisa detta.

Tja, USA:s åsikt är väl inte särskilt relevant i sammanhanget. Där hade du lika gärna kunnat fråga Israel själva vad de tycker om sina egna handlingar. Vad gäller "omvärlden" så utfärdade FN så sent som för några dagar sedan ett fördömande mot Israels fortsatta brott och manade till återhållsamhet i sitt kriminella agerande mot palestinierna, något som Israel svarade på genom att kräva FN-chefens avgång.
Citera
2023-11-06, 00:04
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Jag tror att många i de här trådarna övertolkar det faktum att ingen försöker stoppa Israel i nuläget. Vad ska man göra rent konkret, liksom. Det som kan hända efter detta är att Israels anseende tar skada. Att det skadar Israels relationer till många andra stater.

USA har väl i allt väsentligt gett Israel frikort att bete sig lite hursomhelst. Vem skall sätta emot USA? Enligt några av trollen i tråden så är Israels övergrepp per automatik rättfärdigade eftersom alla försök att förhindra Israels brott kommer att stoppas av USA och är därför "inte relevanta i dagsläget".
Citera
2023-11-06, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Precis — omvärlden förstår och accepterar inte Israels militära svar. Eller? Det är diskutabelt.

Samma sak med de civila dödsoffren till följd av Israels ursinniga flyganfall, och Israels förklaringar eller ursäkter ("collateral damage", Hamas-höjdare gömmer sig i varenda hus och bil). Förstår och accepterar man det? Diskutabelt.

Jag tror att man helt enkelt tvingas acceptera att Israel gör precis som Israel behagar. Som så ofta. Sen är det upp till var och en att ta ställning till det.

Fördöma? Ta avstånd? Acceptera? Bejaka? Uppmuntra?
Beklaga. (Underförstått nödvändigheten av).
Citera
2023-11-06, 00:06
Medlem
Akacia2050s avatar
Citat:
Någon revolution i hela världen är inte aktuell. Däremot kan du nog ha rätt i att Israel måste slåss mot Jihadister igen, om sådär en 30-50 år.

Hur vet du det? Det har pågått kravaller och upplopp länge, senast i somras i Frankrike. När det väl finns motivation och motiv att störta de som styr börjar det, alla är samlade. Ganska uppenbart vad som komma skall.

Nej, du är helt lost, jag säger bara Afghanistan, Iran och Lebanon. Det är nu araberna är som mest motståndskraftiga.

Detts är förmodlingen upprinnelsen till kriget som avslutar det.

Det är vad jag tror, men vi får se.
Citera
2023-11-06, 00:14
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
USA har väl i allt väsentligt gett Israel frikort att bete sig lite hursomhelst. Vem skall sätta emot USA? Enligt några av trollen i tråden så är Israels övergrepp per automatik rättfärdigade eftersom alla försök att förhindra Israels brott kommer att stoppas av USA och är därför "inte relevanta i dagsläget".
Lite dubbla signaler från USA, skulle jag säga. Lite splittrat och dubbelt, men det är nog helt uteslutet att de sätter ned foten. USA står bakom Israel. Kanske att farbror Biden tar israelerna i örat, eller nåt sånt. För syns skull.

I övrigt är det korrekt uppfattat.
Citera
2023-11-06, 00:16
Medlem
El-gigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inhale82
Ser ut som att Israel har det just nu, lilla vän.

Som jag har menat tidigare, så länge Israel har USA i ryggen så kommer ingen våga lägga sig i.
Inte ens extrema islamistgrupper.

Hamas är helt enkelt lämnade åt sitt öde av sina kamrater.
flera amerikanska baser har blivit attackerade trots amerikanska varningar lol och USA gör inte ett piss
Citera
2023-11-06, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Jag antar att alla videoklipp som sprids på sociala medier med lemlästade och söndersprängda barnkroppar i Palestina bara är "muslimsk propaganda"?

Märkligt resonemang. Den enda "lösning som föreligger" är alltså inte för Israel att upphöra med sina krigsbrott, sin utrotning, folkmordspolicy och sitt massmördande, utan för den helt irrelevanta självförsvarsorganisationen Hamas att "utplånas" genom att massmörda civilbefolkningen och barn i Gaza?

Nej, så är det naturligtvis inte. Det är Israels ansvar att upphöra med sina brott.

Det förekommer propaganda, i form av uppvisande lämningar av barn som Hamas haft ihjäl, både från muslimska och kristna palestinier, så det är inte enbart fråga om muslimsk (eller med ett bättre ord islamistisk) propaganda.
Citera
2023-11-06, 00:22
Medlem
Intressant klipp med Carl Bildt från gårdagens Agenda på SVTplay https://www.svtplay.se/agenda

Enligt Carl Bildt så har Israel andra möjligheter än att släppa bomber när det gäller kriget mot hamas i Gaza.

Men de offrar hellre civila och barn i Palestina framför, att få mer döda soldater ur sin egna befolkning.
Citera
2023-11-06, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrullstol
Intressant klipp med Carl Bildt från gårdagens Agenda på SVTplay https://www.svtplay.se/agenda

Enligt Carl Bildt så har Israel andra möjligheter än att släppa bomber när det gäller kriget mot hamas i Gaza.

Men de offrar hellre civila och barn i Palestina framför, att få mer döda soldater ur sin egna befolkning.

Ja, det är självklart att IDF precis som alla andra länders arméer vill minimera sina egna förluster.
Citera
2023-11-06, 00:36
Medlem
sanchoos avatar
Samma folk som firade 7 oktober gråter nu floder av tårar.

Underbart.
Citera
2023-11-06, 00:45
Medlem
Beta-Bums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diggepang
Dom kommer aldrtg lyckas utrota hamas för gott.
Det är sant. Sista idioten är inte född än.
Varje gång Hamas försöker ge sig an massmord som drar till sig internationell uppmärsamhet kommer det att reduceras i antal. Det kommer att upprepas gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång ... tills någon av dem fattar att det inte är lösningen. Men det lär nog dröja 1500-2000 år till.

Muslimer är inte kapabla till förändring överhuvudtaget. De kan bara se sin bok och hata allt och alla som inte följer den till 5000%
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in