2023-10-27, 18:42
Är det någon som sitter på ett recept med kottar som smaktilsättare? Vet att man kan koka sylt på omogna tallkottar.

Det jag tänker mig är en soppa med kokade kottar och något kött, timjan och någon buljong kanske?
Citera
2023-10-27, 19:13
Medlem
ABBORREs avatar
Ett populärt recept är detta

Koka 250 gram tallkottar i ca 10 minuter
Där efter skär dom i mindre bitar , man bör ha en riktigt vass kniv, sen kör man kottarna i en blender men 2 dl grädde i 2 minuter, sen häller man i 10 syltlökar, 2 matskedar dijonsenap , 1 tomat av normal storlek, en santa maria tacokrydda påse 28 gram.
Kör blendern i 30 sekunder.
Sen så häller man i 3 dl hallonsaft, samt 1 dl havregryn.
Kör blendern i 30 sekunder till , där efter så häller man allt i en stor kastrull, värm på medelvärme i 20 minuter, rör om då och då.
Sen är soppan klar
Citera
2023-10-27, 20:49
Medlem
Skoggsmulle ville koka mat på kottar vet ej om det blev så lyckat !.
Citera
2023-10-27, 22:01
Medlem
RustyShacklefords avatar
Vad jag vet så används det bara till sylt/gele. Vanligt i delar av Östeuropa.

Recept på georgisk tallkottssylt:
https://georgianjournal.ge/georgian-...m-borjomi.html

Ska vara bra mot förkylning tydligen. Om du är ute efter nåt mer avancerat så får du väl pröva "Abborres" recept.
Citera
2023-10-28, 00:26
Citat:
Ursprungligen postat av ABBORRE
Ett populärt recept är detta

Koka 250 gram tallkottar i ca 10 minuter
Där efter skär dom i mindre bitar , man bör ha en riktigt vass kniv, sen kör man kottarna i en blender men 2 dl grädde i 2 minuter, sen häller man i 10 syltlökar, 2 matskedar dijonsenap , 1 tomat av normal storlek, en santa maria tacokrydda påse 28 gram.
Kör blendern i 30 sekunder.
Sen så häller man i 3 dl hallonsaft, samt 1 dl havregryn.
Kör blendern i 30 sekunder till , där efter så häller man allt i en stor kastrull, värm på medelvärme i 20 minuter, rör om då och då.
Sen är soppan klar

Har du provat detta själv? Låter väldigt suspekt, faller inte mig i smaken med hallon och havregryn.

Kan tänka mig tomatpuré, soja vitlök , kött och oxbuljong, skogschampingjon eller dyl
Citera
2023-10-28, 00:28
Citat:
Ursprungligen postat av Battreanmig.
Skoggsmulle ville koka mat på kottar vet ej om det blev så lyckat !.

Får väl kavla upp ärmarna och koka ihop något då här inte presenterats något som inspiration
Citera
2023-10-28, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saarne
Får väl kavla upp ärmarna och koka ihop något då här inte presenterats något som inspiration

Nej inspiration får du icke av mig.
Citera
2023-10-28, 00:31
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Vad jag vet så används det bara till sylt/gele. Vanligt i delar av Östeuropa.

Recept på georgisk tallkottssylt:
https://georgianjournal.ge/georgian-...m-borjomi.html

Ska vara bra mot förkylning tydligen. Om du är ute efter nåt mer avancerat så får du väl pröva "Abborres" recept.

Om abborre hade något recept under madrassen som innehöll vit fisk och kottar så hade jag blivit nyfiken men hallon och havregrynhar jag svårt för..
Citera
2023-10-28, 00:41
Medlem
zombie-nations avatar
Vet bara granskottssoppa, som har de nyaste granskotten, buljong och lök och som kokas och silas. Man äter det mot förkylning.

Tallkottarna måste ju vara färska och man kan laga gelé på dem, har jag hört.
Citera
2023-10-28, 00:44
Medlem
Har för mig att på sydligare breddgarder innehöll vissa kottar pinjenötter. Gott till sallad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in