Citat:
Ursprungligen postat av
Bruceloparsten
Hej alla! Jag har under lång tid mått dåligt och det har förvärrats i perioder. Just nu är jag inne i en riktigt dålig period och jag känner mig väldigt desperat. Jag har kontaktat vårdcentralen där jag fått digital tid först i mitten av december, och studenthälsan på mitt universitet där jag fått telefontid på tisdag. Saken är denna att jag inte vet om jag orkar hålla ut. Har tidigare tappat livslusten under dessa perioder men nu känns det som att det är på en väldigt skör tråd. Är rädd att det ska brista totalt och att jag ska göra något dumt. Försöker distrahera mig genom att inte bara sitta hemma men är så disträ att jag blev illamående och höll på att börja gråta på tunnelbanan. Känner mig helt enkelt väldigt instabil. Jag har på kvällarna sökt hjälp hos olika chattar, typ mind etc men det är ju en kortvarig och lite klen tröst. Ingen i min närhet vet att jag mår såhär och det känns för långt gånget att bara helt överrumpla dem med detta nu, kan även tillägga att de bor flera hundra mil bort. Jag har funderat på om akutpsykiatrin kan vara ett alternativ men vill dels inte bli tvångsinlagd, eller att de kontaktar min familj. Vad ska jag göra? Ska jag fortsätta söka chattstöd och hålla ut tills tisdag? Hur ser ni på akutpsykiatrin som alternativ? Tacksam för hjälp!
Akutpsykiatrin är till för att hjälpa personer som mår som du gör nu. Du får en säng, omvårdnad och slipper vara ensam. Det finns personal som har kunskap om din situation och ditt mående, och du kan slappna av och ta emot hjälp. Det är ingen som kommer att tvinga på dig vård, och de har ingen rätt att kontakta anhöriga. Jag tycker att du ska söka, och inte avvakta, du berättar ju här om att du lider.
Jag tror att det är bra om du kan prata med din familj/vänner om hur du mår, det blir extra tungt att bära ett dåligt mående ensam. Det är inte meningen att man ska vara ensam om sådana saker, inte när det är så pass tungt som du beskriver.