2023-10-27, 20:33
Medlem
GammalToaborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Unga förstår inte Nationalteaterns betydelse för proggen eller kulturen i stort. Nationalteatern var antagligen det bästa som proggen presterade "konstnärligt". Afzelius och Wiehe blev tex bra efteråt men "Hoolabandola" är bara dåligt i jämförelse med tex Nationalteatern eller björn och Mikaels egna soloskivor.

Nationalteatern utgjorde även kärnan av "tältprojektet". Hans var en del av detta. DEt skiljer honom och iprenmannen.

Jag är både en fan av nationalteatern och en kritiker på samma gång. Jag gillade inte proggen men har en bekant som säger att "tältprojektet" är det bästa han varit någonsin.

Vad finns det att förstå och vad är intressant när det gäller gamla boomerkommunister som sjöng på 70-talet för dagens unga? Det känns ofräscht och tilltalar inga andra än några hipsters idag.
Citera
2023-10-27, 20:33
Medlem
Gojiiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZOLCOZ
Finns inget "starkt" med att röka och dricka. Det som är starkt är att ta sig ur ett svårt missbruk. Ordet du söker här är TUR!
Ja jag korrigerar mig själv, såklart är det tur att han höll ut så pass länge med tanke på hans livsstil.
Citera
2023-10-27, 20:35
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glödskal
Kanske. Nästa veckas reklam kanske redan är inspelad, men det skulle inte förvåna mig ifall en hyllning extrainspelas tills dess. Han måste ju ha hunnit lära känna hela produktionsteamet personligen under sina år i reklamen.

Idioten: "Vad skall vi ställa nejlikorna [Nejlikor 39kr]"

Jerry, bärandes på [Gravad lax 59kr]: Ställ dem vid [Ljus till lykta Röd 3-p 49kr]

Det blir nog ett kollage till hans minne lagom till Alla helgons dag.
Citera
2023-10-27, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GammalToaborste
Vad finns det att förstå och vad är intressant när det gäller gamla boomerkommunister som sjöng på 70-talet för dagens unga? Det känns ofräscht och tilltalar inga andra än några hipsters idag.
Man kan ju känna till att de var betydelsefulla då, i sin tid och sitt sammanhang. Och varför.

Och även om jag verkligen inte är vänster tycker jag det är en smula friskt med lite olydnad, att ungdomarna ifrågasätter överheten och normer.

Vi spisade Nationalteatern järnet när jag gick i gymnasiet fastän vi var borgarungar. Det är en fas liksom.
Citera
2023-10-27, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Haha jaa och så helt befriat från taktkänsla för säkerhets skull 😂

Äh, lägg av!
Citera
2023-10-27, 20:53
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Äh, lägg av!
Han fattar ingenting!
Citera
2023-10-27, 21:00
Medlem
bcmbcmbcms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheChelsea
"Om man är född bland proletärer" började en av de mest kända låtarna.
Så behöver man ändå inte dö bland dem. Vilket härmed bevisats.

Här i rollen som Speedy Gonzales: inga brudar kommer kasta rosor på hans grav...https://www.youtube.com/watch?v=OAVBPIOsjH8

(Underbar sångröst: https://youtu.be/OAVBPIOsjH8?t=220 Nja.)

Men ICA-Stig under en hel generations uppväxt. Sorgligt att höra, men i slutändan ett ansikte och en röst(obs: ej sångröst då dvs) som folk kommer att minnas länge än. VIF.
Senast redigerad av bcmbcmbcm 2023-10-27 kl. 21:04.
Citera
2023-10-27, 21:05
Medlem
Han dog i kol och jag nämnde lungcancer så lite nära va jag, men för mig att han nämnt de i nån intervju nån gång att de va mkt rökning en gång i tiden även om han lagt av för längesen. Så tänk på de ni som röker, även om ni slutar så kan de bita er i röva i framtiden. Ta en redig snus istället, men bäst av allt är att avstå helt så klart (så blev jag lite pk också)
Senast redigerad av DeVaLaGott88 2023-10-27 kl. 21:07.
Citera
2023-10-27, 21:11
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeVaLaGott88
Han dog i kol och jag nämnde lungcancer så lite nära va jag, men för mig att han nämnt de i nån intervju nån gång att de va mkt rökning en gång i tiden även om han lagt av för längesen. Så tänk på de ni som röker, även om ni slutar så kan de bita er i röva i framtiden. Ta en redig snus istället, men bäst av allt är att avstå helt så klart (så blev jag lite pk också)
Han hade inte lagt av för längesedan, om man inte tycker att drygt tio år är längesedan.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...lja-cigaretter
Citera
2023-10-27, 21:11
Medlem
laddsteffes avatar
Jag tror inte det har med cigarettrökning att göra överhuvudtaget. Alltid ska det käbblas om att cigaretter är boven i dramat.
Är självmord uteslutet i detta fall? Han verkar ha levt ett hårt liv, kan möjligtvis ha lidit av PTSD och det är kämpigt. Han kan därmed ha valt den enkla utvägen.
Citera
2023-10-27, 21:18
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laddsteffe
Jag tror inte det har med cigarettrökning att göra överhuvudtaget. Alltid ska det käbblas om att cigaretter är boven i dramat.
Är självmord uteslutet i detta fall? Han verkar ha levt ett hårt liv, kan möjligtvis ha lidit av PTSD och det är kämpigt. Han kan därmed ha valt den enkla utvägen.
Vissa blir ju sjuka av att röka. Det får man nog bara tugga i sig. Titta på hur Mosessons hy såg ut.
I östasiatisk medicin är lungorna och huden starkt sammankopplade...

Sedan kan man röka ett helt liv helt utan påverkan också. Jag har en släkting som var kärnfrisk hela livet, trots att hon mer eller mindre kedjerökte tills hon dog 97 år gammal.
Livet är ytterst orättvist.
Citera
2023-10-27, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Han hade inte lagt av för längesedan, om man inte tycker att drygt tio år är längesedan.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...lja-cigaretter

10år sen är väl ganska längesen eller. Sen vet man ju inte hur mkt han rökte för 10år sen. Ett paket i månaden eller kanske bara en cigg i månaden. De vet man ju inte. Ge fan i skiten är de bästa tipset
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in