2023-10-27, 02:37
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Mycket tyder på att Republikanska partiet då kan anamma ställningstagandet vid RNC, partiets kongress, nästa år.

John Bolton, en av rådgivarna som övertygade Trump att inte lämna NATO under sin första mandatperiod, säger att USA med all sannolikhet lämnar NATO om Trump blir återvald.
Citat:
“In a second Trump term, we’d almost certainly withdraw from NATO,” he said.
Ska man då betrakta detta som ett ställningstagande av Bolton mot Trump? Eller menar du att Bolton bytt uppfattning om NATO?

Jag är inte tillräckligt insatt för att veta var kappvändaren Bolton står i nuläget.
Förra gången avgick han som nationell säkerhetsrådgivare efter bara ett år eftersom han inte kom överens med Trump.
Han avgick den 10 september 2019 på grund av konflikter med presidenten i utrikesfrågor,
som hållningen mot Iran, Nordkorea, Afghanistan och Ukraina.
Citera
2023-10-27, 02:46
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BurgareCheese
hahaha, så jag är automatiserad för att jag inte håller med om din domedagsprofetia, NATO kommer aldrig läggas ner då presidenten bara är en marionett på sin höjd, det såg vi alla sist Trump var president och alla hans "hot" och "löften" helt uteblev, slappna av!

Om du skulle bemöda dig till att läsa texten, skulle du komma med en riktig teori om varför John Bolton är så orolig.

Förresten, vem har sagt att jag inte håller med dig?

Jag har definitivt inte sagt det i alla fall.
Citera
2023-10-27, 02:50
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Ska man då betrakta detta som ett ställningstagande av Bolton mot Trump? Eller menar du att Bolton bytt uppfattning om NATO?

Jag är inte tillräckligt insatt för att veta var kappvändaren Bolton står i nuläget.
Förra gången avgick han som nationell säkerhetsrådgivare efter bara ett år eftersom han inte kom överens med Trump.
Han avgick den 10 september 2019 på grund av konflikter med presidenten i utrikesfrågor,
som hållningen mot Iran, Nordkorea, Afghanistan och Ukraina.

Ja, det märks att du inte är insatt.

John Bolton är en Neo-Con. En galning som vaknar upp mitt i natten av den värsta av mardrömmar. Det absolut hemskaste som skulle kunna ske: Fred.

Han är en av dem som Trump förolämpande kallar för "NATO-lovers".

Nu skiter han på sig över att det inte kommer att finnas någon att hindra Trump så som han gjorde under Trumps förra mandatperiod.
Citera
2023-10-27, 03:03
Medlem
Mullrets avatar
Trump må ha sina ideer, men jag tror han råkar ut för en olycka innan sådant beslut tages. vapenindustrin är för mäktig i usa.
Citera
2023-10-27, 03:06
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Rolling Stone Magazine berättar om att Trump har som en del av sin plattform inför nästa års val att USA ska lämna NATO om han kommer tillbaka till makten.

Han ville egentligen lämna NATO under sin första mandatperiod. Men övertygades av rådgivare i administrationen att istället ställa krav på de andra NATO-medlemmarna.

Den här gången har han fått nog av de han kallar "NATO-lovers" som han säger inte längre kommer att vara välkomna i hans administration under nästa mandatperiod.

Trump anser även att USA under inga omständigheter bör respektera Artikel 5 i NATO:s fördrag.

Även andra Republikanska kandidater har uttalat sig positivt till att USA lämnar NATO efter valet nästa år. Vivek Ramaswamy som också är en ledande kandidat inom det republikanska partiet säger att det är fullt rimligt att USA lämnar NATO.

Mycket tyder på att Republikanska partiet då kan anamma ställningstagandet vid RNC, partiets kongress, nästa år.

John Bolton, en av rådgivarna som övertygade Trump att inte lämna NATO under sin första mandatperiod, säger att USA med all sannolikhet lämnar NATO om Trump blir återvald.

Källor:
https://www.rollingstone.com/politic...to-1234860016/
https://thehill.com/homenews/campaig...to-reasonable/
https://thehill.com/blogs/blog-brief...ond-term-nato/

Frågor att diskutera:

Vad kommer att hända om USA lämnar NATO?
Kommer EU att ta över i samarbete med Kanada?
Hur blir det med Sveriges NATO-ansökan om Sverige ska ingå i en militärallians där Turkiet har den största militären?
Även utan USA lär NATO fortsätta som allians men där allt fokus hamnar på Europa. I praktiken skulle det bli EU:s allians + Kanada och Norge. Det skulle dock ge enorma konsekvenser när det gäller kärnvapenparaplyet över hela Europa. Storbritannien och Frankrike har kärnvapen men det är små volymer och inte alls frambaserat.

Men i ärlighetens namn hade jag också om jag var amerikan fråga mig varför de ska underhålla hela Europas försvar som många, många europeiska länder länge åkt på en gratis räkmacka på. USA har ju dessutom förrutom NATO även sina andra allianser att tänka på, speciellt de nära Kina och Taiwan.
Citera
2023-10-27, 03:07
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ja, det märks att du inte är insatt.

John Bolton är en Neo-Con. En galning som vaknar upp mitt i natten av den värsta av mardrömmar. Det absolut hemskaste som skulle kunna ske: Fred.

Han är en av dem som Trump förolämpande kallar för "NATO-lovers".

Nu skiter han på sig över att det inte kommer att finnas någon att hindra Trump så som han gjorde under Trumps förra mandatperiod.
Exakt, Bolton är ju en av de klassiska hökarna så att han inte drog jämt med Trump var ju inte direkt konstigt.
Citera
2023-10-27, 03:48
Medlem
S3ONs avatar
Om vi leker med tanken på att Trump mördas inför eller under det kommande valet, hur agerar hans fans då? 🤔

Går det i så fall att motverka att ett inbördeskrig bryter ut i USA? Det måste ändå vara den ryss-kinesiska drömmen. Ett USA fullt upptaget med att rädda sig själv...
Citera
2023-10-27, 04:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av S3ON
Om vi leker med tanken på att Trump mördas inför eller under det kommande valet, hur agerar hans fans då? 🤔

Går det i så fall att motverka att ett inbördeskrig bryter ut i USA? Det måste ändå vara den ryss-kinesiska drömmen. Ett USA fullt upptaget med att rädda sig själv...
Det lär det bli ja. Folket har det redan knapert i staterna samtidigt som korrupta politiker blåser sina väljare.
Citera
2023-10-27, 04:03
Bannlyst
Hoppas detta blir verklighet! Trump vill ha fred och går emot krigsindustrin som nato-trollen och globalisterna älskar.

Ironiskt nog borde gamla liberaler också gilla detta förslaget då dessa brukade vara anti-krig och för fred förr i tiden innan Demokraterna blev partiet för de stora företagen.
Citera
2023-10-27, 05:21
Medlem
Christopher.s avatar
Skulle det bli verklighet kommer det förändra hela världspolitiken.
Citera
2023-10-27, 05:49
Medlem
S3ONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trump24
Hoppas detta blir verklighet! Trump vill ha fred och går emot krigsindustrin som nato-trollen och globalisterna älskar.

Ironiskt nog borde gamla liberaler också gilla detta förslaget då dessa brukade vara anti-krig och för fred förr i tiden innan Demokraterna blev partiet för de stora företagen.

Det skulle sannolikt gynna oss som äger andelar i den västeuropeiska vapenindustrin iaf.. Storebror USA räknas bort och EU + UK + Kanada tvingas utvidga sitt gemensamma försvar extremt jävla mycket för att fylla tomrummet.
Citera
2023-10-27, 05:52
Medlem
DenVildeSvenskens avatar
USA lämnar sina baser i Europa? Låter inte så värst troligt men Trump är ju dement så han har säkert kläckt ur sig detta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in