• 1
  • 2
2023-11-01, 21:59
Medlem
sliskets avatar
små agresiva fittslickare
Citera
2023-11-01, 22:00
Medlem
Mr Hectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Jag diskuterade detta med en vän som är insatt i ämnet. Hon sa att man inom den seriösa delen av "hundbranschen" är medvetna om problemen. Det pågår så kallad retroavel, där man försöker avla bort dåliga egenskaper som man avlat fram. Bland annat är "retromopsar" ett projekt.

Säg det till mopsordern...
Citera
2023-11-01, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BubbahWorld
Mer eller mindre alla brachy raser.
Speciellt frallor och Eng. Bulldoggs, stackars missbildade djur som inte kan andas.

Håller med! Flera av de raserna har ju också så utåttstående ögon att de kan ploppa ut ur ögonhålorna bara man klappar de lite för hårt på huvudet. Nej tack.
Citera
2023-11-02, 00:10
Avstängd
micro113s avatar
Mops, Pekineser, Engelsk bulldogg och en del dvärgraser som kräver kejsarsnitt för att ge valp.
Det är vad jag kommer på i stunden.

När det gäller Pekineser har kanske aveln ändrats (kollade på bilder och de ser inte ut som jag minns)
Glömmer aldrig hur de såg ut när jag var barn - med sina stora ögon. Jag var kanske sex, sju och klappade hunden - då ramlade ögat ut - och det var tydligen vanligt för rasen och hade inte med min klappning att göra ... men fy satan vad dåligt jag mådde av det i många år.
Citera
2023-11-02, 00:12
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sprutdeare
Alla små äckliga hundar som inte har någon funktion från början som t.ex. Chihuahua

De hade visst en funktion man skulle äta dem.
Citera
2023-11-02, 00:17
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Mops, Pekineser, Engelsk bulldogg och en del dvärgraser som kräver kejsarsnitt för att ge valp.
Det är vad jag kommer på i stunden.

När det gäller Pekineser har kanske aveln ändrats (kollade på bilder och de ser inte ut som jag minns)
Glömmer aldrig hur de såg ut när jag var barn - med sina stora ögon. Jag var kanske sex, sju och klappade hunden - då ramlade ögat ut - och det var tydligen vanligt för rasen och hade inte med min klappning att göra ... men fy satan vad dåligt jag mådde av det i många år.

Att de inte kan föda är hemskt. Sedan lider jag med CKCS, gillar deras temperament och utseende, men att hjärnan kan tryckas ner i nacken är hemskt.

Finns vissa försök till korsavel med annan spaniel och de är jättefina och ser ut som cavalier, bara inte lika extrema.

https://selectionsfrombarb.com/wp-co...er-spaniel.jpg

Väldigt fina.
Citera
2023-11-02, 01:11
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Att de inte kan föda är hemskt. Sedan lider jag med CKCS, gillar deras temperament och utseende, men att hjärnan kan tryckas ner i nacken är hemskt.

Finns vissa försök till korsavel med annan spaniel och de är jättefina och ser ut som cavalier, bara inte lika extrema.

https://selectionsfrombarb.com/wp-co...er-spaniel.jpg

Väldigt fina.
Jag hoppas verkligen att man lyckas vända aveln för alla hundraser så att funktion går före utseende.
Citera
2023-11-02, 17:29
Medlem
Mohaves avatar
Storbritannien förbjuder American XL Bully eftersom den anses vara en fara för allmänheten:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...serad-kamphund

På Efter Fem just nu argumenterar hundcoachen Fredrik Steen mot ett förbud i Sverige. Han menar att hunden inte är problemet utan ägarna. Här i Sverige finns det 4600 sådana, enligt programmet.
Citera
2023-11-09, 11:25
Medlem
BubbahWorlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Storbritannien förbjuder American XL Bully eftersom den anses vara en fara för allmänheten:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...serad-kamphund

På Efter Fem just nu argumenterar hundcoachen Fredrik Steen mot ett förbud i Sverige. Han menar att hunden inte är problemet utan ägarna. Här i Sverige finns det 4600 sådana, enligt programmet.

Skillnaden är dock att dom svenska XL hundarna inte har samma linjer som dom brittiska.
Som mer eller mindre ÄR livsfarliga, linjer kända för att attackera och dödat människor tidigare.
Så ja problemet är ju egentligen ägaren, för tyvärr används kamphundar som statussymbol av många som antingen vet genetiken och använder den eller skiter i den och där med skapar farliga situationer. Sen finns det inget värre än dom som äger kamphund och verkar tro att genetik är ett påhitt 😬
Citera
2023-11-09, 15:00
Medlem
Här nedan finns ett antal hundraser som ej borde finnas.

Gemensamt för flera av dem är att de är stora och har en väldig bitkraft.

Därför är de naturligtvis farligare än en liten knähund.

https://www.currentschoolnews.com/sv...aste-hundarna/
Citera
2023-11-09, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bosseriks
Här nedan finns ett antal hundraser som ej borde finnas.

Gemensamt för flera av dem är att de är stora och har en väldig bitkraft.

Därför är de naturligtvis farligare än en liten knähund.

https://www.currentschoolnews.com/sv...aste-hundarna/
Måste ju vara en skämtsida när de blandar listan med raser såsom Labrador, Aussie, Grand Danois, Alaskan malamute, Siberian Husky med raser såsom tex Kaukasisk Ovtjarka och renodlad American Pitbullterrier 🤣

Förövrigt så håller jag med det är ett jävla tryck i käkarna på en riktig Schäfer men ännu mer så om vi pratar Malinois men den fick inte vara med 🤔

Förövrigt så tycker jag inte att några raser borde förbjudas men däremot så är det kanske inte så jättesmart att skaffa en APBT och tro att den skall kunna fungera ihop med andra hundar, Ovtjarka om man bor i en tvåa mitt i city och lite samma sak med diverse vaktmastiffer.

Folk har sämre konsekvenstänk eller är möjligen mer korkade idag och då skaffar man en hund man inte har en aning om hur den funkar rent mentalt, skall dresseras, aktiveras mentalt samt fysiskt.

Lägg därtill muppar som bedriver oseriös blandrasavel och kränger valpar på Blocket till kreti och pleti.

Pratar man med hundförare (tävlande, poliser, vaktbolagsfolk, militärer osv) som är betydligt äldre dvs mellan typ 60 - 80 bast idag om det här med tex problemhundar så fanns inte ens det ordet i vokabuläret.

Hade man problem med sin hund så löste man det helt enkelt om än på ett lite mer brutalt sätt än vad tex dagens SBK policy och svensk djurskyddslagstiftning tillåter men problemhundar nej nej.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2023-11-09 kl. 19:22.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in