2023-10-26, 19:21
Medlem
Man tycker att folk med lång erfarenhet borde vara värdefullt för företagen men jag är tveksam att folk verkligen resonera så. Jag kan ju förstå att folk kanske är rädda för folk som närma sig pensionen men dit är det långt kvar för mig.

Har ingen aning om det pågår något alls i Sverige utan kan bara utgå efter mina egna erfarenheter.

Jag har lång erfarenhet inom ett yrke ca 20år men jag får sällan komma på intervjuer och jag har testat andra branscher med samma yrke och uppgifter, har aldrig kommit på intervju.
När jag var i 20års åldern så landa jag nästan vartenda jobb jag sökte. Ibland undra om det var för att jag var så jävla snygg då det alltid var tjejer som intervjuade mig och nu när jag är gammal och ful så, är det inte lika intressant längre.

Jag jobbar dessutom i en bransch där man inte behöver högre utbildning och det är ofta unga i 20års åldern som aldrig har jobbat i branschen som anställs.

Vad tror ni pågår det någon åldersdiskriminering och i vilken ålder tror ni så fall det gäller?

Jag tror efter 60 garanterat tyvärr. Men gör det även efter ex 30år?
Citera
2023-10-26, 19:27
Medlem
I min bransch (Byggbranschen) är du inte värd ett spott efter 50. Vilket jag iofs kan förstå. Man orkar helt enkelt inte lika mycket längre, blir förmodligen gnälligare och bara en börda. Företagen vill ha unga friska som helst kan jobba mycket övertid och även helger.

Samma gäller lärare (Tror jag). Min bonus mamma är idag runt 60 och blir nobbad överallt.
Citera
2023-10-26, 19:35
Medlem
jori9900s avatar
Det har det varit länge. Det är den enda diskriminering och hat som är tillåten och tom uppmuntras i Swedistan, där det finns lagar som tex HMF och dylikt men inget som skyddar äldre.. Och det är mycket erfarenhet och kompetens som spolas ner i toaletten pga det eftersom man efter en viss ålder inte anses relevant på arbetsmarknaden längre trots hög kompetens. Dessa fördomar är nog svåra att bryta i ett land där dumhet och inkompetens hyllas..
Citera
2023-10-26, 19:36
Medlem
Tranquility Bass avatar
Många kunder vill inte betala för erfarenhet och då är det svårt att anställa någon på 50+ som har en högre timlön än vad kunden är beredd att betala. Att kunden sedan krävt att man ska offerera en med 10+ års erfarenhet är en annan sak.
Citera
2023-10-26, 19:38
Medlem
Inom vissa branscher är du för gammal redan vid 30. Hur många gånger har du sett en 30+ vända burgare på donkan? Inom de flesta branscher är det mycket svårt att få nytt jobb efter 45 åtminstone om du är ute efter ett fast jobb. Tillfälliga visstidsanställningar så länge arbetsgivaren får nystartsjobb bidrag brukar gå bra men sedan byts man ut.
Citera
2023-10-26, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Många kunder vill inte betala för erfarenhet och då är det svårt att anställa någon på 50+ som har en högre timlön än vad kunden är beredd att betala. Att kunden sedan krävt att man ska offerera en med 10+ års erfarenhet är en annan sak.
Sedan kan jag tänka mig att en del av ungdomarna som får jobbet går på lönebidrag, företaget får väsentligt lägre lönekostnad.
Citera
2023-10-26, 20:07
Medlem
LeifD2s avatar
Det gör det, och inte bara i Sverige. Det är likadant i många länder. I Tyskland däremot så uppskattas (i alla fall i vissa fall) erfarenhet på ett helt annat sätt.

Här i Norge är det meningslöst att söka jobb efter 45-50 om man inte har dirketa kontakter in någonstans och personligen känner någon som kan anställa.
Citera
2023-10-28, 02:45
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Sedan kan jag tänka mig att en del av ungdomarna som får jobbet går på lönebidrag, företaget får väsentligt lägre lönekostnad.

Så kan det säkert vara men min erfarenhet är att kunden vill ha någon med 15+ erfarenhet men betala för en junior.
Citera
2023-10-28, 22:44
Medlem
Åldersrasism är inget nytt i Sverige. Vi är väldigt duktiga på det.
Citera
2023-10-29, 11:55
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av totalvilsen
Åldersrasism är inget nytt i Sverige. Vi är väldigt duktiga på det.

Så är det. Den enda diskriminering som anses okej, eller åtminstone inget att bli särskilt upprörd över. Ingen får t.ex. skriva i en annons att de söker etniska svenskar, men däremot går det bra att skriva att man söker en ung person (ibland omformulerat som "du som jobbat ett par år", "nyutexaminerad" e.d). De som är 50+ och söker jobb anses lite konstiga eller misslyckade. Patetiska. Väldigt svårt att bevisa att man blivit nekad jobb pga ålder också.
Citera
2023-10-29, 12:06
Medlem
Jag har sparat ett mycket litet utklipp från numera nedlagda Metro.

En kille blev nekad jobbet på grund av ålder. Han var trettio
Citera
2023-10-29, 12:27
Medlem
Det har blivit något av en ungdomskult inom hela den vanliga arbetsmarknaden. Är du dessutom intelligensdiskriminerad kan du inte heller bli VD, styrelseledamot och liknande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in