• 1
  • 2
2023-10-26, 17:30
Medlem
Hej

Jag är en vanlig Svensson som arbetar och inte investerat större summor förut. Jag har lite fonder osv för nödfall men ingen erfarenhet med aktier osv.

Min mor gick bort nyligen och lämnade boende värt ca 600000 kr efter bouppteckning som jag ska sälja. Även en livförsäkring på 900000 kr till mig. Så sammanlagt 1500000 i runda siffror.

Jag är tacksam för tips hur man ska investera pengarna på bästa sätt. Jag vill gärna sprida risken och investera det mesta i säkra aktier/fonder men vill använda en liten del att försöka få pengarna att växa. Funderar även på att köpa guld.

Vill helst inte ta hjälp av banken men tar gärna tips från alla här med erfarenhet.
Citera
2023-10-26, 17:35
Medlem
Varför inte njuta av livet här och nu, när du nyss bevittnat döden på nära håll.

Dessutom har du tydligen rätt dålig erfarenhet av investeringar enligt ditt inlägg från slutet av 2021.
Citera
2023-10-26, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Varför inte njuta av livet här och nu, när du nyss bevittnat döden på nära håll.

Dessutom har du tydligen rätt dålig erfarenhet av investeringar enligt ditt inlägg från slutet av 2021.

Precis. Har dålig erfarenhet av investeringar. Därför jag frågar. Vill inte bränna alla pengar direkt utan försöker skaffa en stabil ekonomi.
Citera
2023-10-26, 17:43
Medlem
iDiot5s avatar
Släng in allt på vapenaktier. Nu med orolig omvärld är det som går bra.
Citera
2023-10-26, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iDiot5
Släng in allt på vapenaktier. Nu med orolig omvärld är det som går bra.

Jag har faktiskt funderat på det. Krig genererar alltid pengar. Eller Nvidia AI.
Senast redigerad av Snugga 2023-10-26 kl. 18:20.
Citera
2023-10-26, 17:45
Bannlyst
Köp breda billiga globala indexfonder hos Avanza. Undvik banken som pesten. Kan gamla människor ha en livförsäkring?
Citera
2023-10-26, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ButtButter
Köp breda billiga globala indexfonder hos Avanza. Undvik banken som pesten. Kan gamla människor ha en livsförsäkring?

Ja. Innan de blev gamla...
Citera
2023-10-26, 17:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snugga
Ja. Innan de blev gamla...

Ja men tänkte den bortfaller vid en viss ålder? Är man typ 99 gäller den säkert inte längre.

On topic: Kom ihåg att titta noga på ÅOP när du väljer fonder.
Citera
2023-10-26, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ButtButter
Ja men tänkte den bortfaller vid en viss ålder? Är man typ 99 gäller den säkert inte längre.

On topic: Kom ihåg att titta noga på ÅOP när du väljer fonder.

Jag vet inte vad ÅOP är. Men livsförsäkringen utbetalas snart enligt Folksam. Klart man kan ha försäkring även om man är gammal.
Citera
2023-10-26, 18:00
Medlem
Hon var 76 när hon lämnade in pga sjukdom och hade betalat ca 200 kr/mån i många år för livförsäkring Hos Folksam.
Citera
2023-10-26, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snugga
Hej

Jag är en vanlig Svensson som arbetar och inte investerat större summor förut. Jag har lite fonder osv för nödfall men ingen erfarenhet med aktier osv.

Min mor gick bort nyligen och lämnade boende värt ca 600000 kr efter bouppteckning som jag ska sälja. Även en livförsäkring på 900000 kr till mig. Så sammanlagt 1500000 i runda siffror.

Jag är tacksam för tips hur man ska investera pengarna på bästa sätt. Jag vill gärna sprida risken och investera det mesta i säkra aktier/fonder men vill använda en liten del att försöka få pengarna att växa. Funderar även på att köpa guld.

Vill helst inte ta hjälp av banken men tar gärna tips från alla här med erfarenhet.

Har du en längre horisont så är det bara att gå all in Länsförsäkringar Global Index.
Har du kortare horisont så kan du blanda i lite räntefonder som i dagsläget ger ca 4-5 % YTM, tex Lannebo Räntefond Kort.
Citera
2023-10-26, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleus
Har du en längre horisont så är det bara att gå all in Länsförsäkringar Global Index.
Har du kortare horisont så kan du blanda i lite räntefonder som i dagsläget ger ca 4-5 % YTM, tex Lannebo Räntefond Kort.

Ok. Tack för tips!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in