2024-11-26, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Ja, och på det finns som sagt risken att man i framtiden kommer att behovspröva den allmänna pensionen. "Jaha, du har 10000 kronor i tjänstepension. Då drar vi 10000 kronor på den allmänna pensionen, för vi måste vara solidariska med de som var ensamstående mammor för 30 år sedan."

Har du nån som helst belägg för att det kommer att bli så, eller är det bara din egen teori?

Enda parti jag hört nämna något åt det hållet är vänsterpartiet som i vanlig ordning vill åt andras pengar och vid nått tillfälle sagt att privat pensionssparande borde beslagtas och delas ut till dem som inte sparat.

Men om det var en officiellt parti-åsikt eller enskild partiparasits tyckande, det minns jag inte.
Citera
2024-11-26, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Major.Armstrong
Jag har aldrig riktigt brytt mig om pension eftersom jag är miljardär, men har tittat på pension och det verkar som dom flesta kommer knappt få nån pension baserat på vad jag har läst på internet.

Det finns många olika sätt räkna fram vad man får i pension, visa är mer avancerade medans visa är enklare.

En enkel variation vad jag har läst är att man kan räkna med att få 60%-65% av sin lön i pension, dock säger dom ej om det är före skatt eller efter skatt.

https://www.scb.se/hitta-statistik/s...ner-i-sverige/

Tycker medellöner är ett dåligt sätt att titta på vad folk tjänar eftersom medellönen kan bli högre utav att det är många som tjänar extremt mycket jämfört med annat folk.

Här är en mix ifrån båda SCB länkarna:

Övriga servicearbetare 24 800
Restaurang- och köksbiträden m.fl. 25 100
Kafé- och konditoribiträden m.fl. 25 300
Städare 25 300
Barnskötare 25 800
Tapetserare 26 100

Så säg i snitt 26,000kr före skatt och 60%-65% är 15,600kr-16,900kr i pension då per månad, vilket kommer knappt räcka för folk i framtiden.

Otroligt mycket folk som blir rövknullade i Sverige utan att dom vet om det, kommer finnas miljontals fattiga pensionärer i Sverige om inte mer.

Låt oss säga varje ställe jag kommer nämna nedanför kedjor som har många ställen och första nummret är hur många ställen dom har och räknar minst 10 anställda per ställe:

Max 118 så 1180 personer
BK 114 så 1140 personer
Mcdonalds 200 så 2000 personer
Ica 1300 så 13,000 personer
Willys 200 så 2000 personer
Lidl 205 så 2050 personer
Hemköp 200 så 2000 personer
Coop 800 så 8000 personer
Pressbyrån 300 så 3000 personer
Biltema 61 men dom säger 1700 personer
Rusta 110 så 1100 personer
Teknikmagasinet 35 så 350 personer
ÖoB 110 men dom säger 1500 personer
Kjell & Company 113 så 1130 personer
Class & Ohlsson 97 så 970 personer

Tillsammans är det HELA 41,120 personer och det kanske inte låter mycket, men sen får man tänka att det är en massa människor som är +65 år som inte jobbar, en massa som är yngre än 18 år som studerar/går i skolan.

Dessutom är det inte räknat med en MASSA, MASSA, MASSA företag som:

H & M, Stadium, Intersport, Power, Pizza Hut, Skopunkten, SF Bio, sen finns det nog en massa fler kedjor men det är så många att jag får hjärnsläpp.

Sen lägg till folk som jobbar som frisörer, städare och liknande så är det MILJONTALS människor som kommer ha en skit pension på 15,600kr-16,900kr i månaden som blir lägre tack vare skatt.

Sen efter hyra, mat så kommer dom ha typ 0kr för göra nåt roligt.

Många av de jobben du nämner är ju instegsjobb och inget man jobbar med hela livet. Är du säker på att det där är heltidslöner? Soldater får 25 i lön numera, och de är bland de absolut sämst betalda yrkena.

Medianlönen i Sverige är drygt 37000, , som om miljontals människor tjänar 25-26k i månaden måste även miljontals människor tjäna 48-49k i månaden om ekvationen ska stämma, och så är det inte

Nedre 10% percentilen är 30600 i dagsläget.

Men du har en poäng i att stannar man hela livet i låglöneyrken utan tjänstepension, då blir det snålt som pensionär, så är det. Man kan å andra sidan även som låginkomsttagare lägga undan 500 spänn i månaden, det blir en del pengar på 45 år.
Citera
2024-11-27, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreeMarketPatriot
Det stämmer inte, det har varit en valfråga i flera val och folket har röstat för massinvandring. Detta är bara en konsekvens av det, folk måste jobba längre för att försörja alla som kommer in och bara lever på bidrag.

Jag håller med om att det är en konsekvens. Däremot tycker jag frågor som vård, skola, försvar mm har dominerat valrörelse. Jag kan inte minnas att politiker konkret på mycket länge pratat om dessa smyghöjningar av pensionsålder. Vill verkligen människor jobba heltid in i kaklet?
Citera
2024-11-27, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoColorClothes
Jag håller med om att det är en konsekvens. Däremot tycker jag frågor som vård, skola, försvar mm har dominerat valrörelse. Jag kan inte minnas att politiker konkret på mycket länge pratat om dessa smyghöjningar av pensionsålder. Vill verkligen människor jobba heltid in i kaklet?

Ja det är klart de vill göra det, de har ju röstat för en kostsam massinvandring av bidragstagare som måste försörjas.
Citera
2024-11-27, 11:32
Medlem
Citat:
Allt fler träder in i pensionssystemet utan krav på någon större motprestation. Vi andra förväntas arbeta allt längre och mer. Detta belyses av en rapport från Skandia.

Skillnaden i pension mellan den som jobbat hela livet och den som inte jobbat alls har minskat tydligt de senaste åren, visar beräkningar från Skandia. Poängen är ju att man ska se en skillnad i pensionskuvertet, säger pensionsekonomen Mattias Munter.

https://www.svd.se/a/63VRz8/arbete-p...en-allt-mindre

Notera att det som kallas Garantipension inte är en del av pensionssystemet och finansieras inte genom pensionssystemet utan är en socialförsäkring. Dvs den pensionsavgift du betalar in går inte till Garantipensionen.
Citera
2024-11-27, 11:51
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Alla förstår nog att detta kommer inte sluta bra, vi som förstått det har kallats rasister, nazister o andra tillmälen.
De alla bör göra är att avsätta så mkt det bara går i privata pensioner alt annat sparande.
Sparande bör helst vara utomlands, för kommer de röd/gröna tillbaka kommer de sönderskatta privatsparande för att gynna sina väljare.

Ungefär så ja.
Citera
2024-11-27, 12:11
Medlem
Citat:
Pensionsåldern höjs, fler träder in i pensionssystemet utan att ha jobbat. Garantipension höjs. Politiska partier överens och ingen het valfråga. Gammelmedia sitter tysta. Vi som jobbar är slitna. När ska frågan tas på allvar och debatteras på ett sätt som den förtjänar?

Svaret är att man måste nog se om sitt eget hus.
Citera
2024-11-27, 12:25
Medlem
snowbells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Notera att det som kallas Garantipension inte är en del av pensionssystemet och finansieras inte genom pensionssystemet utan är en socialförsäkring. Dvs den pensionsavgift du betalar in går inte till Garantipensionen.

Jag har fått uppfattningen att garantipensionen betalas från pensionssystemet, som vi som jobbar finansierar med en del av arbetsgivaravgiften som vår arbetsgivare betalar med 31,42% av vår bruttolön.
Har jag totalt fel eller missuppfattat något?

https://www.handelsbanken.se/sv/ekon...garantipension

https://skatteverket.se/foretag/arbe...800020817.html
Citera
2024-11-27, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer

Okej. Tack
Citera
2024-11-27, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starogen
Svaret är att man måste nog se om sitt eget hus.

Så är det.
Citera
2024-11-27, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snowbell
Jag har fått uppfattningen att garantipensionen betalas från pensionssystemet, som vi som jobbar finansierar med en del av arbetsgivaravgiften som vår arbetsgivare betalar med 31,42% av vår bruttolön.
Har jag totalt fel eller missuppfattat något?

https://www.handelsbanken.se/sv/ekon...garantipension

https://skatteverket.se/foretag/arbe...800020817.html

Av någon outgrundlig anledning är det väldigt svårt att hitta hos statliga myndigheter att Garantipensionen är ett bidrag och ingen pension.

Men framgår tex här:
https://www.svensktnaringsliv.se/sak...a_1205120.html

Citat:
Trots namnet är garantipensionen inte en pension, utan ett statligt tillskott, enligt Staffan Ström.

– Vissa kallar det för ett statligt bidrag. Det är ju skattebetalarna som går in och fyller på. För den med en väldigt låg pension är det såklart bra, men är den kraftiga ökningen de senaste åren rättvis? Varken den som har tjänat ihop till sin egen pension eller löntagare, är i närheten av sådana inkomstlyft.
Citera
2024-11-27, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Många av de jobben du nämner är ju instegsjobb och inget man jobbar med hela livet. Är du säker på att det där är heltidslöner? Soldater får 25 i lön numera, och de är bland de absolut sämst betalda yrkena.

Medianlönen i Sverige är drygt 37000, , som om miljontals människor tjänar 25-26k i månaden måste även miljontals människor tjäna 48-49k i månaden om ekvationen ska stämma, och så är det inte

Nedre 10% percentilen är 30600 i dagsläget.

Men du har en poäng i att stannar man hela livet i låglöneyrken utan tjänstepension, då blir det snålt som pensionär, så är det. Man kan å andra sidan även som låginkomsttagare lägga undan 500 spänn i månaden, det blir en del pengar på 45 år.

Instegs jobb till vad? Känner mycket folk som jobbat i matbutik i hela sitt liv som exempel. Om dom jobbar där bara för tillfället så behöver dom nog studera sen om dom vill ha annat jobb vilket är XX år utan lön så pensionen blir påverkad.

Enligt SCB är medianen 35,600kr så du var nästan 2k för högt, men utöver det så ska man ta BÅDE medellön & medianlön med en stor nypa salt eftersom siffror går enkelt att manipulera och även om siffrorna är inte manipulerade så visar dom inte alltid hela sanningen.

Median är siffran i mitten och inget mer, så låt oss skriva ut 5 siffror/löner:

25k, 30k, 40k, 75k, 100k <- Här kommer medianlönen hamna på 40k, dock säger det inte hur många som tjänar 40k.

Men om man tänker logiskt så förstår man att det är mycket liten % av befolkningen som tjänar 75k & 100k, det skulle kunna se ut så här:

25k (25% av befolkningen), 30k (25% av befolkningen), 35k (30% av befolkningen), 75k (15% av befolkningen), 100k (5% av befolkningen) <- Medianen är 35k om vi antar alla tjänar exakta löner och inga kronor mindre/mer.

Men man kan se samtidigt att 50%-80% av Sveriges befolkning tjänar 35k eller mindre så kan bli låg pension för dom och svårt för dom att spara vid sidan om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in