2023-10-27, 01:19
Medlem
krommees avatar
Har man hundar som gör så oavsett bor nog domen överklagas
Citera
2023-10-27, 06:22
Medlem
GuldkalvenAxels avatar
Kvinnan fick skadestånd 34000kr (det hon begärde!) och ersättning för sina kostnader 11000kr. Frågan var om hundägaren varit oaktsam. Om hundägaren hade varit oaktsam enligt Tingsrätten kan man ju diskutera om kvinnan fått någon högre ersättning eller som hundägaren fått betala till det allmänna.
Citera
2023-10-27, 06:56
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GuldkalvenAxel
Kvinnan fick skadestånd 34000kr (det hon begärde!) och ersättning för sina kostnader 11000kr. Frågan var om hundägaren varit oaktsam. Om hundägaren hade varit oaktsam enligt Tingsrätten kan man ju diskutera om kvinnan fått någon högre ersättning eller som hundägaren fått betala till det allmänna.
Så står det inte i artikeln. Det står att hon inte fick ersättningen hon begärde men att jägaren har gått med på att betala för hennes faktiska utgifter, alltså de 11 000 kronorna.

Citat:
Men även om taxägaren inte tilldöms det skadestånd på knappt 34 000 kronor som hon begärde för kränkning av den personliga integriteten, har jakthundsägaren gått med på att betala drygt 11 500 kronor för de utlägg som hon hade för läkarbesök, veterinärbesök, mediciner och resor.
Citera
2023-10-27, 07:02
Medlem
MagisterBisters avatar
Här är ett annat fall då hundägaren verkligen hade strikt ägaransvar. Hunden var inne på tomten och skällde på en häst som red förbi utanför. Det hela slutade med att den stackas hundägaren åkte på att betala ett helt sanslöst skadestånd på 750 000 kronor.

https://www.jaktojagare.se/kategorier/nyheter/skramd-hast-dyr-for-hundagare-20150420/
Citera
2023-10-27, 07:36
Medlem
Domstolar är väl ungefär som idol jurin. En samling professionella tyckare som vet på ett ungefär hur det skall låta.
Citera
2023-10-27, 08:36
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ColdAtHeart
Tycker att det låter märkligt. Har man hundar som kan öppna en dörr så åtgärdar man väl problemet?
Jägaren säger ju själv att dom öppnat dörren tidigare så hen har ju varit medveten om att den risken finns och borde dubbelkollat istället för att chansa.
Det är dessutom jakthundar i flock och utan att veta storlek/ras så är det väl inte konstigt om dom ser en tax som byte. Slår jaktinstikt på hos den ena så hakar oftast resten av gänget på. Tänker att det gjort att dom gick på både tax och kvinna.
Som (j)ägare till rymmande jakthundar borde man fan ha koll på det.

Är du medveten om att tax är en av de absolut vanligaste jakthundsraserna i Sverige?
Citera
2023-10-27, 08:57
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birgerfurugaard

Den intressanta frågan är ju vad som hade hänt om kvinnan hade fredat sig och avlivat någon av hundarna?
Det hade gått som självförsvar. Så det är en icke-fråga
Citera
2023-10-27, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
Är du medveten om att tax är en av de absolut vanligaste jakthundsraserna i Sverige?

Japp. Om som sagt tidigare, så vet jag inte vad det är för ras på de tre rymmarna, det var en spekulation att dom kan ha sett taxen som byte, OM dom är av typen som jagar småvilt.
Oavsett ras och storlek på hundarna tycker jag att det är lustigt att ägaren frias för oaktsamhet. Att han tagit ansvar och ersatt kvinnan för skadorna är ju positivt, kanske är det en bidragande orsak till utfallet.
Tycker dock att kvinnans yrkande på skadestånd för kränkning av den personliga integriteten var rätt skruvat också.
Citera
2023-10-27, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joakwim
Om jag har ett lejon hemma som öppnar dörren och smiter ut, hade det varit annorlunda då? Är domaren och nämndemännen Hundfetischister?

Väldigt märkligt att målsägande inte får skadestånd i min lekmannamening

Mycket bra inlägg. Även TS inlägg är bra.

Hela det här landet består av idioter med "hundintressen". Korrupta domare och åklagare har ofta egan hundar och dessa har högre värde än människor.

Sverige ett mycket sjukt land och folk.
Citera
2023-10-27, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joakwim
Om jag har ett lejon hemma som öppnar dörren och smiter ut, hade det varit annorlunda då? Är domaren och nämndemännen Hundfetischister?

Väldigt märkligt att målsägande inte får skadestånd i min lekmannamening

Ja. Nu är jag förvisso inte insatt i exakt hur lagarna ser ut på området, men hundägaransvaret är vad jag känner till mycket strikt och befriat från undantag.

Låter inte som en dom som skulle överleva ett överklagande till högre instans kan jag tycka.
Citera
2023-10-27, 11:27
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
Du tänker att hundar har koll på vilken ras de tillhör och jagar inte andra hundar av samma ras?
Citera
2023-10-27, 13:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Det hade gått som självförsvar. Så det är en icke-fråga

Man får inte utöva mer våld mot hunden än vad som är nödvändigt för att värja sig.
https://lawline.se/answers/att-forsvara-sig-mot-en-attackerande-hund
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in