Jag är sedan några år tillbaka bosatt i utlandet i ett land inom EU. För någon månad sedan eller två sade jag upp mitt Nordea-konto, då jag enbart betalade pengar för ett kort som jag aldrig använde. Jag har således enbart kvar mitt sparkonto där.
Utöver det har jag även ett konto på Avanza där jag har en majoritet av alla mina sparpengar i fonder. Jag har velat placera om delar av fonderna i andra resurser, men det är oerhört komplicerat att föra över från mitt Avanza-konto till mitt svenska bankkonto och slutligen mitt utlandskonto. Det är nämligen helt omöjligt att göra utlandsbetalningar för mig. Jag vill kunna placera om mina egna pengar utan att behöva ta hjälp av någon släkting eller min partner. Det känns som att jag är en omyndig person som frågar mamma efter månadspengen.
Efter att ha sökt runt lite på nätet, har jag funnit något som heter Wise. Det verkar vara ungefär vad jag söker. Jag undrar bara om jag kan föra över pengar med Wise från mitt svenska sparkonto? Från det kontot kan jag göra betalningar genom Bankgiro och PlusGiro. Vet någon om det hade fungerat för mig?
Oerhört frustrerande att inte kunna komma åt de pengar man själv har arbetat och slitit för!
Tack för svar och om någon vet andra tillvägagångssätt lyssnar jag.