• 1
  • 2
2023-10-30, 22:30
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanLiljegren
Vilka specifika spel till XP som inte fungerar på Win 10/11 kan jag inte svara på, då jag inte har testat men jag kan tänka mig att det är samma som på äldre versioner. Vissa spel fungerar bra en generation eller två upp medan andra inte funkar alls/utan patch.

Det finns en del gamla Windows-"portar" av spel typ Doom95 och C&C som inte fungerar på nyare Windows. Men många av dessa har gratis moderna fan-rewrites eller billiga alternativ ändå.
Citera
2023-10-31, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Dessutom har XP fr.o.m. SP2 brandvägg påkopplad som standard, vilket tidigare XP och 2000 inte har (2000 har ingen brandvägg alls).

Åh... minns när man inte kunde installera W2K samtidigt som man var uppkopplad mot nätet utan att få massa virus som direkt infekterade. Det var tider det...
Citera
2023-10-31, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 31G350125
Windows XP kommer att viljas aktiveras, och aktiverings tjänsten är stängda sedan flera år.

Det är ju bara att köra en piratversion så är det problemet löst.

Du bör inte koppla upp den här datorn mot internet oavsett. Koppla heller inte ihop den med andra datorer du har i nätverk utan ha den helt offline. Då ska det inte vara några problem att ha den som retro-dator.
Citera
2023-10-31, 18:17
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnum442
Åh... minns när man inte kunde installera W2K samtidigt som man var uppkopplad mot nätet utan att få massa virus som direkt infekterade. Det var tider det...

Japp. Man kunde dock blockera inkommande portar i de avancerade nätverksinställningarna (även i NT3 och NT4) vilket skyddade, men det var inte en SPI-brandvägg och det gick inte att göra under installationen, tror jag...
Citera
2023-10-31, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Japp. Man kunde dock blockera inkommande portar i de avancerade nätverksinställningarna (även i NT3 och NT4) vilket skyddade, men det var inte en SPI-brandvägg och det gick inte att göra under installationen, tror jag...

Lol... det är så länge sedan man höll på och jobbade med det... har nog hunnit förtränga det mesta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in