• 1
  • 2
2023-10-25, 21:21
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coffeequeen
Länsförsäkringar har sagt att det ej går att använda ett sparkonto att få in lönen på. Var något nytt som träde i kraft i maj i år. Borde vara likadant på alla banker.
Beroende på vilken bank det gäller så kan det absolut blir problem om man tar annat än ett transaktionskonto för att få in lönen på. I min bok beror detta enbart på ren och skär gnidenhet från bankens sida. Banken vill inte att man ska automatiskt ska bunkra upp pengar på ett konto med högre ränta. Själv har jag ca 3,6 % på mitt transaktionskonto i Swedbank (Företag), och därmed bättre ränta än på sparkontot i samma bank
Citera
2023-10-25, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Beroende på vilken bank det gäller så kan det absolut blir problem om man tar annat än ett transaktionskonto för att få in lönen på. I min bok beror detta enbart på ren och skär gnidenhet från bankens sida. Banken vill inte att man ska automatiskt ska bunkra upp pengar på ett konto med högre ränta.

Banken vill absolut att du ska bunkra upp pengar på sparkontot, gärna så mycket som möjligt. Så fort man loggar in på banken så tjatas det om att öppna sparande och skapa automatisk överföring.
Det dom däremot inte vill är att du ska använda sparkontot som ett transaktionskonto med massa överföringar både in och ut hela tiden, detta eftersom det ger dålig stabilitet i kassan och det blir krångligt att beräkna rätt ränta.
Citera
2023-10-25, 22:14
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av n.lite
Banken vill absolut att du ska bunkra upp pengar på sparkontot, gärna så mycket som möjligt. Så fort man loggar in på banken så tjatas det om att öppna sparande och skapa automatisk överföring.
Det dom däremot inte vill är att du ska använda sparkontot som ett transaktionskonto med massa överföringar både in och ut hela tiden, detta eftersom det ger dålig stabilitet i kassan och det blir krångligt att beräkna rätt ränta.
Haha, vad pratar du om? Vadå dålig stabilitet? Krångligt att beräkna ränta? Du lever visst kvar på 1970-talet?
Självklart föredrar banken att deras kunder bunkrar upp pengar på lönekonton utan ränta eller mycket låg ränta.
Citera
2023-10-25, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Haha, vad pratar du om? Vadå dålig stabilitet? Krångligt att beräkna ränta? Du lever visst kvar på 1970-talet?
Självklart föredrar banken att deras kunder bunkrar upp pengar på lönekonton utan ränta eller mycket låg ränta.

Javisst, banker skulle älska det. Med betoning på "bunkrar upp", vilket folk inte gör. Pengar på lönekontot flyger konstant ut och in, vilket banken inte gillar och det är därför du har låg eller ingen ränta på lönekontot.
Anledningen att du har hög ränta på sparkontot är att banker gillar när pengar ligger still, det är därför många sparkonton med höga räntor har begränsat antal uttag eller liknande villkor. Det är också därför du vanligtvis får högre ränta ju mer pengar du har på sparkontot.
Citera
2023-10-27, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livsbrukarn
Så bör det ju vara!

Checkar kontot imorgon, håller er uppdaterade.

Tack för alla svar!

Nu har det gått flera dagar utan uppdatering, fick du någon lön eller har du svultit ihjäl?
Citera
2023-10-30, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Nu har det gått flera dagar utan uppdatering, fick du någon lön eller har du svultit ihjäl?

Sorry! Fick annat för mig..
Hur som helst, lönen trillade in på kontot som den skulle.
Notera att detta var ett vanligt "e-sparkonto" med fria uttag och insättningar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in