Citat:
Ursprungligen postat av
Giggs72
Jag har en kolonnbrännare (tror jag det heter) som jag brukar bränna hembränt med. Jag brukar få ut ganska precis 4 liter 96% sprit från brännaren. Jag har två frågor som jag undrar över om jag gör på rätt sätt:
1) När jag häller mäsken i brännaren så häller jag i alltihop från mäskdunken (25 liter). Jag läste nu någonstans att man inte ska hälla i bottensatsen. Stämmer det? Det brukar ju vara några centimeter med en beige tjockaktig smörja i botten av dunken. Jag brukar alltså hälla i allt. Rätt eller fel?
2) Efter att jag bränt mäsken i brännaren så har jag fått ut 4 liter 96% sprit. Den ska nu renas genom ett 1,5 meter långt 40mm rör som är fyllt med kol. Jag brukar rena 4 liter outspädd sprit genom kolet och sen EFTER reningen späda med ca 4 liter vatten. Jag läste nu att man bör späda med vatten INNAN reningen så att det bli 8 liter 43% sprit som renas genom kolet. Hur ska man göra? Rena innan eller efter man spätt ut spriten med vatten?
Jag har naturligvis inga EGNA erfarenheter, men en kille som jag känner brukade försöka hälla ut det sista
i toaletten. Han fick nog lite mindre sprit, men förmodligen lite renare. Killen som hade apparaten innan satte mäsken direkt i apparaten, så det finns nog olika ideer.
Han brukade rena spriten outspädd. Tanken var att finkeloljorna man vill få bort finns i högre koncentration i den outspädda spriten. En metod som funkade väldigt bra är att dubbelrena, dvs först köra med kolonnen från förra gången, slänga kolet och köra igen med nytt kol.