Citat:
Ursprungligen postat av
Moderatorhora
Din farsa kom alltså överens med sin brorsa att han fick din farmors gård mot att din farbror hjälper till? Det låter inte så konstigt egentligen. Skulle absolut kunna se mig själv kunna göra en sådan deal med min syster. Men som sagt är ju det en deal med min syster och ingen annan. Skulle min systerdotter av någon underlig anledning få för sig något efter sin mors död skulle jag bli rejält förvånad. Men risken skulle vara obefintlig då min systerdotter är uppfostrad att inte bråka om sånt. Tvärtom är det i regel bäst att komma överens.
Vad är det efter sin bror din farbror vill ha? Är det något från lösöret som betyder mycket för honom? Eller är det delar av lösöret i din farbrors hus du vill åt nu när du ärvt din faders del av lösöret som din farmor eventuellt lämnade efter sig där? Man blir ju nyfiken och det vore kul att höra om dina bravader i ärendet framöver.
Jag förstår inte alls vad du menar?
Min pappa bodde på en gård som nu jag och min bror äger, med massa bilar och skrot på gården
Min farmor bor i ett helt annat hus som ägs av min farbror och pappa när han levde, min farmor lever fortfarande men hade gett sitt hus till sina söner som gåva tills att hon går bort.
Min pappa visste att när han dör kommer han lämna kvar en massa arbete på sin gård, bli av med skrot. På hospice när hela familjen var samlad kom min pappa och farbror äverens om att min farbror ska hjälpa rensa skrot/hitta kontakter som vill köpa bilar. I gengäld får min farbror köpa min pappas 1/2 av farmors hus för taxeringsvärdet. Jag kan tillägga att min farmors hus kommer vara mycket mer värt än min pappas hus när det säljs.
Jag vill inte åt något. Jag blev *rejält förvånad* när min bror berättar att min farbror kräver arvode. Eftersom jag var med när min farbror och pappa tydligt kom överens om att farmors hus var hans arvide.
Jag ”bråkar” för min farbror gör inte rätt när han gör anspråk om pengar som inte är hans. Min pappa ville uppenbarligen inte ge honom några pengar, därför han inte skrev ett testamente.
Jag vill jättegärna komma överens med min farbror, han kan jättegärna få arvide för min del. Men det är något jag och min bror bestämmer, inte han.